Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






26 October 2009

Rahsia anak pintar























“Aktiviti pendidikan perlu dijalankan dalam suasana ceria dan mampu menimbulkan perasaan ingin tahu di kalangan anak.

“KEBIJAKSANAAN bukan satu warisan, sebaliknya asuhan ibu bapa menentukan hala tuju masa depan anak masing-masing.” Demikian kata ibu kepada empat anak yang memiliki kepintaran luar biasa, Halimahton Yusof.

Ditemui di kediamannya di Sunway Damansara, Kuala Lumpur baru-baru ini, ahli perniagaan berusia 53 tahun itu berkobar-kobar meluahkan hasratnya untuk berkongsi pengalamannya membesarkan Isaac, Aisha, Sufiah, Iskander dan Zuleikha hingga membolehkan mereka memasuki universiti di United Kingdom (UK) pada usia sangat muda.

“Saya bukan bijak dalam matematik, kimia atau fizik, sebaliknya hanya ibu biasa yang mahu melihat tumbesaran serta perkembangan anak menggunakan kaedah di luar kotak, tidak seperti biasa diamalkan.

“Kerana itu sejak kecil lagi saya asuh kelima-lima anak saya asuh untuk menjadi dan berfikir kreatif. Dalam masa sama, saya menggalak dan membimbing mereka berdasarkan apa yang mereka mahukan,” katanya yang berasal dari Muar, Johor.

Lima anak Halimahton iaitu Isaac Yusof, 27, Aisha, 26, Sufiah, 24, Iskander Ibrahim, 23, dan Sabrina Zuleikha, 15, memiliki kepintaran luar biasa, terutama dalam bidang matematik, sehingga digelar keluarga paling pintar di UK.

Isaac yang kini menjalankan perniagaan sendiri di UK mendapat tawaran memasuki universiti pada usia 15 tahun diikuti Aisha serta Iskander, memasuki Universiti Warwick pada usia 15 tahun dan 12 tahun, Sufiah ke Universiti Oxford pada usia 13 tahun manakala Zuleikha ditawarkan ke universiti pada usia 14 tahun.

Yakin pengalamannya boleh membantu ibu bapa selain anak, Halimahton kini membuka sebuah pusat tuisyen serta merangka ‘Program Bestari Pra Sekolah’ di Kota Damansara.

“Ia bukan saja untuk anak, malah ibu bapa juga akan menyertai kelas berkenaan. Penyertaan ibu bapa perlu kerana mereka bakal didedahkan kepada teknik pengajaran asas khusus bagi membentuk kepintaran anak bermula di peringkat bayi hingga berusia lima tahun.

“Dalam kelas sejam itu pelbagai perkara akan dilakukan menggunakan teknik tertentu seperti apa yang ada di sekeliling kita bagi membentuk keinginan anak berusia bawah lima tahun itu untuk membaca, menulis selain memiliki kemahiran dalam matematik,” katanya.

Menurut Halimahton, anak tidak boleh dipaksa melakukan sesuatu kerana ia bukan saja menyekat perkembangan mereka, malah menjadikan golongan cilik itu tidak boleh berfikir secara meluas selain tidak kreatif.

Katanya, yang penting ibu bapa tidak harus melakukan sekatan minda, sebaliknya membantu menajamkan lagi pemikiran anak mereka berdasarkan kecenderungan ditunjukkan.

“Aktiviti pendidikan perlu dijalankan dalam suasana ceria dan mampu menimbulkan perasaan ingin tahu di kalangan anak. Contohnya seperti apa yang saya lakukan iaitu membasuh pinggan mangkuk, saya akan minta anak membantu dengan menyusun dan mengkategorikannya mengikut jenis serta susunan.

“Mungkin ia kelihatan remeh, tetapi tanpa disedari penyusunan dan pengkategorian berkenaan ada unsur matematik manakala sabun basuh serta air membersihkannya pula berkaitan dengan kimia juga fizik,” katanya.

Berbalik kepada kelas tuisyen berkenaan, Halimahton memaklumkan, hanya enam keluarga dibenarkan ada dalam satu kelas pada satu-satu masa bagi memastikan teknik pengajaran asas khusus itu boleh dijayakan semaksimum mungkin.

Alat bantuan pengajaran juga ringkas tetapi ia boleh menarik perhatian anak selain memudahkan ibu bapa mendapatkannya di mana-mana.

Dalam masa sama, komunikasi antara anak serta ibu bapa juga dititikberatkan kerana proses pembelajaran menjadi tidak bermakna tanpa penyertaan kedua-dua pihak itu.

“Masalah dalam masyarakat kita ialah sering melabel anak sebagai malas, tidak berguna dan pelbagai lagi. Ibu bapa tidak boleh melabel anak mereka sebegitu rupa kerana ia hanya menyebabkan anak masing-masing lebih tidak terurus, sedangkan banyak potensi dalam diri mereka yang boleh dikembangkan.

“Kerana itu dalam kelas yang saya kendalikan, ibu bapa diminta melihat tingkah laku anak masing-masing dan menyertai apa saja aktiviti anak bagi mengeluarkan potensi sedia ada untuk dikembangkan lagi ke tahap optimum,” katanya.

Antara perkara lain yang diajar di dalam kelas tuisyen berkenaan ialah bagaimana mahu membantu anak menyelesaikan masalah membabitkan pelajaran dan sebagainya, selain mengasuh anak untuk menghargai sesuatu perkara atau objek seperti barangan permainan.

Menurut Halimahton, anak boleh menyelesaikan masalah dengan mudah tetapi ia perlukan panduan, dorongan selain disiplin dan di situlah kemahiran ibu bapa diperlukan.

“Jika kita menggalakkan serta menunjukkan anak cara menyimpan permainan secara tersusun selepas bermain dengannya, mereka pasti boleh melakukannya secara berterusan tetapi jika dibiarkan malah dimarahi, perkara berkenaan tidak akan berlaku.

“Selain itu, dalam kelas nanti ibu bapa juga akan diajar membuat jadual khusus untuk anak. Bagaimanapun, pastikan jadual dibuat itu penuh dengan aktiviti pembelajaran yang turut disertai ibu bapa dan bukan hanya anak melakukannya,” katanya.

Sementara itu Iskander berkata, dia membantu ibunya membuka kelas berkenaan kerana tahu apa yang dilakukan wanita berkenaan sepanjang mendidiknya berkesan.

“Kami lima beradik yakin dengan teknik digunakan ibu dalam pendidikan seharian dan kerana itu saya akan membantu ibu merealisasikan impian membantu ibu bapa lain mengasuh anak menggunakan kaedah uniknya.

“Dalam masa sama ada juga kaedah yang ibu guna untuk kami dulu kami perbaharui kerana hanya kami yang tahu sama ada ia berkesan atau cukup berkesan. Oleh itu saya yakin gandingan antara pengetahuan ibu serta pengalaman kami menerima didikan berteraskan teknik khas berkenaan mampu dilaksanakan dengan jayanya,” katanya.

Pelbagai lagi teknik akan diajar dalam kelas khusus berkenaan dan sesiapa yang berminat boleh menghubungi Halimahton melalui e-mel classes@learnerade.com untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Kelas akan dijalankan pada hujung minggu dan hari biasa membabitkan dua jam seminggu dengan bayaran RM55 sejam atau RM50 sejam jika membuat bayaran secara bulanan, manakala program dijalankan pula terbahagi dua iaitu tiga bulan dan enam bulan.

Setakat ini permintaan untuk mengikuti program berkenaan mendapat sambutan menggalakkan dan mereka yang berminat diminta cepat membuat tempahan kerana tempat adalah terhad.

“Apa yang saya buat bukan untuk mendapatkan keuntungan, sebaliknya terbit daripada perasaan mahu membantu ibu bapa lain melihat anak mereka berjaya lebih daripada biasa,” kata Halimahton.


Oleh NAZARALI SAERIL
nazarali@hmetro.com.my


2 comments:

Unknown said...

this is very good ...keep it up

Unknown said...

Xavi Gerad Jude Am. Seorang wakil aiicco PERLINDUNGAN plc. Kami menawarkan pinjaman pada Bab Kadar Ukuran pembayaran balik 3%. Jika anda berminat hubungi kami di alamat ini (CEO) E-mel: xavigeradloanfirm@yahoo.com
Due 20 tahun ke atas hanya membenarkan di Aiicco PERLINDUNGAN plc.
Pelaburan Pinjaman Peribadi.
Pelaburan Pinjaman Perniagaan.
Pinjaman penyatuan.
Pembinaan Pinjaman.
Pilih dari satu atau tahun untuk membayar.
Pilih antara Sheng Bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
Terma pinjaman yang fleksibel.
Apa-apa pada pinjaman sehingga tahun 5000 untuk 8000.000.00 Euro.
Syarikat kami adalah Dipercayai, Transaksi Cekap PANTAS dan Dinamik. Hubungi kami hari ini .. Jawapan hendaklah dihantar kepada Hubungi Nama: SR GERAD Jude Pelaburan plc. Email: xavigeradloanfirm@yahoo.com