Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






24 October 2009

Coklat untuk kesihatan




























Koko bukan sahaja lazat dan berkhasiat malah baik untuk kesihatan kulit.

COKLAT boleh dikatakan tergolong dalam kategori makanan sihat. Ramai orang tahu bahawa coklat menghasilkan endorfin (protein) yang membuatkan kita lebih riang, ceria dan bersemangat.

Bagaimana pula dengan jantung? Penyelidikan terbaru membuktikan coklat adalah sumber anti-oksidan terbaik seperti wain merah.

Anti-oksidan dalam coklat dikenali sebagai phenol mampu mengelak kerosakan oksidasi lipoprotein rendah (LDL) dan perlahan-lahan mengurangkan kadar mendapan lemak dalam arteri juga radikal bebas.

Ketua Pengarah Lembaga Koko Malaysia (LKM), Datuk Dr. Azhar Ismail berkata, persepsi negatif terhadap coklat menghalang masyarakat menikmati kebaikan khasiat semula jadi coklat yang sebenarnya.

"Secara purata rakyat Malaysia hanya mengambil 600 gram coklat setahun jika dibandingkan dengan penduduk Eropah dengan penggunaan koko perkapita sebanyak 1 hingga 6 kilogram setahun.

"Ini disebabkan salah tanggapan bahawa pemakanan coklat mengakibatkan kegemukan, sakit gigi, jerawat, kolesterol dan sebagainya," katanya.

Beliau berucap pada pelancaran program Inspirasi Koko Musim Keempat di Restoran Berputar Seri Angkasa, Menara Kuala Lumpur baru-baru ini.

Hadir sama, pengacara program berkenaan, selebriti terkenal tanah air Serena Redzuawan yang kekal bersama rancangan terbitan TV2 itu sejak tahun 2006.

Program bersiri selama 13 minggu itu kali ini bertumpu kepada penyebaran maklumat mengenai keistimewaan peranan koko dalam kesejahteraan dan kesihatan manusia secara keseluruhannya.

Segmen terbahagi kepada Bicara Koko dan Info Koko, Sajian Koko, Fakta dan Mitos, Kreatif Koko dan Kuiz Inspirasi Koko.

Kata Serena, segmen tip dan petua makanan berkhasiat dapat menangkis rasa takut kepada produk berasaskan koko.

"Malah ia juga menunjukkan bagaimana untuk menggunakan koko dalam masakan dan menambah rasa serta khasiat dalam setiap hidangan," tambah beliau.

Pada majlis yang sama, Dr. Azhar melancarkan produk inovatif berasaskan koko iaitu Beautecoa yang merupakan rangkaian produk kosmetik dan penjagaan peribadi berkualiti tinggi keluaran LKM.

Produk kecantikan berasaskan koko ini mengandungi bahan-bahan terpilih dan gabungan kebaikan khasiat koko serta teknologi pemprosesan terkini untuk menghasilkan produk berkualiti tinggi kepada pelanggan.

Koleksi produk kecantikan Beautecoa terdiri daripada;

lCocoa Body Scrub - Formulasi khas daripada mentega koko boleh melembutkan kulit dengan bantuan lenggai sekam koko sebagai ejen eksfoliasi (pengelupasan) dan menjana sel kulit baru.

lPelembap Cocoa Butter - Pelembap semula jadi yang melembut dan melindungi kulit serta melegakan iritasi kulit.

lGincu Cocoa Butter - Melembapkan bibir dan menahan lembapan bagi merawat bibir kering.

lBedak asas Cocoa-Based Cream-To-Powder - Mengandungi fungsi tambahan sebagai bahan antipenuaan yang sukar ditemui dan mempunyai tekstur berkrim.

lBalsam bibir berasaskan koko - Lemak semula jadi mentega koko melegakan bibir pecah, mudah diserap dan melembutkan bibir.

Menurut Dr. Azhar, serbuk koko mengandungi kompaun phenolic yang mampu mengeluarkan radikal bebas lalu memberikannya khasiat antioksidan.

"Ujian menunjukkan tannin dalam serbuk koko mampu mengelak pertumbuhan bakteria yang mengakibatkan kerosakan gigi.

"Di samping itu ia juga mempunyai ejen antibakteria terhadap micrococcus luteus dan S. aureus yang terdapat pada kulit manusia," jelasnya.

Sementara mentega koko cair pada 37 darjah Celsius ke atas dan beku pada suhu bilik. Kandungan lebih 35 peratus terdiri daripada asid oleik yang memberi kelembapan, 33 peratus asid stearic (penghadang lembapan) dan Vitamin E sebagai antioksidan.

Justeru mentega koko merupakan pelembap semula jadi yang bukan sahaja melembut dan melindungi kulit kering malah melegakan iritasi dan menghapuskan kedutan dan tanda penuaan.

Malah lemak mentega koko yang mempunyai ejen menenang dan memulih juga digunakan pada zaman Aztec purba sebagai produk penjagaan bibir untuk memulihkan bibir kering sehingga ke hari ini.


2 comments:

muhammad raihan said...

huh,sedapnye
hihihi....

Unknown said...

Adakah anda memerlukan pinjaman untuk pelaburan yang lebih besar? Pinjaman untuk pengembangan perniagaan? Pinjaman untuk pelaburan baru? Pinjaman untuk membayar hutang dan bil jangka panjang. Tidak perlu lagi, kami adalah pemberi pinjaman bersama bank dan menjamin tawaran yang telus. Kami menawarkan pinjaman faedah 2% tanpa cagaran dan Kami berada di sini untuk meletakkan dan menamatkan kemiskinan dan pengangguran, kerana semua orang mempunyai potensi sendiri. Hubungi kami hari ini melalui E-mel kami: gloryloanfirm@gmail.com dan isikan borang pinjaman tje di bawah

{Lengkapkan borang di bawah pinjaman}
Nama anda: ===========
NEGARA: ===========
NEGARA ===========
ALAMAT: ===========
JENIS GARIS PANDUAN: ===========
JUMLAH YANG DIPERLUKAN: ===========
TIME DURATION: ===========
NOMBOR TELEFON: =========== =============
Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
Hubungi e-mel kami: gloryloanfirm@mail.com
Nota: Tiada apa-apa bayaran cukai dan yuran pendaftaran, sila memohon pinjaman mudah!!