Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






23 October 2009

Mendidik anak autisme




















PENGGUNAAN komputer akan memudahkan dan menarik minat kanak-kanak autisme untuk mengingati perkara yang diajar. - Gambar hiasan

Kanak-kanak yang menghidap penyakit autisme berhadapan dengan masalah pembelajaran kerana pemikiran mereka lewat berkembang.

KANAK-KANAK yang menghidap autisme biasanya mengalami masalah dalam pembelajaran. Ia meliputi kesukaran untuk belajar melihat, memerhati, menilai dan melaksanakan tugasan yang diberi.

Oleh itu, ibu bapa atau guru-guru perlu mempraktikkan cara didikan yang bersesuaian bagi merangsang minat mereka menerima pembelajaran. Berikut merupakan himpunan tip didikan yang boleh dilaksanakan:

Gunakan gambar
Kebanyakan penghidap autisme berfikir dengan gambaran bukan dengan perkataan. Gambar merupakan bahasa utama dan perkataan bahasa kedua mereka. Pemikiran mereka umpama perakam video yang merakam berdasarkan imaginasi mereka.

Kata nama merupakan perkataan yang paling mudah untuk mereka pelajari kerana dengan kata nama mereka boleh menggambarkan perkataan tersebut.

Untuk mengajar mereka kata kerja seperti 'duduk' dan 'berdiri', guru seharusnya mendemonstrasikan perbuatan duduk dan berdiri.

Bagaimanapun, lebih baik sekiranya guru menunjukkan perkataan kad imbas 'duduk' semasa duduk dan 'berdiri' semasa berdiri.

Mudahkan arahan

Kanak-kanak autisme memiliki masalah dalam mengingat semula arahan yang panjang. Sekiranya mereka boleh membaca, tuliskan arahan tersebut di atas kertas.

Kanak-kanak autisme juga sukar untuk mengingati nombor telefon kerana mereka sukar menggambarkannya di dalam minda.

Bakat melukis
Kebanyakan kanak-kanak autisme berbakat dalam melukis, seni dan program komputer. Ini mungkin kerana mereka mempunyai kecenderungan terhadap perkara visual.

Bakat ini perlu diasah dan digalakkan untuk persediaan kerjaya masa depan mereka.

Menggunakan bakat mereka dalam proses pembelajaran mungkin lebih meningkatkan tumpuan mereka untuk belajar.

Kereta mainan
Selain daripada melukis, kebanyakan kanak-kanak autisme juga gemar kepada perkara seperti bermain dengan kereta mainan atau membaca peta.

Ibu bapa dan guru boleh menggunakan minat mereka itu sebagai alat untuk memotivasikan mereka menyiapkan kerja sekolah.

Sekiranya mereka berminat terhadap kereta mainan, gunakan kereta mainan semasa mengajar mereka membaca atau mengira. Baca buku yang berkaitan dengan kereta dan selesaikan masalah kira-kira dengan kereta mainan


Pendekatan visual

Gunakan pendekatan visual dalam mengajar konsep nombor seperti mainan nombor. Contohnya set blok nombor yang pelbagai warna dan saiz.

Masalah tulisan tangan
Kebanyakan kanak-kanak autisme memiliki tulisan tangan yang sangat buruk. Ini kerana mereka mengalami masalah untuk mengawal tangan mereka.

Untuk menghasilkan tulisan yang cantik dan kemas adalah sukar. Hal itu mengakibatkan kanak-kanak tersebut rasa kecewa.

Bagi mengurangkan kekecewaan itu. bantu mereka untuk rasa seronok menulis. Mungkin guru atau ibu bapa boleh menggalakkan mereka menaip di komputer.

Mengingat keseluruhan perkataan
Sesetengah kanak-kanak autisme lebih mudah belajar membaca dengan mengingat keseluruhan perkataan. Kanak-kanak yang mengalami masalah ini sesuai menggunakan kad imbas dan buku bergambar.

Perkataan tersebut perlu disamakan dengan gambar. Penting juga perkataan dicetak di muka surat yang sama dengan gambar.

Apabila mengajar kata nama, kanak-kanak tersebut perlu mendengar dan melihat secara keseluruhan iaitu perkataan dan gambar berkenaan.

Contohnya anda menyebut 'pisang', perlu juga diperlihatkan gambar kad pisang.

Begitu juga apabila mengajar kata kerja 'lompat', anda mesti melakukan perbuatan melompat dan menyebut 'lompat'.


Rencana Utama!»

Dikenali hanya keindahannya


Derita ibu mertua di India
Baju koyak ditarik peminatSemakin ramai yang dihargaiGegaran gugat ketenanganDua tahun 40 gempa bumi Las Vegas Asia BaratCara anak muda sambut DeepavaliInisiatif 1Siswa 1Malaysia'Kasut Nike' jenama Afrika.Pesona!»

Layanan seperti ibu


Mendidik anak autisme
Serlahkan senyuman si dia
Punca rasa gatal
Lima fakta
Pulih dengan sebatang gigiDi sini, segalanya makananCemburu merosak hubunganTip daya penarik30 tahun mengabdi diri.Varia!»

Tuah tarian Tualang Tiga
PASUKAN tarian dari Politeknik Seberang Perai (PSP) menjadi juara Festival Kesenian Tradisional Politeknik Zon Utara.


Karnival Pancing Tasik Londa Naga
Muat turun sah tanpa virusMalaysia tuan rumah AFS AntarabudayaBunga daun getahPencarian Ratu Pesta Pulau PinangBasikal tua RohaizadPlanta Gold untuk kanak-kanakPopulariti sari nama filem Beraya anak rantau.Iklan@KOSMO!

No comments: