Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






12 October 2009

Mendidik kanak-kanak pintar






















Pastinya kebijaksanaan, kebolehan dan kepintaran kanak-kanak yang luar biasa itu sukar dipercaya lebih-lebih lagi mereka adalah warga Malaysia.

SIAPA yang tidak kagum melihat kebijaksanaan luar biasa dimiliki Adi Putra Abdul Ghani dalam bidang matematik dan kebolehan Gloson Teh You Haeng, 11, penulis blog berbahasa Inggeris paling muda di Malaysia menulis puisi serta menjadi pereka laman web.

Ia diikuti dengan kepintaran Ainan Celeste Cawley, 9, berdarah campuran Irish-Melayu yang memiliki kepintaran luar biasa dalam mata pelajaran Kimia dan Fizik selain muncul kanak-kanak paling muda di dunia lulus subjek Fizik peringkat 'O' Level.

Pastinya kebijaksanaan, kebolehan dan kepintaran kanak-kanak yang luar biasa itu sukar dipercaya lebih-lebih lagi mereka adalah warga Malaysia.

Sering berita kepintaran, kebijaksanaan dan kebolehan kanak-kanak yang sering diuar-uarkan membabitkan anak dari negara luar.

Bagaimanapun, dengan kecanggihan teknologi dan dunia tanpa sempadan, ia bukan sesuatu yang mustahil dan pastinya jumlah kanak-kanak pintar akan bertambah saban tahun.

Peningkatan itu pasti menggembirakan kita kerana kebolehan, keupayaan dan kebijaksanaan mereka adalah aset kepada negara pada masa depan.

Namun, sudahkah kita bersedia dengan sistem pendidikan untuk kanak-kanak pintar ini?

Walaupun jumlahnya mungkin boleh dibilang dengan jari, tanpa sokongan ibu bapa, masyarakat dan negara, perkembangan mereka mungkin terbantut.

Adakah kokurikulum dalam sistem pendidikan kita sesuai dan selaras dengan perkembangan minda kanak-kanak pintar ini?

Jika sistem pendidikan atau kokurikulum yang diajar untuk kanak-kanak pintar ini tidak bersesuaian, ia akan memberi impak negatif kepada perkembangan kreativiti mereka.

Hasilnya, mereka cepat bosan untuk belajar dan tahap perkembangan IQ akan terbantut.

Dekan Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Datin Dr Siti Rahayah Ariffin, berkata belum ada sistem pendidikan khusus untuk kanak-kanak pintar di Malaysia seperti di Barat.

Sistem pendidikan di negara ini banyak memfokuskan kepada kanak-kanak biasa atau kanak-kanak istimewa seperti cacat penglihatan, pekak dan bisu kerana bilangan mereka lebih besar berbanding budak pintar.

"Kajian mendapati, dalam kelompok kanak-kanak berusia antara sembilan hingga 15 tahun di negara ini, tiga hingga lima peratus adalah kanak-kanak pintar.

"Mereka juga tergolong kanak-kanak istimewa kerana kepintaran, bukannya kekurangan mereka.

"Namun, ketiadaan sistem pendidikan khusus menyebabkan bilangan kanak-kanak pintar yang mampu mengembangkan kepintaran mereka kecil," katanya.

Dr Siti Rahayah berkata, kanak-kanak istimewa termasuk bisu, pekak atau buta memerlukan pendidikan yang khas kerana perkembangan otak terbatas.

Katanya, kanak-kanak pintar juga memerlukan sistem pendidikan berbeza kerana perkembangan otak mereka lebih ke hadapan berbanding kanak-kanak biasa.

"Dalam perkembangan minda kanak-kanak pintar ini, mereka memerlukan perhatian yang lebih seperti kanak-kanak buta atau cacat.

"Kepintaran yang dimiliki menyebabkan mereka gemar melakukan sesuatu yang kadangkala tidak terfikir oleh kanak-kanak seusia mereka.

"Jika tiada bimbingan atau sistem pendidikan khusus, perkembangan IQ mereka akan beku dan jumud," katanya.

Beliau bimbang ketiadaan sistem pendidikan yang khusus bagi kanak-kanak pintar ini akan membunuh kebijaksanaan dan kepintaran mereka.

"Otak kanak-kanak pintar ini jauh berbeza dengan otak kanak-kanak biasa. Mereka tidak boleh ditempatkan bersama kanak-kanak biasa kerana kebolehan yang dimiliki boleh menyebabkan mereka bosan dan hilang minat belajar

"Ini juga bagi mengelak kanak-kanak pintar memberontak dan melakukan perkara di luar jangkaan semata-mata untuk menghilangkan kebosanan dan menarik perhatian.

"Jika kebolehan matematik kanak-kanak pintar setaraf orang dewasa, bagaimana mahu menempatkan mereka dalam kelas bersama kanak-kanak biasa?" katanya.

Ketiadaan sistem pendidikan bersesuaian bukan saja menyekat, tetapi membunuh kepintaran mereka. Ini pasti merugikan negara.

"Bagi mengelak situasi ini, ibu bapa kanak-kanak pintar akan mencari sekolah di luar negara dengan perbelanjaan sendiri atau menerima biasiswa yang ditawarkan negara lain dan menjadi warga negara terbabit.

"Ini akan merugikan negara kerana kita kehilangan bakal pemimpin muda yang berkebolehan dan pintar," katanya.

Katanya, kerajaan tidak perlu menunggu lebih lama untuk mewujudkan sistem pendidikan khas untuk kanak-kanak pintar.

Selain modul pembelajaran yang lebih ke hadapan berbanding kanak-kanak biasa, guru yang mengajar juga perlu mempunyai pengkhususan yang tersendiri di samping mempunyai minat mengajar mereka.

"Dengan kepintaran mereka, kanak-kanak ini inginkan pembelajaran yang lebih daripada guru dan ada kalanya kebijaksanaannya itu melebihi guru terbabit.

"Ini mungkin mencabar guru kerana apa yang di sampaikan dalam kelas itu sudah ketahui mereka," katanya.


Oleh Suliati Asri
suliati@hmetro.com.my


No comments: