Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






23 October 2009

Impian terlaksana di awan biru.



















JIKA sekali pandang pada susuk tubuhnya yang kecil dan kurus, pasti ramai menganggap gadis ini masih di bangku persekolahan

JIKA sekali pandang pada susuk tubuhnya yang kecil dan kurus, pasti ramai menganggap gadis ini masih di bangku persekolahan.

Tetapi, di sebalik raut wajah lembut itu, Noor Hafizah Mohd Idrus, 25, sebenarnya sudah memiliki kerjaya yang jarang sekali diceburi wanita.

Anak gadis kebanggaan pasangan Mohd Idrus Abdul Hamid (Pengetua Sekolah Menengah Sains Alam Shah) dan Rohaya Kassim (jurutera Telekom Malaysia) kini adalah salah seorang daripada 17 juruterbang wanita di syarikat penerbangan tambang murah terbaik dunia, AirAsia.
Sejak kecil, Noor Hafizah sudah memasang impian untuk membawa pesawat di awan biru dan bersyukur kepada Allah s.w.t yang mengabulkan doanya selama ini.

Bekas pelajar Kolej Tunku Kurshiah ini berkata, selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia dan mengikuti program matrikulasi sains, ibunya ada menyatakan harapan untuk melihat anak perempuannya itu menceburi dunia perubatan


Tetapi selepas tamat program matrikulasi, Noor Hafizah ditawarkan mengikuti kursus multimedia di Universiti Kebangsaan Malaysia, jauh menyimpang daripada impian ibunya.

Bagaimanapun, anak kedua daripada enam beradik ini berkata, dia hanya mengikuti kursus berkenaan selama setahun lebih sebelum mengemukakan permohonan menyertai program kadet juruterbang bersama AirAsia.

Ketika hendak menghantar borang permohonan itu pula, keluarga membantah kerana bimbang apa yang dikejar tidak dapat, yang dikendong berciciran tetapi selepas dia mendapat tawaran, mereka berubah dan kini menjadi pendorong utamanya.

"Keluarga dengan rela hati menghantar saya untuk mengikuti kursus latihan di Akademi Penerbangan Malaysia, Batu Berendam, Melaka selama setahun setengah.

"Saya masih ingat pesan ibu dan ayah sebelum mereka berangkat pulang iaitu supaya tekun belajar serta jangan hampakan mereka.

"Alhamdulillah, biarpun hanya dua wanita saja dalam pengambilan berkenaan, saya lulus dengan baik. Sebaik saja tamat latihan, saya terus menyertai AirAsia sehingga kini," katanya.

Alah bisa tegal biasa, menurut Noor Hafizah, dia sebenarnya memang gayat jika berada di tempat tinggi tetapi entah kenapa, apabila menerbangkan pesawat, perasaan itu hilang dengan sendiri.

"Penerbangan pertama saya bersama syarikat ini ialah pada pertengahan 2006 ke Kuching, Sarawak iaitu selama satu jam 45 minit.

"Ketika itu perasaan seronok dan gementar bercampur baur kerana gembira impian sejak kecil menjadi kenyataan. Syukur, berkat persediaan yang sebaiknya, penerbangan itu berjalan lancar dan saya mampu melepasinya dengan baik," katanya.

Menurut Noor Hafizah lagi, setakat ini, dia tidak pernah berdepan dengan sebarang pengalaman buruk ketika bertugas.

Jika cuaca tidak mengizinkan untuk mendarat di sesuatu lapangan, dia akan berbincang dengan kapten juruterbang dan menara kawalan untuk menentukan destinasi berikutnya.

Sebelum berlepas, juruterbang dan pembantu juruterbang perlu terlebih dulu mengira berat keseluruhan pesawat (termasuk penumpang dan bagasi) untuk memastikan tahap kelajuan yang sesuai.

"Untuk menjadi juruterbang, apa yang penting ialah ketajaman penglihatan serta penguasaan dalam bidang fizik, matematik dan bahasa Inggeris.

"Namun, bukan mudah menjadi juruterbang yang bagus kerana ia memerlukan kombinasi latihan berterusan serta pengalaman. Tempoh tiga tahun sebenarnya masih dianggap baru dan saya kini masih dalam proses menimba sebanyak mana pengalaman daripada kapten juruterbang yang lebih senior.

"Untuk itu, saya menjadikan kapten juruterbang wanita pertama AirAsia, Norashikin Che Onn, sebagai idola dan berharap dapat berjaya sepertinya suatu hari nanti," katanya yang turut mengagumi Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Seri Tony Fernandez.

Sesuai dengan umurnya yang masih bergelar remaja, Noor Hafizah berkata dia gemar menghabiskan masa lapang dengan membeli-belah bersama rakan dan keluarga.

Dia mengakui membeli-belah adalah terapi terbaik untuk menghilangkan tekanan dan barangan yang sering menjadi pilihan ialah kasut serta beg tangan.

Dia tidak mengutamakan jenama kerana apa yang penting baginya adalah kualiti dan tidak salah sesekali membeli sesuatu untuk dihadiahkan kepada diri sendiri selepas penat bekerja.

Jika mempunyai cuti panjang, Noor Hafizah biasanya akan meluangkan masa melancong sama ada di dalam atau luar negeri bersama keluarga atau rakan rapat.

"Jadual kerja sebagai juruterbang memang tidak menentu tetapi kami hanya dibenarkan bekerja 100 jam saja dalam tempoh 28 hari.

"Jika terbabit dalam penerbangan di awal pagi, saya biasanya selesai kerja dan pulang ke rumah sekitar jam 3 atau 4 petang. Untuk sesuatu penerbangan, kami biasanya perlu melaporkan kehadiran sekurang-kurangnya 45 minit sebelum waktu berlepas.

"Waktu terluang yang ada itulah saya gunakan untuk mengemas rumah atau melakukan persediaan penerbangan seterusnya," katanya yang mengakui perlu bersiap tiga jam awal sebelum sesuatu penerbangan.

Pesan Noor Hafizah, bagi remaja yang mempunyai cita-cita untuk bergelar juruterbang sepertinya, teruskan impian dan berusaha gigih.

"Setiap kerjaya mempunyai cabarannya sendiri dan tidak terkecuali jika menjadi juruterbang namun apa yang penting, seseorang perlu mempunyai minat mendalam dan buangkan sikap takut untuk mencuba.

"Jangan sesekali putus asa dalam berusaha mencari yang terbaik untuk hidup kerana masa depan terletak di tangan sendiri," katanya menutup perbualan.



Profil

Nama: Noor Hafizah Mohd Idrus

Ibu: Rohaya Kassim

Bapa: Mohd Idrus Abdul Hamid

Adik beradik: Anak kedua daripada enam beradik

Pendidikan: Kolej Tunku Kurshiah, Kolej Matrikulasi Melaka, Universiti Kebangsaan Malaysia dan Akademi Penerbangan Malaysia

Kerjaya kini: Pembantu Juruterbang Air Asia


Oleh Fairul Asmaini Mohd Pilus
asmaini@nstp.com.my





2 comments:

yoxx said...

cool...

Far said...

100 jam ntuk 28 hari tu memang semua syrikat pnerbgn ke airasia pnye polisi je?