Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






17 October 2009

Usah pinggir mereka!
















REMAJA adalah tahap kehidupan yang penuh dengan pancaroba. Ketika ini, usia masih muda, tenaga gagah perkasa dan nafsu meluap-luap.

REMAJA adalah tahap kehidupan yang penuh dengan pancaroba. Ketika ini, usia masih muda, tenaga gagah perkasa dan nafsu meluap-luap.

Tidak hairanlah, tanpa bimbingan ibu bapa, golongan remaja mudah terjebak ke lembah maksiat dan gejala sosial yang membimbangkan.

Gejala seks bebas, rempit, bohsia, penyalahgunaan dadah, rogol, mengambil minuman keras, merokok, bergaduh, ponteng sekolah dan kes jenayah tidak dapat dipisahkan dengan remaja.

Masalah sosial ini berlaku di mana-mana negara di dunia tetapi jika tidak ditangani secara bijak, ia ibarat api dalam sekam malah boleh menjadi barah yang kelak membahayakan masyarakat.

Kerajaan membelanjakan wang yang banyak untuk membanteras gejala sosial di kalangan remaja tetapi hasilnya masih kurang memuaskan.

Persoalannya, mengapa gejala ini berleluasa dan menjadi kudis dalam masyarakat?

Apakah kaedah sedia ada kurang berkesan menangani gejala sosial di kalangan remaja? Bagaimana dengan pendekatan Islam?



Pendakwah bebas, Ustaz Zawawi Yusoh, berkata Islam adalah agama lengkap yang menyediakan kaedah penyelesaian terhadap semua masalah masyarakat. Firman Allah yang bermaksud:

“Dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (daripada segala perkara yang menyusahkannya), serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya).” (Surah al-Talaq: 2-3).

“Jiwa remaja Islam perlu sentiasa dibimbing dan diperingatkan mengenai asal-usul mereka dicipta dan dilantik sebagai khalifah di muka bumi ini.

“Mereka mempunyai peranan besar jika digilap dengan baik tetapi jika dibiarkan hasilnya seperti lilin yang tidak mempunyai apa-apa selepas api padam,” katanya.

Beliau berkata demikian di program Diskusi Ad-din bertajuk ‘Gejala Sosial Remaja, Cara Islam Pendekatan Terbaik Menanganinya’ sempena Karnival GegaRia Metro 2009 di Dataran Dewan Merdeka, Majlis Perbandaran Dungun (MPD), Terengganu baru-baru ini.

Perbincangan dipengerusikan Pegawai Agama The New Straits Times Press (M) Bhd (NSTP), Zamannudin Jusoh dan disertai Penolong Pengarah Jakim, Ustaz Zamihan Mat Zin.

Zawawi berkata, persepsi masyarakat terhadap golongan itu perlu diubah dengan mendekati mereka dan bukan meminggirkan kerana sikap itu hanya menjadikan keadaan lebih parah.

Justeru, katanya perlunya ada bimbingan semua pihak untuk membantu mereka mencari hala tuju supaya tidak lari daripada norma kehidupan sebagai umat Islam.

“Masalah keruntuhan akhlak remaja masa kini kebanyakannya tidak dapat lari daripada kepincangan pendidikan, persekitaran, perundangan dan institusi keluarga itu sendiri.

“Perkembangan berkenaan bukan saja menyebabkan mereka (remaja) keliru, contohnya masalah perceraian yang menyebabkan mereka keliru sehinggakan ada mengambil jalan pintas serta melakukan perbuatan maksiat,” katanya.

Beliau berkata, remaja akan terumbang ambing jika pemikiran mereka tidak seimbang dan akhirnya melihat aktiviti songsang sebagai jalan keluar mengatasi masalah mereka.

“Remaja yang mempunyai hala tuju hidup serta beriman akan mengerti erti kebebasan. Mereka tahu kebebasan itu bukan selamanya harus dituruti tetapi perlu ditangani dengan bijaksana.

“Memang lumrah remaja memerlukan kebebasan menentukan keputusannya, namun dari aspek lain mereka masih memerlukan bimbingan ibu bapa,” katanya.

Bagi remaja yang beriman, mereka akan menghadapi suasana sosial dengan lebih tenang dan sabar, sehingga menjadi remaja cemerlang.

Pendidikan seimbang serta selari dengan kehendak Islam akan memberi fokus kepada belajar untuk berfikir danmelahirkan individu yang baik.

Sementara itu, Zamihan berkata, apabila berlakunya kepincangan dalam pendidikan ia menyebabkan remaja tidak matang malah mudah diserang pelbagai gejala sosial di persekitaran mereka.

Menurutnya, di zaman cendikiawan Islam dulu, mereka mengenali Allah dulu sebelum mencipta teori untuk dibangunkan bagi kesejahteraan ummah.

Selain kepincangan dalam pendidikan, katanya kesilapan turut berlaku dalam masyarakat itu sendiri. Orang baik duduk dalam kelompok jahat dan terpengaruh menjadi jahat sementara orang jahat dalam kelompok baik boleh menjadi sebaliknya.

“ Ibnu Khaldun berkata manusia anak kepada persekitaran, persekitaran amat penting untuk membentuk akhlak seseorang.

“Di zaman Bani Israel, kisah seorang hamba Allah yang membunuh 100 orang dan ingin bertaubat dan dia disuruh ke kawasan orang baik-baik kemudian mati dalam perjalanan. matinya sebagai orang baik,” katanya.

Ketika mengulas berhubung perundangan, Zamihan berkata undang-undang yang berasaskan akidah ialah hukum dan didik, bukannya undang-undang yang boleh dibeli dengan wang ringgit.

Sehubungan itu, katanya perlu ada beberapa langkah perlu untuk mengatasi masalah ini, antaranya perubahan dengan rela bukan paksaan.

Katanya, perubahan secara paksaan tidak tahan lama kerana ia tidak mempunyai perancangan untuk jangka masa panjang serta mengubah seseorang secara sepenuhnya.

Dalam rumusannya, beliau mengakui punca keruntuhan akhlak remaja Islam termasuk penderhakaan kepada Allah, tidak menunaikan solat, berpuasa dan menutup aurat ada kaitan dengan kurangnya didikan agama.

Kedua-dua panel bersetuju pendekatan pendidikan Islam jalan terbaik mendidik remaja di peringkat awal selain memanfaatkan institusi masjid.

Pendekatan masjid boleh dilakukan dengan mengimarahkan program berkaitan remaja termasuk menganjurkan ceramah agama dan motivasii.

Pengurusan masjid perlu mengajak atau memasukkan remaja sebagai ahli jawatankuasa kerana mereka tahu apa yang rakan sebaya mahukan untuk menjadi remaja muslim cemerlang.



No comments: