Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






30 September 2009

Pentingnya jantung pekerja




















LARANGAN merokok di tempat kerja mungkin dapat membantu mengurangkan kesan asap rokok terhadap kesihatan pekerja.

MELIHAT telatah kanak-kanak, dapat dirasakan dengan jelas perbezaan keseronokan yang dikecapi dalam bergerak, bermain dan bergembira.

Bagi kanak-kanak, semua perkara merupakan satu pengalaman baru yang perlu diterokai, sementara ada di antara golongan dewasa seakan hilang rasa teruja terhadap persekitarannya.

Bolehkah semua ini digalaskan puncanya terhadap suasana kerja dalam zaman moden yang pantas dan menyerabutkan kepala?

Mungkin frasa kata bekerja untuk hidup (mencari rezeki) kini lebih sesuai ditukar kepada hidup untuk bekerja.

Dikerjakan

Mungkin disebabkan keinginan mengejar kemewahan ataupun aplikasi teknologi moden dalam pekerjaan telah memaksa ramai pekerja menghabiskan lebih banyak masa di pejabat daripada di rumah.

Balik ke rumah juga cuma untuk tidur, kadang kala hanya untuk beberapa jam sebelum terpaksa bangun awal untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas untuk ke pejabat semula.

Bertuah sekali bagi golongan pekerja yang tidak terperangkap dalam rutin 'maut' yang menambah tekanan mental dan fizikal kerana akhirnya ia bukan sahaja akan merosakkan badan pekerja, malahan memberi kesan kepada organisasi yang mengupah mereka.

Masakan tidak, organisasi tersebut perlu menanggung kos perubatan yang tinggi dan juga kehilangan produktiviti tenaga kerja berkenaan.

Untuk itu, Pakar Perunding Kardiologi, Jabatan Kardiologi, Institut Jantung Negara (IJN), Dr. Shaiful Azmi Yahya menekankan pentingnya menjaga kesihatan diri dan jantung di tempat kerja.

"Sempena Hari Jantung Sedunia hari ini, kita perlu memberi tumpuan kepada penjagaan kesihatan jantung pekerja.

"Memandangkan kita menghabiskan lebih masa masa di tempat kerja, jangan biarkan diri terperangkap dalam gaya hidup yang boleh merosak dan menjejaskan kesihatan diri," katanya.

Beliau menyarankan kaedah mudah seperti banyakkan berjalan, menggunakan tangga (bukannya lif), menjaga apa yang dimakan dan tidak merokok untuk memastikan diri kekal sihat.

Tegasnya, majikan juga boleh menonjolkan sifat prihatin dengan menyediakan sedikit kemudahan untuk bersenam (gim) dan kafeteria yang menghidangkan pilihan makanan seimbang.

"Bagi sesebuah organisasi, kesihatan kakitangan menjadi tunjang kejayaan dan kelangsungan mereka.

"Jika pekerja sakit, organisasi tersebut juga yang akan kerugian dari segi pembiayaan perubatan dan juga kehilangan produktiviti kerja!"

Dr. Shaiful Azmi mendakwa masalah jantung kini berada di tangga kedua pembunuh utama rakyat Malaysia, di belakang jangkitan kuman (seperti denggi dan sebagainya).

"Sedangkan kereta juga kita perlu servis untuk pastikan bergerak lancar, inikan pula badan dan jantung kita.

"Lakukan pemeriksaan sebelum sebarang masalah timbul, terutamanya untuk mereka yang melebihi umur 40 tahun atau dalam kumpulan berisiko," ujarnya.

Beliau memaklumkan banyak mangsa serangan jantung yang akan menemui ajal (sekitar 20 peratus).

Tambahnya, bukan sahaja keluarga kehilangan orang tersayang, malahan majikan akan kehilangan tenaga kerja di usia mereka paling produktif.

Saringan dari ketika diri masih sihat juga sebenarnya melindungi dari bebanan kos rawatan jika mengalami penyakit jantung.

Dr. Shaiful Azmi menjelaskan kos rawatan pesakit dengan masalah jantung boleh melangkaui RM20,000, dan ini belum termasuk kos rawatan susulan.

"Pembedahan, prosedur rawatan, ubat dan kos ditahan di wad Unit Rawatan Rapi (ICU) menelan belanja besar bagi seseorang pesakit jantung.

"Kos ini akan menjadi lebih tinggi sekiranya terdapat komplikasi semasa rawatan. Untuk itu, pemeriksaan berkala dan pencegahan dari awal dapat menyelamatkan anda dari beban kewangan untuk rawatan penyakit jantung kelak," tegasnya.

Kos rawatan yang besar ini juga pasti menjejaskan kewangan majikan, terutamanya jika terpaksa menanggung rawatan untuk ramai kakitangan dengan masalah jantung.

Untuk itu, jangan diabaikan atau diambil mudah kelebihan saringan dan pemeriksaan berkala yang hanya menelan belanja kecil berbanding rawatan selepas sakit.

Abaikan

Antara kesan jelas pengabaian kesihatan diri adalah kehilangan beberapa pemimpin, sehinggakan negara tidak putus-putus mengadakan pilihan raya kecil.

Dr. Shaiful Azmi turut berkongsi rasa kecewa bagaimana masalah jantung tetap diambil mudah masyarakat umum.

"Kita sering kali menganggap semua orang tiada masalah jantung. Pemeriksaan kesihatan jantung selalunya diabaikan selagi seseorang itu kelihatan sihat atau tidak menunjukkan sebarang gejala penyakit.

"Pemeriksaan jantung sepatutnya dimulakan ketika kita masih sihat lagi, bukannya selepas sudah sakit. Periksa dari awal! Jika tiada masalah, boleh ulang saringan selepas satu atau dua tahun," tegasnya.

Menurut beliau, pemeriksaan berkala dari ketika badan masih sihat dapat memastikan tiada masalah pada jantung dan juga dapat mengesan sebarang masalah dari peringkat awal.

Tambahnya, jika kerosakan jantung lewat dikesan, dan pada usia yang sudah lanjut, pasti amat sukar untuk memulihkan dan merawat masalah tersebut.

"Ada juga yang mengalami sakit dada tetapi hanya mengabaikannya. Risiko untuk masalah jantung juga telah berulang kali dinyatakan tetapi masih ramai yang tidak ambil peduli.

"Mereka yang mempunyai faktor risiko masalah jantung perlu beri perhatian dan jalani pemeriksaan berkala sebelum berlakunya kerosakan yang tidak dapat dirawat lagi!"

Mengerjakan

Puasa selama satu bulan telah melatih diri kita untuk mengurangkan pengambilan makanan, terutamanya jenis yang memudaratkan badan.

"Semasa Ramadan, kebiasaannya ramai yang mengurangkan pengambilan makanan berlemak, berminyak ataupun air berkarbonat.

"Namun, semua kebaikan yang dikumpulkan sepanjang berpuasa boleh musnah dalam satu Hari Raya sahaja jika tidak menjaga apa yang dimakan," tegas Dr. Shaiful Azmi.

Beliau menyarankan orang ramai meneruskan amalan baik sepanjang Ramadan supaya segala manfaat kesihatan dapat dikekalkan selepas 1 Syawal, sehingga Ramadan tahun hadapan dan selama yang boleh.

"Jika tidak boleh ubah gaya hidup secara drastik sekalipun, ubah sedikit-sedikit dahulu. Mulakan dengan puasa sunat selepas Hari Raya.

"Berpuasa bukan sahaja baik untuk perut, malahan organ-organ lain, termasuklah jantung anda," katanya.

Selain kolestrol tinggi (makanan berlemak), tekanan darah tinggi, diabetes, tekanan (stres), obesiti dan kurang bersenam, Dr. Shaiful Azmi sekali menegaskan peranan rokok terhadap masalah jantung.

"Sudah berbuih mulut mengulang kesan rokok terhadap jantung dan kesihatan badan. Pekara ini masih sukar dikawal sepenuhnya memandangkan rokok menjadi sumber pendapat pihak tertentu.

"Walaupun beberapa langkah sebelum ini masih kurang memberi kesan terhadap tabiat buruk ini, tindakan kerajaan meningkatkan jumlah tempat larangan merokok dilihat dapat membantu mengurangkan kesan asap rokok."

Beliau menekankan perlunya menghalang tabiat merokok mengambil tempat di usia remaja dan kanak-kanak lagi untuk menghalang bilangan perokok terus meningkat.

"Jangan dilupa, masih banyak pesakit yang mengalami masalah atau penyakit jantung akibat rokok," ujarnya.

Dr. Shaiful Azmi terus menegaskan pentingnya pemeriksaan awal, semasa masih sihat dan bukannya selepas sudah timbul gejala penyakit.

"Saya sendiri menjalani pemeriksaan berkala, termasuk pemeriksaan darah bagi memastikan tiada bacaan yang melebihi tahap normal.

"Jika pemeriksaan mengesan sesuatu masalah sekalipun, kita masih mempunyai pilihan seperti mengubah gaya hidup, pemakanan dan senaman sebelum perlu mengambil sebarang ubat atau rawatan," jelasnya.

Tambahnya, sedangkan kereta yang dibeli mahal dijaga rapi, inikan pula badan dan jantung kita. Peliharalah jantung anda supaya tidak luput nyawa secara tiba-tiba.


No comments: