Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






29 September 2009

Lagi angkara letupan mercun bola


















MOHD SHAFIK AL ASRAF menunjukkan jari dan tapak tangannya yang cedera terkena mercun bola.

PEKAN: Kegembiraan seorang pelajar Tahun Dua Sekolah Kebangsaan Nenasi, Mohd Shafik Al Asraf Abdul Aziz, 8, bermain mercun bola bersama sepupunya bertukar tragedi apabila tapak tangan dan dua jari tangan kirinya hancur empat hari sebelum sambutan Aidilfitri lalu.

Kejadian berlaku apabila anak sulung daripada tiga beradik itu menyangka mercun bola yang dipegang sudah tidak aktif selepas sumbu yang dibakar terpadam.

"Saya ingatkan mercun itu tidak meletup lagi kerana sumbunya putus, sebab itu saya memegangnya sebelum bercadang untuk membakarnya sekali lagi.

"Tiba-tiba mercun bola berkenaan meletup di tangan saya menyebabkan jari hantu dan telunjuk saya hancur," kata pelajar Sekolah (SK) Kebangsaan Nenasi, ketika ditemui di rumahnya di Kampung Sepauk, dekat sini semalam.

Mohd Shafik berkata, selepas kejadian itu keseluruhan tangan kirinya kebas menyebabkan dia tidak mampu berbuat apa-apa sebelum mendapat rawatan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), Kuantan.

Ibu mangsa, Noorzilah Sulong, 33, berkata dua jari tangan kiri anaknya hancur hingga menampakkan tulang berpunca daripada letupan kuat mercun bola yang dipegangnya.

"Doktor mengambil masa tiga jam bagi mencantumkan semula daging jari anaknya yang hancur bagi membentuk semula jari walaupun mungkin tidak sempurna.

"Selain dua jari yang mengalami kecederaan serius, tapak tangan anaknya juga pecah memaksa dia menerima lebih 20 jahitan. Anak saya mendapat rawatan selama lima hari di HTAA dan perlu menjalani pemeriksaan setiap minggu," katanya.

Noorzilah berkata, kejadian itu akan menjadi sejarah hitam buat keluarganya hanya kerana mercun bola yang dijual pihak tidak bertanggungjawab kepada kanak-kanak.

Katanya, beliau difahamkan mercun bola berkenaan dijual dengan harga RM1 tiga biji.


1 comment:

muhammad raihan said...

jangan maen mercun lagi,nnti semua tangan putus...