Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






20 September 2009

Padamkan kemarahan, leraikan prasangka pada hari kemenangan























Kunjung mengunjungi eratkan persaudaraan.

RAMADAN berlalu dan ketibaan 1 Syawal dimeriahkan dengan sambutan Aidilfitri sebagai tanda kegembiraan, kesyukuran dan kejayaan umat Islam seluruh dunia menunaikan rukun Islam ketiga iaitu berpuasa. Bagi yang berkemampuan, mereka dituntut mengeluarkan zakat fitrah sebagai pernyataan menyucikan diri dan bayaran lazimnya dalam bentuk wang, digunakan membantu Muslimin lain yang tidak berkemampuan supaya sama-sama dapat merasai kemeriahan Aidilfitri.

Ramai anak di perantauan balik ke kampung. Pastinya ada yang menunggang motosikal, memandu kereta atau menaiki pengangkutan awam. Jalan dan lebuh raya yang sesak menuntut semua pemandu bersabar, berhemah, berhati-hati dan bertolak ansur. Jangan tertekan dan tergesa-gesa. Patuhi undang-undang lalu lintas dan jangan mencetuskan tindakan yang boleh membahayakan diri sendiri dan orang lain. Kemalangan demi kemalangan masih gagal dibendung setiap hari sekali gus meragut nyawa mangsa dan sempena Aidilfitri yang mulia ini, jangan kepulangan anda disambut tangisan.

Jadikan sambutan ini sebagai langkah membuka lembaran baru dalam silaturahim antara suami isteri, anak dengan ibu bapa serta di kalangan rakan serta sanak saudara. Saling mohon kemaafan dan keampunan dengan penuh keikhlasan bagi salah silap lalu. Padamkan kemarahan, leraikan prasangka dan maafkan kesalahan mereka kerana sebagai insan kerdil masing-masing tidak terlepas daripada kesilapan. Buang ego dan dendam sebaliknya hulur 10 jari berjabat tangan dengan tekad tidak mengeruh atau memutuskan lagi silaturahim.

Syawal ini juga peluang merapatkan semula silaturahim di kalangan saudara mara yang sekian lama terputus hubungan. Islam didirikan dengan asas silaturahim iaitu seluruh umatnya adalah bersaudara. Insaflah bahawa trend umat Islam masa ini semakin cenderung kepada individualistik. Akibatnya, jiran tetangga tidak disapa dan saiz keluarga semakin kecil. Justeru, ambil keberkatan Aidilfitri untuk melebar dan memanjangkan semula silaturahim.

Kemuliaan Aidilfitri boleh dijadikan titik permulaan penyatuan di kalangan yang berseteru dan berselisih faham akibat prasangka, perbezaan pendapatan hatta berlainan parti politik. Sejak sekian lama, Aidilfitri menjadi wadah memperkasa perpaduan melalui rumah terbuka dihadiri pelbagai kaum. Alangkah meriah Aidilfitri apabila perayaan itu disambut dalam suasana negara yang aman makmur serta rakyatnya hidup harmoni.

Aidilfitri turut menuntut umat Islam memuliakan hari kebesaran ini dengan melakukan amalan bertakbir, bertasbih serta bertahmid. Jangan cemari hari mulia ini dengan maksiat. Hayati kalimah ‘fitr’ yang bermaksud fitrah iaitu kejayaan manusia balik kepada asal kejadiannya yang bersih dari dosa atau noda. Sebuah hadis diriwayatkan Tabrani daripada Ubadah bin Soib menyatakan: “Sesiapa yang menghidupkan malam Aidilfitri dan Aidiladha dengan amalan yang baik dan ikhlas kerana Allah, maka tidak akan mati hatinya pada hari semua hati-hati akan mati, iaitu hari Kiamat.”

1 comment:

Unknown said...

Xavi Gerad Jude Am.Seorang wakil aiicco insurans plc.Kami menawarkan pinjaman pada kadar pembayaran balik 3%. Jika anda berminat hubungi kami di alamat ini (CEO) E-mel: xavigeradloanfirm@yahoo.com
Notis 20 tahun ke atas hanya membenarkan di Aiicco insurans plc.
Pelaburan Pinjaman Peribadi.
Pelaburan Pinjaman Perniagaan.
Pinjaman penyatuan.
Pembinaan Pinjaman.
Pilih dari satu atau tahun untuk membayar.
Pilih antara bayaran bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
Terma pinjaman yang fleksibel.
Apa-apa pada pinjaman sehingga tahun 5000 untuk 8000.000.00 Euro.
Syarikat kami adalah Dipercayai, transaksi Cekap pantas dan dinamik. Hubungi kami hari ini .. Jawapan hendaklah dihantar kepada Hubungi Nama: SR GERAD Jude Pelaburan plc. Email: xavigeradloanfirm@yahoo.com