Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






24 September 2009

Jari hantu putus terkena mercun BOLA





















SHAHRUL menahan kesakitan tangan kanannya akibat terputus jari hantu kerana bermain mercun BOLA.

KANGAR - Seorang kanak-kanak berusia sembilan tahun putus jari hantu manakala tiga jari lain cedera teruk sehingga nampak tulang akibat sebutir mercun bola meletup dalam gengamannya di Kampung Katong, Pauh dekat Arau kelmarin.

Kejadian pada pukul 7 malam itu berlaku apabila mangsa, Wan Shahrul Fikri Masuki tidak sempat membaling mercun bola yang telah dinyalakan.

Turut bermain bersama mangsa ialah beberapa orang rakannya. Kumpulan kanak-kanak itu juga ada yang hanya bermain bunga api
Oleh FAIZAL NAZARUDDIN
faizal.nazaruddin@kosmo.com.my

KANGAR: “Sejurus selepas bunyi letupan kuat, saya mendengar suara pekikan adik meraung kesakitan apabila mercun bola yang hendak dibalingnya meletup dalam genggaman tangan kanan,” kata Wan Norshiela Masuki, 24, dari Kampung Katong, Pauh, dekat Arau, semalam.

Dia berkata, adiknya, Wan Shahrul Fikri Masuki, 9, dikatakan tidak sempat membaling mercun itu selepas menyalakannya hingga menyebabkan sebahagian jari hantu putus manakala tiga jari lain terkeluar isi.

“Saya meluru keluar rumah dan mendapati dia sedang mengerang kesakitan sambil memegang tangan yang berlumuran darah sebelum membungkus tangan terbabit dengan kain.

“Ketika itu, dia meraung kesakitan sebelum dibawa ke hospital untuk menerima rawatan,” katanya ketika ditemui di Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 7 malam kelmarin, Wan Shahrul, pelajar tahun tiga Sekolah Kebangsaan Jelempok, Arau, cedera parah tangan kanan, termasuk putus jari hantu ketika bermain mercun bersama rakan berhampiran rumah.

Mangsa turut cedera di bahagian muka dan mata hingga menyebabkan penglihatannya menjadi kabur.

Wan Norshiela berkata, ketika kejadian, dia sekeluarga sedang sibuk menyiapkan juadah berbuka puasa sunat dalam bulan Syawal dan terkejut mendengar letupan kuat mercun disusuli dengan teriakan adiknya di luar rumah.

Katanya, mangsa sebelum itu tidak menghiraukan arahan bapa, Masuki Mat, 48, yang melarang dia bermain mercun jenis itu kerana ia berbahaya.

Wan Shahrul dikejarkan ke HTF oleh bapa saudaranya dan kini ditempatkan di Wad Bedah Kanak-kanak hospital berkenaan untuk rawatan susulan.

Sementara itu, jurucakap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kangar mengesahkan menerima laporan kejadian itu daripada bapa mangsa yang dibuatnya di Balai Polis Arau, dekat sini, jam 8 malam kelmarin.




1 comment:

muhammad raihan said...

tulah sape suru maen mercun,mercun tukan bahaya.