Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






07 September 2009

Kahak ekstrem hijau dan berbau























RONGGA hidung yang bermasalah boleh menjadi punca kepada pencetusan kahak ekstrem

SERINGKALI sesetengah orang berdehem pada awal pagi untuk membuang lendir kahak yang seolah-olah melekat di dinding tekak mereka.

Berdehem serta batuk yang kuat itu pula kadangkala mengganggu orang lain terutama jika ia dilakukan di tempat awam.

Menyentuh mengenai lendir kahak, persepsi masyarakat yang mengaitkannya dengan resdung tidak dapat dielakkan walaupun kedua-duanya tiada kaitan.

“Tiada istilah tentang resdung dalam dunia perubatan. Malah kebanyakan individu mengaitkan resdung dengan cara yang salah,” ujar Pakar Bedah Telinga, Hidung dan Tekak (ENT), Hospital Pakar Ampang Puteri, Dr. Aminuddin Saim.

Menurut beliau, tekak berkahak merupakan keadaan di mana belakang tekak membengkak dan ini membuatkan penghidapnya berasa tidak selesa.

“Tekak kadangkala hanya mengalami sedikit bengkak atau keradangan namun tiada lendir. Ketidakselesaan ini membuatkan otak mengatakan terdapatnya lendir.

“Oleh kerana otak menganggap ada lendir di situ, aktiviti berdehem atau batuk secara kuat dengan tujuan mengeluarkan lendir tersebut selalu menyebabkan tekak berdarah,” ujarnya sambil menunjukkan keratan rentas model anatomi bahagian tekak.



Menjelaskan dengan lebih lanjut, menurut Aminuddin, secara amnya, penyakit berkaitan kahak terbahagi kepada dua jenis iaitu kahak berunsur alahan dan kahak disebabkan jangkitan kuman daripada sinus.

“Jerebu, habuk serta alahan menjadi penyebab kehadiran kahak yang lazim bagi penduduk di negara bercuaca panas seperti Malaysia.

“Justeru, kahak jenis ini akan timbul apabila seseorang itu terdedah secara langsung atau tidak kepada alahan ini dan pulih dalam masa yang singkat,” katanya.

Bagi sinus akut, ia terjadi apabila terdapat bakteria pada lendir kahak dan jika dibiarkan akan menyebabkan kahak tersebut berbau. Warnanya juga berubah menjadi hijau atau kuning.


Membuka rongga hidung

Namun, jelas Aminuddin, keadaan hidung pesakit yang abnormal turut menyumbang kepada berlakunya kahak ekstrem.

“Terdapat individu yang mempunyai hidung sempit atau abnormaliti pada anatomi hidung dan sinus serta tekaknya. Justeru, kewujudan kahak adalah normal,” terang beliau.

















AMINUDDIN SAIM



Aminuddin menjelaskan, pengambilan antibiotik merupakan cara terbaik dalam merawat kahak daripada jenis sinus akut.

Malah 70 peratus daripada pesakit yang menderita kahak ekstrem sembuh dengan pengambilan antiobitik secara teratur.

“Pembedahan membuka rongga hidung yang mempunyai nanah selepas menjalani imbasan CT merupakan kaedah terakhir dalam merawat penyakit ini,” tegas Aminuddin.

Tambahnya, selain daripada pemberian antibiotik, pesakit juga boleh dirawat dengan menggunakan penyembur khas bagi membuka rongga hidung dan sinus.

Bagi kahak berkaitan alahan, Aminuddin berkata, tiada satu kaedah khusus bagi merawat kahak jenis ini.

“Apa yang penting, pesakit perlu tahu masalah alahan mereka serta mengelakkan daripada terdedah kepada alahan tersebut. Tambahan sekarang dengan keadaan cuaca yang tidak menentu, mengelakkan diri daripada jerebu serta habuk amat penting,” katanya.

Dalam pada itu, kanak-kanak juga tidak terlepas daripada mendapat kahak ekstrem sekiranya mereka mempunyai sejarah penyakit asma, ekzema serta alahan.

“Namun, yang baiknya, kanak-kanak memberi tindak balas yang amat memberangsangkan terhadap antibiotik dan merupakan kaedah rawatan terbaik bagi mereka,” kata Aminuddin.



Oleh SHANIKA ABDUL LATIB

1 comment:

muhammad raihan said...

eeee,takutnya saya dengan 'kahak ekstrem hijau dan berbau'...