Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






05 September 2009

Ingatkan diri - 'kecuaian itu membunuh'





















Sesaat alpa sengsaranya sukar dilupa-Gambar Hiasan

KELMARIN saya ditahan polis trafik kerana tidak memasang tali pinggang keledar. Itu bukan kali pertama - tabiat tidak gemar memasang tali pinggang keselamatan memenuhi senarai saman sejak saya mula berani memandu.

Sebelum ini apabila ditahan dan disoal oleh anggota polis, saya akan menjawab - kebiasaannya dengan hati terbakar, biar pun arif selayaknya saya disaman kerana melanggar undang-undang jalan raya.

Tetapi kelmarin saya kehilangan kata-kata. Petugas trafik yang menahan saya 'berkhutbah' lembut mengingatkan saya tentang punca popular kemalangan maut iaitu sikap pemandu atau pengguna jalan raya itu sendiri.

Dia berkali-kali mengingatkan perihal nyawa yang melayang akibat kelalaian. Katanya - kecuaian itu membunuh. Sempat dia menyambung khutbah: ''Kalau amal dah cukup, tak apa jugalah.''

Selesai disaman dengan tawaran diskaun sempena musim perayaan, anggota trafik itu memegang tali pinggang keledar dan mengarahkan saya memasangnya.

Seharusnya diakui sikap cuai, lalai dan tidak peduli terhadap keperluan mematuhi undang-undang jalan raya menjadi punca utama mayat-mayat bergelimpangan akibat kemalangan yang 'ditaja' sendiri oleh mangsa.

Faktor-faktor lain hanya menjadi sampingan, lantaran sikap pengguna jalan raya adalah penentu turun dan naiknya kadar kemalangan terutamanya yang melibatkan kehilangan nyawa.

Pemakaian tali pinggang keledar adalah salah satu daripada kriteria di bawah faktor penentu itu kerana kegagalan berbuat demikian mendedahkan pemandu kepada maut. Lebih daripada itu, wajar diingatkan bahawa pemakaian alat keselamatan itu bukan terhad kepada orang yang memegang stereng.

Penumpang hadapan dan belakang juga tidak boleh mengabaikan keperluan tersebut supaya jika ditakdirkan nahas mengundang, momentumnya lebih terkawal sekali gus mengurangkan peluang mendapat kecacatan teruk atau kehilangan nyawa.

Apatah lagi dalam keadaan rakyat Malaysia dua minggu lagi menyambut Hari Raya Aidilfitri.

Keghairahan keluar membeli-belah persiapan Hari Raya bersama keluarga sepatutnya berlangsung tanpa pengabaian soal keselamatan ketika memandu atau berada di dalam kenderaan.

Tragedi kemalangan melibatkan sebuah keluarga yang mengorbankan pemandu iaitu ketua kepada keluarga berkenaan adalah contoh terbaru.

Di situ wujud unsur kelalaian sehingga menyebabkan nyawa melayang ketika mereka sekeluarga menuju ke pusat beli-belah di USJ untuk membuat persiapan raya.

Saya mengaku tersenarai sebagai pemandu cuai, namun masih ada ruang untuk mengingatkan diri sendiri bahawa kecuaian itu membunuh.

Peringatan itu penting lantaran kerajaan menerusi pelbagai agensinya telah bertungkus lumus melaksanakan pelbagai cara untuk mengurangkan kadar kemalangan maut.

Namun hasilnya terutama pada setiap kali musim perayaan tidak ketara. Pematuhan undang-undang atau peraturan contohnya bagi pemakaian tali pinggang keledar penumpang belakang hanya hangat-hangat tahi ayam.

Apabila tidak lagi diperhatikan atau tiada ops dilangsungkan, maka sikap sebenar pemandu di negara ini terserlah. Hasilnya, segala kempen dan peraturan hanya sia-sia - pemandu lebih rela mengundang maut daripada mengambil sikap berhati-hati.

Oleh NORAINI ABD. RAZAK
pengarang@utusan.com.my

1 comment:

muhammad raihan said...

eeee,ngerinya gambar tu.sesiapa yang baca comment ni tolonglah kalau ada ayah ke guru besar bakri ke tolonglah,jangan tak pakai tali pinggang keledar semasa di jalan raya.