Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






02 September 2009

Bukan sekadar e-mel





















ANTARA pelbagai kegunaan Internet, mel elektronik (e-mel) adalah aplikasi atau kegunaan paling popular kerana keberkesanannya sudah terbukti dalam berkomunikasi

ANTARA pelbagai kegunaan Internet, mel elektronik (e-mel) adalah aplikasi atau kegunaan paling popular kerana keberkesanannya sudah terbukti dalam berkomunikasi.

Cuba bayangkan aturan biasa yang dialami: terima e-mel, buka e-mel, tutup, buka balik kemudiannya, tutup sekali lagi dan mungkin berakhir dengan buang e-mel.


Cara berulangan seperti itu boleh membosankan pengguna e-mel memandangkan penggunaan sedemikian agak ketinggalan zaman.

Kini, e-mel bukan lagi sekadar penyimpan surat elektronik, malah ia sudah melangkau jauh sebagai perkakasan komunikasi dua hala yang berupaya menyuburkan hubungan sosial.

Platform e-mel bukan saja digunakan untuk menghantar surat elektronik, malah kini pengguna boleh berbual menerusi ikon sembang, menghantar video, menguruskan jadual melalui kalendar dan banyak lagi.

E-mel dikatakan direka terlebih dulu sebelum kewujudan Internet dan menjadi alat penting dalam penciptaan Internet.

Pada 1961, Massachusetts Institute of Technology (MIT) mula mendemonstrasikan Sistem Perkongsian Masa Serasi (Compatible Time-Sharing System - CTSS) yang membolehkan ramai pengguna masuk ke IBM 7094 dari terminal berbentuk dail secara jarak jauh serta menyimpan fail online dalam cakera.

Kebolehan baru ini menggalakkan pengguna berkongsi maklumat dengan bermulanya era baru e-mel pada 1965 sebagai kaedah untuk pengguna komputer kerangka utama berkongsi masa bagi berkomunikasi sesama sendiri.

Sungguhpun sejarah tepatnya tidak jelas, antara sistem terawal yang memiliki kemudahan sebegini ialah Q32 SDC dan CTSS oleh MIT.

E-mel dengan pantas berkembang menjadi e-mel rangkaian yang membolehkan pengguna mengirim mesej di antara komputer berlainan pada 1966.

Perkembangan e-mel yang pesat dikatakan hanya untuk kegunaan golongan muda kerana ada yang berpendapat ia sukar terutama apabila inovasinya semakin berkembang sejak kebelakangan ini.

Pembekal e-mel seperti Google (Gmail) adalah antara pelopor yang menyediakan ruang lebih meluas untuk manusia berkomunikasi menerusi kemudahan itu.

Keupayaan aplikasi lain yang dimuatkan dalam e-mel dikatakan sukar digunakan golongan pertengahan umur dan ke atas apatah lagi kalau mereka tidak mempunyai asas teknologi maklumat (IT) kukuh.

Pendapat terbabit ternyata meleset kerana e-mel seperti Gmail menyediakan platform mesra pengguna tanpa mengira batas umur mereka.

Sejak dilancarkan pada 2004, Gmail menarik perhatian golongan berusia untuk menggunakannya seperti ahli perniagaan berasal dari Subang Jaya, Abdul Karim Abdul Kadir, 59.

"Saya menggunakan Internet sejak ia diperkenalkan, malah menggunakan Gmail Google apabila ia mula-mula dilancarkan di peringkat 'beta' yang boleh diakses melalui jemputan khas saja.

"Malah, saya menghantar jemputan itu kepada menantu lelaki saya yang juga graduan dalam bidang IT namun dia pun tidak pernah mendengar mengenai Gmail sebelum itu," katanya.

Karim berkata, Gmail kini sebati dalam hidupnya memandangkan ia menjadi platform untuknya dalam berkomunikasi, berbual dan bertukar foto sesama keluarga.

"Kalau mahu berbual, saya akan gunakan Google Talk memandangkan ia menghubungkan saya dengan keluarga lain walaupun pada jarak yang jauh," katanya.

Ketika mula diperkenalkan rakannya, Karim tidak menyangka ia akan merubah hidupnya untuk berkomunikasi dengan kerap.

Katanya, Google Talk memiliki keupayaan bertenaga menghubungkan manusia secara berdepan menggunakan kamera web, malah ia turut memaparkan rakan lain yang berada di ruang sembang sama untuk dihubungi.

"Gmail mempunyai banyak kelebihan seperti ruang penyimpanan memori luas. Oleh itu saya tidak lagi perlu memadam e-mel dan menyimpannya dalam arkib.

"Saya memiliki empat kumpulan hubungan (contact) dalam Gmail merangkumi 47 individu termasuk keluarga terdekat dan saudara di Denmark, Jepun, Sudan, New Zealand dan Australia.

"Kami berkomunikasi melalui Google Talk dan bertanyakan khabar menerusi e-mel hampir setiap hari manakala tiga kumpulan lain termasuk kumpulan golf, komuniti setempat dan surau," kata Karim.

Sementara itu, bekas jurutera Jabatan Kerja Raya (JKR) Kedah, Datuk Jeyam Ponnudurai, 78, menggunakan fungsi berbual dalam Gmail untuk mengajar matematik dan sains kepada cucunya yang tinggal berasingan.

"Apabila pulang dari sekolah, cucu saya akan membuka Gmail untuk berhubungan serta meminta saya mengajarnya subjek yang bersesuaian dengan keupayaan saya.

"Secara tidak langsung, saya mampu berkomunikasi dengan orang tersayang walaupun mereka berada jauh di mata," katanya.

Menurutnya, setakat ini penggunaan Gmail menerusi komputer peribadi (PC) memudahkan hidupnya namun beliau belum bersedia untuk membuka e-mel menerusi telefon bimbit.

"Usia sebegini pastinya menyukarkan saya kalau mahu membuka e-mel menerusi telefon bimbit walaupun berminat untuk melakukannya," katanya.

Sejak diperkenalkan lima tahun lalu, Gmail mengalami pelbagai perubahan yang bertujuan mengetengahkan pengalaman e-mel mengagumkan. Berikut antara ciri Gmail yang mungkin tidak diketahui.

1. Berbual melalui suara atau video

Ia direka untuk menambah kualiti komunikasi yang tidak terhad kepada teks semata-mata. Pengguna boleh menetapkannya dengan memindah turun aplikasi terbabit di http://gmail.com/videochat.

2. Penetapan fungsi tapisan

Fungsi terbabit membenarkan pengguna mengawal inbox dengan menetapkan 'create a new filters' pada ruangan 'Settings' yang membolehkan Gmail menyusun fail anda secara automatik.

3. Gunakan Gmail walaupun tanpa sambungan Internet.

Ada situasi yang memerlukan kita membuka e-mel bagi mendapatkan maklumat namun terpaksa online contohnya, ketika mengakses e-tiket dalam kereta api yang tiada sambungan Internet.

Gmail mengubah senario ini menerusi Offline Gmail yang mampu diakses pada ruangan Settings pengguna.

4. Senaraikan apa yang perlu dibuat melalui Tasks.

Kebanyakan kita sering terlupa terutama perkara kecil seperti peringatan membayar bil atau senarai barang yang perlu dibeli.

Melalui ikon Tasks, senaraikan keperluan sebagai ingatan, malah ia turut mampu diakses menggunakan telefon bimbit.

5. Perbaharui carian e-mel.

Katakan pengguna mahu mencari e-emel daripada rakan bernama Ali, taipkan perkataan terbabit pada ruangan 'Search' dan anda akan mendapat senarai e-mel yang berkaitan.

6. Sentiasa berhubungan

Gmail mudah alih boleh diakses pada kebanyakan perkakasan dengan lebih 35 bahasa.

7. Susun inbox dengan label berwarna

Kalau pengguna sentiasa pening dengan fail yang berlambak dalam akaun, tandakannya melalui warna yang disukai.

8. Pilih tema berwarna untuk inbox

Mungkin ada yang bosan dengan antaramuka e-mel biasa didapati namun menerusi Gmail, pengguna boleh mengubah dengan pilihan tema serta warna melebihi 30 rekaan.

9. 'Surat balasan elektronik' tersedia.

Pada suatu ketika, kita akan malas membalas e-mel dengan teks yang sama namun melalui 'Canned Responses', pengguna boleh menyiapkan teks terlebih dulu sebelum menyimpannya untuk dihantar dengan kerap.

10. Hentikan menghantar e-mel yang membuatkan anda menyesal di kemudian hari.

Kadang-kadang, kita akan menaip e-mel dalam keadaan mengantuk sehingga tidak sedar apa yang ditaip, tetapi menyesal sebaik e-mel dihantar kerana ia tidak menepati kehendak asal.

Menerusi Mail Goggles, pengguna boleh menetapkan tarikh dan masa sebelum menghantar e-mel diingini.

Oleh Afiq Hanif
afiq@hmetro.com.my


No comments: