Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






05 November 2009

Membudayakan amalan membaca






















"Budaya membaca yang aktif mampu memberikan pelbagai manfaat dalam kehidupan seharian seperti penjanaan idea, kemahiran berfikir dan berkomunikasi.

REALITINYA pada masa ini kita masih bergelut dengan kelembapan budaya membaca di kalangan rakyat negara ini. Seharusnya amalan ini perlu dipupuk sejak kecil lagi bagi melahirkan masyarakat membaca.
Ketua Pengarah Perpustakaan Negara, Raslin Abu Bakar berkata, adalah penting dalam melahirkan lebih ramai generasi muda yang sukakan membaca dan menjadikan amalan itu sebagai satu budaya agar tidak ketinggalan dalam perlumbaan teknologi yang semakin sengit.


''Ini kerana masyarakat yang komited terhadap amalan membaca dan menguasai ilmu akan terus maju dan gemilang,'' katanya ketika merasmikan sambutan Hari Kanak-Kanak Sedunia 1Malaysia, baru-baru ini.
Menurut Raslin, untuk membudayakan amalan membaca , semua pihak termasuk kerajaan, swasta dan orang ramai perlu memainkan peranan masing-masing khususnya dalam mengaplikasi ilmu yang telah dibaca dalam kehidupan seharian.


Menjadi contoh
"Budaya membaca yang aktif mampu memberikan pelbagai manfaat dalam kehidupan seharian seperti penjanaan idea, kemahiran berfikir dan berkomunikasi.
''Malah sebagai ibu bapa sendiri, kita harus menjadikan contoh utama kepada anak-anak dalam membudayakan amalan membaca di rumah.





''Tanpa perlu menuding jari ke arah pihak lain, kita sendiri seharusnya menjadi contoh dalam merealisasikan budaya membaca kepada anak-anak,'' tegasnya.
Ujarnya, selain berperanan sebagai guru pertama bagi setiap individu yang lahir ke dunia, ibu bapa juga memang dipertanggungjawabkan untuk membimbing dan mendidik zuriat yang dilahirkan dengan sebaik-baiknya.
Tidak dinafikan ada ibu bapa yang terlupa menyedarkan anak-anak peri pentingnya ilmu kerana ibu bapa itu juga tidak berilmu.
Tuntutan hidup juga sering kali menyukarkan ibu bapa menunjukkan teladan ilmu dan kesannya kepada anak-anak.

No comments: