Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






06 November 2009

Asuh anak hormat diri sendiri






















Jangan menjerit pada anak. Ini menunjukkan rasa tidak puas hati anda padanya sehingga menyimpang daripada objektif untuk mendisiplinkan anak.

ANAK-anak perlu dididik mengenai pentingnya menghormati orang lain sejak dari kecil lagi. Sayang sekali, ramai di antara ibu bapa sendiri yang memberi contoh tidak baik seperti menggunakan panggilan ‘bodoh’ atau ‘tak guna’ sama ada di dalam atau luar rumah.
Tahukah anda bahawa anak itu mungkin menganggap label yang digunakan oleh ibu atau bapa mereka itu adalah benar.
Dan beberapa tahun kemudian anak yang sama mungkin memenuhi gambaran berkenaan, menjadikan gelaran yang diajukan oleh ibu bapanya itu sebagai satu realiti.
Ada juga yang memalukan anak di khalayak ramai sama ada menampar atau mendedahkannya kepada tindakan memalukan sehingga mengalami tekanan psikologi.
Sebagai ibu bapa, anda perlu mendisiplinkan diri sendiri terlebih dahulu dan memahami konsep ‘hormat’ yang bermula dengan rasa hormat terhadap diri sendiri, diikuti dengan rasa hormat terhadap orang lain.
Pertama sekali hormat perasaan anak. Ambil berat dan jangan ketawa jika dia meluahkan perasaan seperti ketakutan atau rahsia peribadinya.
Sebaliknya, cuba ajar anak itu kemahiran atau tip agar dia dapat mengatasi kebimbangan dan membuka jalan baginya untuk menyelesaikan perasaan itu dengan berdikari.
Ibu bapa mempunyai kuasa mutlak terhadap apa jua keputusan di rumah. Namun begitu, anda perlu menjelaskannya kepada anak lebih-lebih lagi jika dia tidak bersetuju.
Dengan memahami logik di sebalik keputusan ibu bapa, anak tidak akan menaruh dendam atau marah dan membuktikan bahawa anda menghormati kematangannya membuat pertimbangan.
Setiap anak mempunyai bakat dan kelebihan individu masing-masing. Ibu bapa perlu menerima keunikan itu dan bimbing dia mengembangkan kreativiti dalam bidang seni, bahasa, muzik, drama atau sukan.

No comments: