Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






27 November 2009

95,826 mohon SBP, tempat cuma 6,600
















Matlamat SBP secara dasarnya adalah untuk memberi keutamaan kepada murid-murid cemerlang dari kawasan luar bandar.-Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR - Seramai 95,826 murid yang memperoleh keputusan cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2009 memohon untuk mengisi 6,600 kekosongan ke tingkatan satu di 52 buah Sekolah Berasrama Penuh (SBP) pada tahun depan.

Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom dalam satu kenyataan yang difakskan semalam berkata, SBP terus mendapat tumpuan kerana ramai ibu bapa mahukan anak mereka mendapat pendidikan yang terbaik.

"Bagaimanapun, matlamat SBP secara dasarnya adalah untuk memberi keutamaan kepada murid-murid cemerlang dari kawasan luar bandar.

"Melalui pendekatan ini, murid-murid dari kawasan luar bandar dapat menikmati kemudahan pembelajaran yang sempurna dan satu hari nanti dapat meningkatkan taraf hidup keluarga serta masyarakat," katanya.

Menurut beliau, Kementerian Pelajaran juga memberi keutamaan kepada murid-murid dari keluarga yang berpendapatan di bawah paras garis kemiskinan.

"Murid-murid dalam kategori ini akan dibantu dari segi bayaran persekolahan, makanan dan keperluan asrama sepanjang belajar di SBP,'' jelasnya.

No comments: