Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






11 December 2009

Keriangan di Melaka




























MELAKA memang terkenal dengan sejarah, warisan budaya dan seni yang bertapak sejak 600 tahun lalu. Ada yang mengatakan apabila melawat Melaka bermakna melawat satu Malaysia.

MELAKA memang terkenal dengan sejarah, warisan budaya dan seni yang bertapak sejak 600 tahun lalu. Ada yang mengatakan apabila melawat Melaka bermakna melawat satu Malaysia.

Kini, Melaka terus mempergiatkan usaha promosi produk pelancongan lebih-lebih lagi bandar Melaka baru saja diiktiraf Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco) sebagai kota warisan Unesco.


Tidak semua negeri mempunyai latar belakang sejarah seperti Melaka kerana negeri ini mempunyai kelebihan terutama kesan penaklukan kuasa asing Portugis, Belanda dan Inggeris.

Malah, hasil hubungan kuat antara Melaka dengan dunia luar juga mewujudkan pelbagai bangsa hasil perkahwinan campur rakyat tempatan dan pedagang dulu kala. Antara yang popular adalah masyarakat Baba Nyonya, Eurasian- Portugis dan Chitty.

Kunjungan penulis dalam program Kembara Cuti-Cuti Satu Malaysia (KCC1M) ke Melaka baru-baru ini mencetuskan idea baru berkenaan negeri pelancongan ini.

Antara destinasi percutian keluarga adalah A Famosa Resort. Taman tema yang cukup sinonim dengan nama runtuhan kota tinggalan Portugis pada kurun ke 16 ini amat mudah dilawati kerana lokasinya bersebelahan Lebuh Raya Utara Selatan (Plus).

Perjalanan dari Kuala Lumpur hanya memakan masa sejam. Dari Melaka pula, anda mengambil masa kurang 30 minit jika memandu kereta.

Menjadi tumpuan untuk mereka yang mendambakan ketenangan, ia menjadi pilihan berikutan landskapnya yang masih diliputi hutan semula jadi.

Di samping itu, ia menjadi destinasi libur ideal buat keluarga berikutan menyediakan kawasan taman tema air selain padang golf untuk peminat sukan jenis itu.

Tidak hairanlah apabila musim cuti persekolahan memang kawasan ini sentiasa dipenuhi pelancong. A Famosa Resort seluas 520 hektar ini menempatkan Animal World, Golf Resort serta Water World, di samping pilihan penginapan termasuk D'Savoy Condotel, Beverly Hills Condotel.

Di sini, pengunjung boleh menyewa serta memilih unit banglo yang unik rekaannya seperti Villa D'Amour, D'Faro dan D'Lagos. Ia sesuai untuk membawa keluarga yang ramai.

Malah, di setiap unit banglo ini juga turut menempatkan kolam renang selain dilengkapi set perabot dan kemudahan lain untuk keselesaan pengunjung yang tinggal dalam jangka masa panjang.

Bagi yang ingin merasai pengalaman kemeriahan Cowboy Town yang biasa kita lihat di televisyen juga tersedia di sini. Bermula jam 8.30 malam suasana di Cowboy Town ini cukup meriah serta berwarna-warni menyambut kedatangan pelawat.

Di sini pelawat berpeluang menyaksikan pertunjukan haiwan yang dilatih melakukan pelbagai aksi menghiburkan. Memang menarik! Mana tidaknya di sini haiwan liar daripada sebesar seperti gajah, harimau, unta hingga sekecil burung, ayam dan itik semuanya 'bijak' dan melucukan. Pertunjukan selama lebih sejam itu memang berbaloi.

Jarak antara penonton dan pertunjukan itu pula agak dekat membolehkan mereka dapat mengambil gambar dengan lebih jelas.

Jika berkesempatan haiwan yang melintasi tempat duduk penonton itu akan berhenti bagi memberi peluang kepada penonton mengabadikan gambar bersama mereka.

Tidak ketinggalan persembahan Red Indian memukau penonton melakukan aksi bermain api. Selain itu beberapa penonton juga ditarik bersama bagi menjayakan persembahan mencari 'pahlawan'.

Paling dramatik apabila 'pahlawan' Red Indian mengeluarkan api daripada mulut sehingga bahang panasnya singgah ke tempat duduk penonton. Mereka juga beraksi memasukkan api ke dalam mulut sehingga ia padam.

Pada akhir pertunjukan penonton turut disajikan dengan persembahan bunga api selama beberapa minit sehingga kawasan itu bermandi cahaya yang mungkin dapat dilihat kenderaan yang melintasi Lebuhraya Plus.

>Info

>Perjalanan dari Kuala Lumpur mengambil masa lebih kurang satu jam setengah melalui Lebuh Raya Utara Selatan (Plus) menghala Melaka. Kemudian ambil persimpangan keluar tol Alor Gajah dan ikut papan tanda ke resort berkenaan. Maklumat lanjut, hubungi talian 06-552 0777 06-552 0777 atau www.afamosa.com.


Oleh Mohd Fadly Samsudin
rencana@hmetro.com.my