Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






16 December 2009

Bukan salah teknologi























ISU pemanasan global sering menjadi topik hangat ditambah pula sogokan satu demi satu berita kemusnahan dan bencana alam malah ia turut menjadi filem yang mengingatkan manusia betapa dunia sudah tiba ke minit yang terakhir.

ISU pemanasan global sering menjadi topik hangat ditambah pula sogokan satu demi satu berita kemusnahan dan bencana alam malah ia turut menjadi filem yang mengingatkan manusia betapa dunia sudah tiba ke minit yang terakhir.

Kenaikan suhu di seluruh dunia dan penggunaan bahan kimia berlebihan menyakitkan alam yang bukan lagi muda usianya.


Suatu ketika dulu, aliran tenang air sungai menyejukkan mata memandang dengan kehidupan flora dan fauna yang penuh kehijauan menemani hidup manusia sejak jutaan tahun lamanya.

Kini, ia terhakis atas nama teknologi dan prasarana yang mengubah segala-galanya sehingga menyukarkan kehidupan manusia pada generasi akan datang.

Manusia yang sibuk mengejar kemewahan dan keselesaan hidup hampir alpa terhadap tanggungjawab mereka dalam memastikan flora dan fauna ini sentiasa terpelihara daripada ancaman tamak yang membahayakan.

Tidak dinafikan, teknologi adalah keperluan dalam menelusuri hidup manusia namun dalam masa sama perlu memastikan pencemaran udara, air dan alam sekitar tidak berleluasa pada tahap yang membimbangkan.

Teknologi tidak harus dipersalahkan kerana ia bukan bebanan kepada bumi. Hakikatnya, manusia sendiri yang menjadi punca utama berlaku semua bencana ini.

Tangan manusia sendiri tidak pandai menggunakan teknologi sebaik demi keselamatan bumi sebagai tempat bergantung hidup mereka dianugerahkan Tuhan yang menawarkan planet bagi tujuan perlindungan .

Antara masalah pencemaran yang paling ketara ialah penebangan hutan secara berleluasa, hakisan tanah berpunca dari pembangunan yang tidak terancang, pencemaran air sungai dan laut, kemusnahan kepelbagaian biologi dan kandungan udara yang berjerebu.

Semua aktiviti dan kejadian ini akan mengakibatkan fenomena seperti penipisan lapisan ozon, peningkatan suhu dunia, bekalan air minuman yang tidak selamat, kepupusan sumber alam flora dan fauna dan juga pendedahan kepada tahap kualiti udara yang tidak sihat.

Pencemaran alam sekitar yang tidak terkawal ini mendatangkan kesan negatif bukan saja kepada manusia bahkan lain-lain makhluk di muka bumi ini.

Justeru, teknologi yang difitnah sebagai punca itu memainkan peranan penting dalam memelihara bumi di samping meneruskan fungsi sebagai entiti pemudah kehidupan manusia tanpa mencacatkan planet ini.

Manusia sebagai penggerak bumi perlu memastikan teknologi seharian yang digunakan mereka selamat dan menjejaskan nyawa planet ini.

Antaranya, barangan elektronik seperti mesin basuh, peti sejuk, penghawa dingin dan peralatan audio visual yang menjadi sebahagian daripada keperluan isi rumah masa.

Walaupun produk berkenaan memberikan kemudahan kepada pengguna, ia juga mengeluarkan bahan yang boleh mencemarkan alam sekitar, sekali gus mampu memendekkan jangka hayat bumi.

Menyedari hakikat ini, beberapa negara sudah mula memberikan penekanan terhadap pembangunan produk mesra alam sekitar bagi mengurangkan kesan yang boleh membahayakan bumi.

Program EnergyStar seperti diperkenalkan di peringkat global dengan sasaran mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau atau penggunaan Label Penarafan Tenaga yang menyediakan maklumat penggunaan tenaga perlu diberi perhatian oleh pengguna.

Pengguna perlu menilai kesan penggunaan produk yang tidak memberi kesan kepada muka bumi dan bukan mementingkan kecantikan produk atau harga semata-mata.

Selain itu, peranan syarikat pembangunan produk kelengkapan rumah dan elektronik perlu diambil kira bagi memastikan mereka tidak mengabaikan keperluan menghasilkan produk yang lebih bertanggungjawab terhadap alam sekitar.

Panasonic adalah contoh syarikat yang memberikan komitmen mereka menerusi polisi alam sekitar syarikatnya sendiri.

Syarikat itu sudah membabitkan diri dalam pelbagai aktiviti penjagaan alam sekitar termasuk pengeluaran produk mesra alam sekitar dan aktiviti pemuliharaan alam sekitar.

Menerusi produk mesra penggunanya atau lebih dikenali `Eco Ideas', Panasonic mengetengahkan tujuh produk yang dibangunkan berasaskan inisiatif eko iaitu panel paparan plasma (PDP), sistem bunyi teater rumah, kamera digital, kamera video digital, penghawa dingin, peti sejuk dan mesin basuh.

Untuk peti sejuk dan mesin basuh, ia didatangkan dengan pelbagai ciri teknologi mesra eko terkininya yang mampu mengurangkan kesan kerosakan di muka bumi.

Peti sejuk Panasonic dibangunkan dengan teknologi pembalikan yang dapat mengurangkan penggunaan tenaga sebanyak 20 peratus berbanding model sebelumnya.

Ia juga dibangunkan dengan panel insulasi vakum (U-Vacua) yang dapat meningkatkan kadar insulasi dalamannya sebanyak 10 kali.

Penggunaan kaedah itu juga dapat memastikan makanan yang disimpan lebih selamat kerana bebas daripada bahan berbahaya seperti raksa.

Reka bentuk dram mesin basuh condong yang diperkenal pada produk Panasonic pula mampu mengurangkan penggunaan air sebanyak 50 peratus berbanding rekaan menegak atau konvensional.

Mesin basuh yang dilengkapi dengan pam haba penjimatan tenaga berkelajuan tinggi termaju Panasonic itu juga adalah inovatif yang mampu menjimatkan penggunaan tenaga.

Keperluan menggunakan produk mesra eko adalah perlu bagi memastikan pengeluaran karbon dioksida dapat dikurang dan pembaziran air serta tenaga elektrik dihadkan.

Sikap dan tabiat manusia terutama masyarakat di negara ini titik penting untuk menyelamatkan bumi.

Ketua Pegawai Operasi, Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca), Piarapakaran Subramaniam pernah menjelaskan bantuan teknologi dapat merubah gaya hidup pengguna yang memelihara bumi.

"Satu daripada perubahan gaya hidup yang perlu diamalkan sekarang ialah penjimatan tenaga kerana apabila kita mengurangkan bil bahan api atau elektrik, kita sebenarnya memainkan peranan membantu memulihara bumi.

"Dalam satu abad ini banyak berlaku kecairan ais di kutub, peningkatan suhu purata bumi yang mendadak dan kenaikan aras laut," katanya.

Katanya, kebanyakan rumah dan pejabat masih menggunakan tenaga daripada

stesen jana kuasa berasaskan karbon seperti diesel dan gas asli yang melepaskan banyak gas karbon dioksida.

Selain itu, penggunaan sel tenaga perlu diambil kira bagi memastikan harga elektrik dijana berpatutan dan mampu mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau yang menjadi punca pemanasan global.

Di Tokyo, ribuan penduduk di kawasan kekurangan bekalan kuasa di Jepun mula beralih menggunakan sel tenaga untuk menerangi dan memanaskan kawasan rumah mereka.

Kediaman rasmi Perdana Menteri negara pula menjadi rumah pertama dilengkapkan dengan sel tenaga itu pada 2005, kira-kira 3,000 penduduk lain turut mendaftar untuk memasang peralatan berbentuk kotak kelabu itu di luar rumah mereka.

"Konsep sel tenaga ini diketahui sejak penghujung abad ke-14 lagi tapi mula digunakan pada 1965 oleh kapal angkasa Amerika Syarikat (AS), Gemini 5," kata Naib Presiden Kanan Nippon Oil Corp, Michihiro Mohri.

Sel tenaga mampu menghasilkan kuasa elektrik dan kuasa haba menerusi tindak balas kimia di antara oksigen dan hidrogen.

"Hidrogen boleh didapati daripada pelbagai sumber seperti hidrokarbon, gas asli, biomas atau sampah dan ia digunakan untuk menghasilkan metana," katanya.

Selain menghasilkan tenaga elektrik, sel khas itu membekalkan bekalan air panas untuk rumah. Sel bersaiz kecil itu juga tidak memiliki motor dan bertindak dengan senyap.

Jepun yang hampir tidak memiliki sumber tenaga asli, cuba mengurangkan kebergantungan mereka terhadap import minyak yang semakin mahal dengan

membangunkan teknologi penghasilan sumber tenaga alternatif.

Projek sel tenaga yang dibiayai kerajaan itu turut membabitkan syarikat teknologi dan tenaga Jepun seperti Nippon Oil, Tokyo Gas, Sanyo Electric, Toshiba, Matsushita Electric Industrial, Mitsubishi Heavy Industries dan Toyota Motor.

Pada 2006, Jabatan Alam Sekitar (JAS) merekodkan sebanyak 18,956 kes yang menjadi punca pencemaran sungai kebanyakannya terdiri daripada loji kumbahan (48 peratus), industri pembuatan (45 peratus), ladang ternakan (4.58 peratus) dan industri berasaskan pertanian (2.6 peratus).

Koliform dan ammonia adalah antara punca pencemaran yang boleh menyebabkan penyakit serius jika air ini digunakan secara terus.

Mencegah manusia daripada menghasilkan sisa kumbahan memang mustahil namun kita boleh mengeksploitasinya sebagai sumber tenaga.

Terdapat projek di India yang mengekstrak gas metana daripada tangki septik terus ke rumah untuk kegunaan memasak dengan proses penapaian dilakukan terhadap sisa kumbahan.

Ia menukarkan 75 peratus daripada Keperluan Biokimia Oksigen (BOD) secara anaerobik (tindak balas metabolisma dalam sel tanpa oksigen) kepada gas metana seterusnya ia dikumpulkan melalui paip.

Melalui kaedah ini, pencemaran air oleh sisa kumbahan boleh dikurangkan sebanyak 25% melalui rawatan di loji.

Manakala, lebih 3.6 juta penduduk Yokohama, Jepun menghasilkan sejumlah 16,000 meter padu sisa kumbahan setiap hari yang ditukar menjadi sumber tenaga apabila loji kumbahan ditransformasikan menjadi penjana elektrik.

Projek mesra alam itu membolehkan 70 peratus gas metana yang diekstrak digunakan untuk menghasilkan 30 juta kilowatt jam tenaga elektrik untuk kegunaan rawatan kumbahan.

Bakinya pula digunakan untuk rawatan sisa melalui pembakaran untuk menghasilkan abu yang kemudiannya digunakan untuk tujuan penambahbaikan tanah dan penghasilan simen.

Tenaga solar pula akan terus dijadikan teknologi yang mampu merubah struktur penggunaan tenaga di negara memandangkan matahari adalah sumber utama di negara ini dengan penerimaan cahaya mencukupi jika diukur dengan faktor geografi.

Malaysia terletak di kawasan khatulistiwa iaitu kawasan muka bumi yang paling hampir dengan matahari dan menerima paling banyak cahaya matahari.

Cahaya matahari yang terus memancar boleh menghasilkan elektrik secara semula jadi mampu digunakan industri automotif atau perumahan.

Contohnya, penggunaan teknologi hibrid yang menggunakan bateri dicas boleh mengambil cahaya matahari sebagai sumber utama menghasilkan tenaga.

Pendek kata, pemanasan global bukan ketakutan kepada penduduk dunia jika mereka sendiri pandai memanfaatkan sumber yang ada di permukaan planet sebagai penerus hidup dan tidak menyalahkan teknologi semata-mata.
Oleh Afiq Hanif
afiq@hmetro.com.my

No comments: