Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






21 September 2010

Kunci sistem imun yang kuat











IMUNISASI badan yang lemah menyebabkan badan cepat letih dan mudah dijangkiti demam.

Kita bergantung kepada sistem pertahanan badan (sistem imun) yang mempertahankan badan kita secara semulajadi daripada dijangkiti kuman (bakteria, virus seperti A H1N1, Avian Flu, SARS dan juga virus demam dan selesema).

Demam atau selesema adalah tanda ketara menunjukkan sistem imun kita gagal untuk menentang kuman. Penyakit lain seperti tuberculosis dan pneumonia boleh juga terjadi kepada mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah. Oleh itu, tidak ada alasan untuk anda mempunyai sistem pertahanan yang lemah yang boleh memberi ruang untuk anda dihidapi penyakit.

Kemodenan Hidup Melemahkan Sistem Pertahanan

Mengekalkan sistem imun yang sihat pada zaman sekarang adalah sangat mencabar. Secara amnya, kita tidak mendapat tidur yang cukup, kurang bersenam, makan makanan yang diproses dan mengalami tekanan hidup. Ini melemahkan sistem pertahanan, membuatkan kita terdedah kepada masalah kesihatan.

"Terdapat banyak penyelidikan menunjukkan yang tekanan hidup daripada segi mental dan fizikal boleh melemahkan sistem imun," kata Don Cox, PhD, Naib Presiden kepada kumpulan kajian dan perkembangan kesihatan di Biothera, Eagan MN. "Sudah tentu tekanan gaya hidup bukan perkara asing lagi kepada pengguna generasi sekarang.

Walaubagaimanapun, penemuan saintifik telah membawa kepada perkembangan ramuan baru yang boleh menyokong fungsi sistem imun.

Tambahan pula, masyarakat sekarang ini telah menjadi taksub kepada kebersihan (sanitized society). Ini membuatkan kita tidak memberikan "alat" yang diperlukan badan untuk menentang pencemaran dengan sendiri.

"Masyarakat moden yang taksub dengan kebersihan sehingga terlampau bersih telah menghapuskan semua antigen (sebatian antibodi) tidak berbahaya yang sepatutnya melatih badan kita untuk tidak bertindak balas dengan melampau.

Oleh itu, kita mudah terkena jangkitan pada masa kini." Kata Larry Robinson, PhD, Naib Presiden Hal Ehwal Saintifik di Embria Health Sciences "dengan itu ramai pengguna mengambil suplemen vitamin untuk sokongan tambahan."

"Whole Glucan Particle" (WGP) - Penambah Imun yang Paling Kuat daripada Alam Semula jadi

Daripada semua sebatian semula jadi yang diketahui boleh mengaktifkan sistem yang terpendam ini, yang paling lengkap didokumentasikan dan juga yang paling berkesan ialah WGP, yang diambil daripada sejenis. Sebenarnya, apabila ahli Jabatan Pertahanan NATO yang terkemuka menilai lebih 300 penggalak imun yang berpotensi, didapati WGP mempunyai markah yang tertinggi.

Bagaimanakah WGP Beta Glucan Berfungsi?

Di samping penyelidikan klinikal yang telah menunjukkan manfaat perlindungan terhadap tekanan dan cabaran kesihatan yang lain (seperti bakteria dan virus), banyak kajian telah menghuraikan mekanisme tindakan WGP dalam badan kita diperingkat sel. Satu kajian penting yang diterbitkan dalam majalah Journal of Immunology, menggunakan WGP yang berlabelkan cahaya kalimantang yang boleh dijejaki dengan mikroskop sambil ia menggerakkan berbagai sel imun dalam badan untuk mewujudkan aktiviti bio. Para penyelidik mendapati WGP diserapi ke dalam badan melalui Peyer's Patches, iaitu bahagian yang khusus dalam usus kecil. Di sini sel imun yang dikenali sebagai makrofaj menyelubungi WGP dan memecahkannya menjadi serpihan kecil yang kemudian membaluti neutrophil, iaitu sel imun yang paling banyak dijumpai dalam badan. Sebaik sahaja serpihan WGP itu membaluti neutrophil, ia akan menggerakkan neutrophil untuk menjadi lebih berkesan dalam kegiatannya membunuh pathogen (iaitu bakteria dan virus-virus).

Banyak kajian klinikal dan pra klinikal menunjukkan WGP dapat mengaktifkan sel imun penting dalam badan manusia, termasuk makrofaj dan neutrophil dengan itu membolehkannya menjadi lebih cepat mengenali unsur asing kemudian membunuhnya. Lebih satu dozen jurnal perubatan dan sains dibawah kajian golongan ini sendiri telah menerbitkan hasil kajian mengenai keselamatan dan keberkesanan WGP sepanjang beberapa tahun kebelakangan ini. WGP mempunyai lebih 40 paten yang diluluskan serta yang sedang menunggu kelulusan.

Terdapat 3 ujian klinikal yang berbentuk double-blind placebo yang dilakukan pada tahun 2007 dan 2008 dengan WGP. Satu kajian melibatkan subjek yang mengalami tekanan fizikal (iaitu para pelari maraton) dan dua kajian yang lain lagi itu melibatkan para pemadam kebakaran dan mereka yang mengalami tekanan tinggi disebabkan oleh gaya hidup dan kerjaya pilihan mereka. Tekanan akan merendahkan daya keimunan dan mereka yang selalu mengalami tekanan menjadi lebih rentan terhadap jangkitan. Dalam kajian itu, didapati WGP mengurangkan kejadian gejala yang dikaitkan dengan jangkitan saluran pernafasan atasan dan pada masa yang sama subjek ini menunjukkan peningkatan kecergasan dan kejernihan mental serta kurang keletihan.

WGP Beta Glucan Sebagai Suplemen Harian

Kita ketahui bahawa jangkitan bakteria dan virus, seperti H1N1, merupakan akibat sama ada secara langsung atau tidak langsung, daripada sistem imun yang berfungsi pada tahap yang kurang optimum. Perbezaannya sama ada kita sebenarnya akan menghidapi jangkitan virus adalah bergantung kepada sama ada kita mempunyai sistem imun yang sihat atau tidak. Dengan mengambil 1 kapsul (200mg) WGP setiap hari boleh membantu mengekalkan sistem imun anda serta anda berada dalam keadaan bersedia untuk menentang sebarang serangan kuman. Sebaik sahaja mendapat tanda-tanda awal jangkitan, anda hendaklah meningkatkan dos kepada 4-6 kapsul sehari. WGP telah terbukti sebagai selamat dan tidak bertoksik walaupun diambil dengan dos-dos yang lebih tinggi.

Adalah jelas sekali bahawa mengekalkan kesihatan dan kekuatan sistem imun seharusnya menjadi keutamaan sekiranya kita ingin mengelak daripada penyakit dan mencapai kesihatan yang optimum. Bagaimana proses penuaan kita dan mutu hidup kita adalah pada sebahagian besarnya bergantung kepada kesihatan sistem imun. Mengambil WGP setiap hari akan memberi kesan yang amat mendalam lagi meluas terhadap kesihatan anda.


No comments: