Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






08 June 2010

Seruan Read Malaysia





















Budaya membaca perlu disemai sepanjang masa.

PANORAMA yang dapat dilihat pada setiap sudut begitu meriah. Ada sahaja kumpulan pelajar, remaja mahu pun golongan dewasa membelek-belek buku yang terdapat di atas meja pameran serta deretan rak buku yang ada di hadapan mereka.

Apabila berjaya menemui buku yang dicari, tangan pantas mengambilnya lantas dibawa ke kaunter pembayaran. Tidak kurang juga ada yang hanya membaca seketika sebelum diletakkan semula di tempat asalnya. Kemudian berlalu pergi ke gerai yang lain pula.

Di satu sudut lain, lima pelajar perempuan leka melihat koleksi buku yang dipamerkan salah sebuah syarikat penerbitan yang mengambil bahagian dalam pameran tersebut.

Tidak jauh daripada kumpulan pelajar itu, kelihatan seorang kanak-kanak lelaki tekun membaca sebuah buku tanpa sedar lensa Kosmo! terarah kepadanya.

Apabila didekati, dia hanya tersenyum sebelum meneruskan pembacaannya semula.

"Adik memang minat membaca?" soal penulis lebih lanjut.

"Minat. Dari kecil saya memang suka membaca," balas pemilik nama Jeshaiah Khor, 11, sambil memberitahu dia datang bersama bapanya ke Pameran Buku Read Malaysia 2010.

Dianjurkan oleh Mines Event Management Sdn. Bhd., pameran tersebut berlangsung selama 10 hari bermula 4 Jun lalu di Pusat Pameran dan Konvensyen Antarabangsa Malaysia (MIECC), Mines Resort City.

Kunjungan GenK pada hari pertama menyaksikan ruang pameran seluas 12,500 meter persegi itu dipenuhi oleh pelajar sekolah rendah yang berpakaian seragam.

Ironinya, daripada ratusan pelajar yang datang melalui rombongan sekolah, boleh dikatakan hampir 90 peratus merupakan pelajar perempuan.

Situasi itu menimbulkan satu persoalan adakah pelajar lelaki sudah hilang minat membaca hingga enggan mengikuti lawatan ke pameran yang diadakan di situ?

Menurut Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Ir Wee Ka Siong, hasil Kajian Profil Membaca Rakyat Malaysia pada tahun 2005 oleh Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) mendapati secara purata rakyat Malaysia membaca dua buah buku setahun berbanding tahun 1996 iaitu hanya dua muka surat setahun.

"Meskipun terdapat peningkatan, tetapi jumlah itu masih terlalu kecil untuk sebuah negara yang mempunyai populasi 28 juta penduduk.

"Justeru, semua orang harus menyedari kepentingan menyuburkan budaya membaca yang mampu melahirkan masyarakat cemerlang dan berjaya dalam kehidupan," katanya ketika merasmikan Pameran Buku Read Malaysia 2010 Jumaat lalu.



KA SIONG (dua dari kiri) bersama Aznil (kiri) pada majlis pelancaran Pameran Read Malaysia.

--------------------------------------------------------------------------------


Tambahnya lagi, walaupun Malaysia mencatat kadar celik huruf tertinggi di Asia Tenggara, namun rakyatnya lebih gemar membaca bahan-bahan ringan seperti akhbar dan majalah berbanding sebuah buku ilmiah.

Dalam laporan Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) kadar celik huruf rakyat Malaysia adalah sebanyak 93.2 peratus.

Namun, ia jauh ketinggalan di belakang negara-negara membangun seperti Jepun, Britain dan Amerika Syarikat, Australia dan Jerman yang mempunyai kadar celik huruf sebanyak 99 peratus.

"Jika hal ini berterusan terutama dalam kalangan pelajar, sudah pasti Malaysia akan mengambil masa yang panjang untuk bersaing dengan bangsa yang telah berjaya mencapai kemajuan seperti Jepun.

"Apa yang penting, kita harus sedar bahawa pembacaan merupakan salah satu kunci utama untuk berjaya dalam dunia serba moden hari ini," jelasnya lagi.

Bagi Sharifah Husna Syed Ismail, 10, dia begitu teruja apabila menyaksikan deretan buku yang tersusun rapi di setiap gerai yang mengambil bahagian.

Mengakui seorang yang gemar membaca, pelajar tahun empat Sekolah Kebangsaan Bandar Baru Bangi itu, tidak sabar-sabar untuk memilih buku kegemaran untuk dibeli.

"Setiap minggu saya akan membaca lima buah buku termasuklah novel, komik atau pun buku-buku ilmiah untuk menambahkan pengetahuan.

"Dengan membaca, saya dapat menambah koleksi perbendaharaan kata yang tidak diketahui sebelum ini," tutur Sharifah Husna yang merupakan anak kedua daripada tiga beradik.

Sementara itu, rakannya, Nurul Ain Tasnim Mohd. Saufi, 12, berkongsi cerita bahawa dia memperuntukkan masa selama tiga jam sehari untuk membaca buku.

Bercita-cita untuk menjadi pensyarah, Nurul Ain turut melahirkan rasa seronok apabila berpeluang mengunjungi pesta buku sebegini.

"Ia satu program yang bagus kerana melaluinya kesedaran orang ramai untuk membaca akan meningkat," ungkapnya sambil tersenyum.




SELAIN bahan bacaan, pengunjung Read juga boleh mencuba pelbagai permainan menarik yang disediakan di MIECC Mines Resort.

--------------------------------------------------------------------------------



Perkara itu diakui oleh pelajar Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Balakong, Chan Zi Qing, 12, yang berharap lebih banyak program seumpama pesta buku itu dianjurkan dari semasa ke semasa.

"Jika kempen membaca sentiasa diadakan secara berkala contohnya, sedikit sebanyak ia dapat menyumbang kepada peningkatan tabiat membaca dalam kalangan pelajar atau pun orang dewasa," luah Zi Qing yang gemar membaca novel pelbagai genre.

Dalam pada itu, Duta Pameran Buku Read Malaysia, pengacara No. 1 negara, Aznil Nawawi percaya pameran itu merupakan peluang terbaik untuk ibu bapa membawa anak-anak dan menyemai tabiat membaca dalam kalangan mereka.

"Pelbagai jenis buku sama ada berbentuk pelajaran mahu pun yang menguji minda, semuanya ada di sini. Jadi, jangan ketinggalan untuk mengunjungi pameran ini," kata Aznil.

Pelantikan Aznil diyakini mampu menarik kehadiran pengunjung terutama kanak-kanak kerana beliau memang dikenali apabila mengendalikan rancangan popular Tom Tom Bak di saluran Astro.

Sifatnya yang mudah mesra dengan golongan cilik itu secara tidak langsung boleh mendidik mereka agar mencintai buku dan menjadikan amalan membaca sebagai rutin harian dalam kehidupan sehari-hari.

Menurut Pengurus Besar Pengurusan Acara, Lee Teck Chee, pameran buku terbesar itu diadakan sempena musim cuti sekolah dan ia selaras dengan konsep 1 Malaysia yang bertujuan untuk melahirkan masyarakat berbilang kaum yang berilmu.

"Penganjuran kali ini terdiri daripada 500 kios yang memaparkan pelbagai jenis buku dalam bahasa Melayu, Inggeris, Cina dan Tamil. Ia dijangka menarik kehadiran 400,000 pengunjung," katanya.

Antara aktiviti yang akan dianjurkan termasuklah sesi bertemu penceramah dan penulis terkenal seperti Russell Lee dan James Lee dari Flame of the Forest, Azizi Ali, Nohdattun Nisaak serta penampilan istimewa Upin dan Ipin.


SALAH satu bahan pameran dari Pusat Sains Negara menarik minat sekumpulan pengunjung.

--------------------------------------------------------------------------------


Tidak ketinggalan, ramai artis terkenal tanah air akan turut memeriahkan pameran itu seperti Aizat, Zoey, Liyana Jasmay dan Akim AF7.

Berdasarkan sambutan yang diterima selepas dua kali diadakan, Pameran Buku Read Malaysia bakal dijadikan acara tahunan.

Perkara itu dinyatakan oleh Pengarah Urusan Country Heights Holdings Bhd., Mark Rozario.

Bagi memudahkan orang ramai mengunjungi Read Malaysia, perkhidmatan bas ulang alik secara percuma disediakan dari Stesen LRT Bandar Tasik Selatan, Stesen Bas South City Plaza dan Stesen Komuter Serdang ke pusat pameran.

Kempen itu mendapat sokongan padu kerajaan, sementara institusi pendidikan juga mampu memainkan peranan sebagai pemangkin. Kalau para ibu bapa di negara ini seceria si duta pameran, Aznil, dalam menanam semangat cintakan budaya membaca, langkah seterusnya adalah cetusan di hati anak-anak mereka itu sendiri. Semoga kempen itu berjaya!

Untuk maklumat lanjut mengenai pameran ini, layari laman web www.readmalaysia.my.
Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR
khadijah.mohamadnor@kosmo.com.my

No comments: