Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






24 June 2010

Bahaya kanser mulut
















Lidah adalah antara organ yang diserang oleh kanser mulut. - gambar hiasan

PENYAKIT kanser seperti yang diketahui umum adalah antara penyumbang utama kepada kematian di seluruh dunia dan sehingga kini masih lagi belum ada penawarnya.

Baik kanser payu dara, kanser ovari, kanser hati dan pelbagai jenis kanser lain yang merbahaya, ia merupakan mimpi ngeri kepada sesiapa jua yang disahkan menghidap penyakit itu.

Bagaimanapun, dalam kesungguhan dunia memberi tumpuan terhadap usaha mencari penawar kepada penyakit kanser utama itu, masih terdapat penyakit kanser lain yang tidak kurang berbahaya dan boleh membawa maut tetapi jarang diperkatakan seperti kanser mulut .

Sekalipun kanser mulut bukanlah antara penyakit yang tergolong dalam kategori penyakit yang kronik, namun jika dilihat kepada sejarah, masyarakat di Asia adalah mereka yang paling berisiko kerana kaitannya dengan tabiat memakan sirih, merokok dan juga kesan daripada alkohol

Apa yang lebih menakutkan ialah ia mencatatkan kes yang paling tinggi di kalangan penduduk miskin.

Kanser mulut biasanya terjadi di antara kanser yang paling merbahaya dan berada di tempat ke 10 bilangan penghidap teramai di Malaysia dengan purata 7 hingga 8 peratus.

Namun kanser mulut ini mengambil masa yang lama untuk terjadi. Perubahan awal tisu pada bahagian yang terlibat dinamakan pra kanser.

Pada peringkat ini rawatan awal masih boleh di jalankan untuk mencegah kanser dari merebak. 64 peratus berisiko penghidap kanser mulut ialah kaum India.

Kebanyakannya dikaitkan dengan tabiat mengunyah sirih.

Biasanya kanser mulut tidak berlaku pada mereka yang baru mula mencuba untuk merokok tetapi terjadi kepada mereka yang mula merokok sejak awal remaja dan sering berlaku di kalangan lelaki.

Pada awalnya, kanser mulut itu tidak sakit tetapi oleh kerana fungsi mulut adalah untuk mengunyah, merasai dan bertutur serta memberi kesan kepada satu daripada saluran awal pernafasan, menyebabkan fungsi-fungsi biasa yang normal di dalam mulut terganggu.

Penyebabnya pula boleh disumbangkan oleh pelbagai faktor dan antara faktor yang paling dikenal pasti adalah disebabkan mengunyah campuran sirih atau pinang dan tabiat merokok serta meminum minuman keras.

No comments: