Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






12 June 2010

Sengsara kerana rokok






















Shahrome berkongsi penderitaan menghidap penyakit sekatan pulmonari kronik (COPD).

61 tahun lalu, lelaki ini mula mengenali rokok. Sejak berada di tingkatan dua, dia menghisap lima batang sehari. Baginya, merokok perkara biasa. Apabila melangkah ke alam pekerjaan, dia mempunyai duit sendiri dan menghisap rokok hampir 20 batang sehari.

Pada awalnya, dia curi-curi merokok ketika berada di darjah dua dan meneruskan tabiat berkenaan sehinggalah berusia 40 tahun dengan purata 40 batang rokok sehari.

Dengan suara serak-serak basah, lelaki ini berkongsi penderitaan menghidap penyakit sekatan pulmonari kronik (COPD).

Sebagai penghidap COPD, Shahrome Zainal Abidin, 69, kini menjalani kehidupan yang sangat terhad lantaran penyakit tersebut walaupun sudah lama berhenti merokok.

Pada awalnya, dia tidak menyangka diserang COPD. Dulu, Shahrome aktif termasuk menari. Namun, semuanya berubah. Kehidupannya terbatas selepas disahkan COPD. Selain sesak nafas, dia sukar membuat kerja terutamanya yang melibatkan aktiviti naik dan turun tangga.


Sesak nafas

Pada 2007, Shahrome dimasukkan semula ke Institut Perubatan Respiratori (IPR). Doktor mengesahkan kahaknya berwarna hijau pekat dan terpaksa ditahan 11 hari di IPR.

Walaupun sudah hampir 29 tahun tidak merokok, Shahrome masih terasa kesannya.

“Saya mempunyai rutin hidup yang amat memberangsangkan. Sebelum mengetahui saya menghidap COPD, saya mampu menari dalam tempoh yang lama serta melakukan banyak kegiatan lain, tetapi apabila mula mengalami batuk dan sesak nafas, mutu kehidupan saya berubah,” jelasnya.

Sehingga kini Shahrome masih terus mengambil ubat-ubatan walaupun sudah lama menghentikan tabiat merokok. COPD yang dihidapi menjejaskan mutu hidupnya sekali gus menyebabkan beliau sering menghabiskan masa di katil hospital untuk mendapatkan rawatan.

Pada satu tahap, dia terpaksa menggunakan gas (inhaler) dan ubat-ubatan lain untuk mengurangkan masalah COPD.

Kini, bukan sahaja menari, bercakap laju atau ke bilik air pun Shahrome mengalami sesak nafas.

Pakar Perunding Perubatan Dada IPR, Datin Dr. Aziah Ahmad Mahayiddin memberitahu, ramai perokok baik lelaki mahupun wanita tidak menyedari mereka menghidap COPD dan tidak kisah sekiranya mengalami sesak nafas, tidak boleh melakukan perkara berat berterusan selain mengalami keletihan walaupun menaiki anak tangga.

COPD menurut beliau adalah penyakit berkaitan paru-paru yang berterusan dan ia boleh menjejaskan kualiti hidup anda tanpa disedari. Langkah terbaik adalah melakukan pemeriksaan doktor sekiranya ada kelainan terhadap mutu kesihatan anda. Jangan ambil mudah sekiranya berasa sesak nafas kerana anda tidak tahu mengapa ia berlaku.

Sebagai langkah pencegahan COPD, perokok seharusnya berhenti dan bagi golongan bawah umur khususnya pelajar sekolah, jangan sesekali mencuba tabiat ini.

Penyakit ini akan menyerang sesiapa sahaja terutama mereka yang berisiko tinggi iaitu perokok berusia 40 tahun ke atas.
Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my
Foto ASWAD YAHYA

No comments: