Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






30 June 2010

Jangka hayat planet terpanas



















SEBUAH planet dalam Galaksi Bima Sakti bakal musnah dalam tempoh 10 juta tahun
KETIKA pelbagai pandangan dikeluarkan para saintis di seluruh dunia mengenai ketibaan kiamat, sebuah planet dalam Galaksi Bima Sakti dipercayai bakal musnah dalam masa 10 juta tahun lagi.

Sekeping imej konsep yang dikeluarkan artis Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) menunjukkan planet terpanas berkenaan mungkin menjadi planet yang mempunyai jangka hayat terpendek.

Keadaan itu disebabkan ia dimusnahkan planet induknya sendiri berdasarkan pengamatan yang dibuat menggunakan instrumen baru di teleskop NASA iaitu Cosmic Origins Spectrograph (COS).

Planet yang dinamakan sebagai WASP-12b itu dijangka mempunyai hayat 10 juta tahun sebelum ia lenyap sepenuhnya. Ia begitu dekat dengan bintang yang seakan-akan matahari hingga mengalami pemanasan sehingga 2,800 darjah Fahrenheit. Suhu itu membuatkannya berubah bentuk menjadi seperti bentuk bola ragbi.

Atmosferanya telah membesar tiga kali ganda berbanding radius Musytari manakala saiznya adalah 40 peratus lebih besar berbanding planet itu.

"Kami melihat pembentukan awan debu yang besar di sekeliling planet itu.

"Kami juga mengenal pasti elemen kimia yang belum pernah dilihat di planet berkenaan di luar sistem solar kita," kata ketua kumpulan sains, Open University, Britain, Carole Haswell.


No comments: