Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






09 May 2010

Robot kampung
















PENCIPTA robot berkelulusan sekolah rendah ini telah mencipta 47 jenis robot, termasuk robot penarik lanca ini yang disifatkannya sebagai anak yang ke-31.

IKA kita berbangga dengan Zulkifli Haron yang juga dikenali sebagai 'McGyver Malaysia' kerana berjaya mencipta pelbagai peralatan canggih daripada bahan-bahan yang murah, negara China juga mempunyai seorang pencipta yang gemar mencipta robotnya sendiri.

Wu Yulu, 49, seorang petani yang tinggal di pinggir bandar Beijing, boleh dianggap hebat kerana telah mengabdikan hidupnya untuk mencipta robot-robot dengan hanya menggunakan bahan-bahan terbuang.

Sejak kecil lagi, Yulu begitu obses dengan pergerakan mekanikal dan beliau sentiasa ingin menggerakkan mesin agar mampu berjalan seperti manusia.

Nama Yulu sememangnya telah terkenal dalam dunia penciptaan robot di negaranya kerana beliau telah mencipta sebanyak 47 buah robot yang boleh melakukan pelbagai tugasan.

Antara kemampuan robot-robotnya ialah berjalan, melompat, menuangkan teh kepada tetamu, mencucuh rokok untuk perokok, mengurut dan juga melukis gambar.

Yulu yang kini sedang menyertai Ekspo Dunia Shanghai berkata, beliau mula mencipta dan membina robot-robotnya sendiri sejak 1986.

Pencipta robot yang hanya berkelulusan sekolah rendah ini mengaku yang ketaksubannya kepada penciptaan robot merupakan satu cabaran dalam kehidupan berkeluarga.

Misalnya, isterinya pernah mengugut untuk meninggalkannya bersama dua anak kerana membelanjakan hampir kesemua wang yang ada untuk membina robot.

Seperti kebanyakan pencipta robot lain, Yulu juga menghadapi pelbagai masalah ketika proses ciptaan seperti bateri meletup, hidup berhutang dan hampir membakar rumahnya apabila salah satu robotnya menyebabkan litar pintas.

Bagaimanapun, beliau berharap penyertaannya bersama robot-robot yang dianggap sebagai anaknya di dalam Ekspo Dunia kali ini akan memberi sinar baru dalam kehidupan dan juga dunia penciptaan.

Yulu akan mempamerkan lebih 30 jenis robotnya sepanjang ekspo itu yang berlangsung selama enam bulan.

Pencipta ini juga semakin diiktiraf ciptaan-ciptaannya termasuk menerima hadiah dan kontrak dari universiti-universiti di negara itu.

"Saya semakin popular sekarang. Walaupun saya telah melakukan kesemua kerja-kerja ini sejak 20 tahun lalu tetapi setiap tahun akan lebih ramai orang yang menyedari mengenai kehadiran robot-robot saya," kata Yulu.

"Dalam ekspo ini, saya menerima pengiktirafan daripada setiap orang. Saya mewakili kesemua petani dan ia merupakan satu kebanggaan," tambahnya.

Yulu memulakan karier penciptaannya dengan membuat peralatan-peralatan untuk membantunya di ladang seperti menukarkan basikalnya menjadi mesin membenih.

Kemudian beliau terus mencipta pelbagai jenis robot dengan pelbagai fungsi seperti projeknya yang terkini iaitu membina sebuah robot yang mampu mengurut.

"Saya mahu membina lebih banyak robot yang mampu membantu manusia. Saya juga telah mereka bentuk robot yang mampu memotong daging bagi membantu kerja-kerja di dapur," katanya yang bercita-cita untuk membawa ciptaannya ke Britain.

Lelaki ini sememangnya mengakui yang beliau boleh dikatakan lebih mencintai robot-robot ciptaannya berbanding anak sendiri.

Beliau yang menganggap robot penarik lancanya sebagai anak ke-31 dan memprogramkan android itu agar boleh berkata: "Wu Yulu ialah bapa saya, saya akan membawanya ke pekan."

Begitulah hebatnya anak kampung ini yang walaupun hanya tidak berpendidikan tinggi tetapi disebabkan minat dan kreatif, beliau mampu melakukan sesuatu yang mungkin ada menggangap sebagai mustahil.


No comments: