Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






06 May 2010

Kenderaan 'tiga alam'












HOVERKRAF 19XRW Hoverwing boleh digunakan untuk tujuan rekreasi, perindustrian, komersial dan ketenteraan.

SEMUA daripada kita tahu yang hoverkraf merupakan kenderaan yang dicipta untuk 'dua alam' kerana kebolehannya untuk meluncur laju di atas air dan juga bergerak di atas jalan atau tanah.

Bagaimanapun, kita mungkin termenung sejenak apabila mengetahui terdapat kenderaan itu yang boleh beroperasi dalam 'tiga alam' pula kerana ia bukan sahaja mampu beroperasi di atas air dan tanah, tetapi juga terbang di udara!

Hoverkraf yang pertama sebenarnya dicipta oleh Sir Christopher Cockerell pada 1956 dan ia merupakan kenderaan yang bergerak menggunakan tekanan udara dan tidak bergantung kepada tayar seperti lain-lain kenderaan darat atau kipas untuk kenderaan laut.

Cara hoverkraf beroperasi adalah menggunakan tekanan angin ke bawah bertujuan menaikkan kenderaan itu beberapa inci dari permukaan air atau tanah dan tekanan angin ke belakang pula akan mengerakkannya ke hadapan.

Terdapat pelbagai jenis hoverkraf di pasaran sama ada yang digunakan sebagai bot kecil atau feri yang mengangkut penumpang di pelabuhan.

Bagaimanapun perkembangan hoverkraf tidak berhenti setakat itu kerana terdapat beberapa usaha untuk meningkatkan kemampuan kenderaan itu termasuk terbang di udara setinggi beberapa meter.

Rudy Heeman dari Nelson, New Zealand misalnya merupakan seorang daripada beberapa pencipta di seluruh dunia yang berminat untuk menerbangkan hoverkraf.

Dalam ciptaannya, Heeman mengambil masa kira-kira 10 tahun untuk membangunkan hoverkraf terbangnya yang dilakukan secara sambilan.

Secara asasnya, mesin ini beroperasi sebagai sebuah bot asalkan ia tidak mencapai kelajuan 70 kilometer sejam (km/j) kerana selepas kelajuan itu, ia akan terbang ke udara. Kelajuan maksimumnya ialah 100 km/j.

Mesin yang menggunakan enjin 1.8 Subaru itu juga boleh bergerak sejauh 225 km dan sayapnya boleh dibuka daripada badan kenderaan.

Apabila terbang, mesin ini hanya boleh dinaiki oleh dua orang dengan jumlah berat 160 kilogram tetapi ia boleh membawa tiga orang apabila beroperasi sebagai hoverkraf.

Terbang tiga meter

Hoverkraf ini boleh terbang setinggi tiga meter dan pengendalinya tidak memerlukan lesen penerbangan kerana mesin ini hanyalah sebuah bot.

Heeman berkata, beliau menghabiskan masa lebih 800 jam dan beribu dollar untuk membangunkan mesin yang kini ditawarkan untuk jualan di Internet.

"Mesin ini sangat sesuai untuk petani kerana anda boleh terus masuk ke dalam ladang tanpa perlu membuka pintu pagarnya," kata Heeman.

Sebelum Heeman, sebenarnya terdapat juga syarikat dari Rockford, Illinois, Amerika Syarikat yang telah membangunkan hoverkraf boleh terbang untuk pasaran komersial.

Syarikat Universal Hovercraft telah memperkenalkan hoverkraf dikenali sebagai 19XRW Hoverwing yang boleh digunakan untuk tujuan rekreasi, perindustrian, komersial dan ketenteraan.

Hoverkraf ini boleh terbang hingga 1.8 meter apabila mencapai kelajuan 120 km/j. Bagaimanapun, jika perlu melalui halangan lebih tinggi, ia mampu 'melonjak' sehingga enam meter.

Seperti juga hoverkraf Heeman, sayap bagi Hoverwing boleh dibuka dan ia boleh dilakukan dalam masa 10 minit sahaja.

Sebaik sayap dibuka, Hoverwing akan berada dalam mod Sport yang mana ia menjadi hoverkraf berkuasa dan mampu membawa sehingga enam penumpang untuk memasuki kawasan-kawasan yang sukar diakses oleh bot atau kereta.

Kelebihan Hoverwing juga ialah ia boleh diubahsuai untuk memenuhi keperluan penumpang untuk beroperasi di kawasan berair, berpasir, berlumpur, paya atau salji.

Setakat ini, Universal Hovercraft hanya menjual kenderaan ini untuk tujuan komersial, perindustrian, menyelamat dan ketenteraan sahaja dengan harga kira-kira RM270,000


Oleh MOHD. RIDZWAN IMAN
ridzwan@utusan.com.my

1 comment:

Muhammad Idris Bin Muhd Nasir said...

zaman sekarang ini kenderaan yang canggih...............