Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






10 May 2010

Pencuri idam Toyota


















KERETA mewah menjadi tumpuan pencuri untuk tujuan eksport.

KEHILANGAN kereta adalah satu pengalaman yang menyakitkan apatah lagi jika kereta itu merupakan satu-satunya kenderaan yang digunakan untuk ke tempat kerja atau menghantar anak sekolah.

“Pengalaman kehilangan kereta adalah sesuatu yang memeritkan,” ujar Za’im Ikmal Mohd, Azhar, 35.

Dia yang pernah kehilangan kereta dua tahun lalu mengakui hampir gila apabila mendapati kereta buatan Jepun yang baru dibelinya itu lesap ketika diletakkan di ruang parkir kondominium yang didiaminya.

“Memang sakit hati bila teringat semula kes kereta saya dicuri dua tahun lalu. Kejadian itu berlaku selepas dua bulan saya membelinya.

“Hampir dua minggu saya ambil cuti untuk mencari kereta itu. Saya dan rakan pergi ke setiap kompleks beli-belah, hotel atau tempat tumpuan awam. Mata saya tajam mencari kereta yang sama jenis. Asalkan berjumpa dengan kereta Subaru Impreza, pasti saya akan menekan alat penggera automatik namun tidak berhasil,” katanya.

Atas nasihat seorang rakan, Ikmal ke pelabuhan untuk mencari keretanya di sana. Dia syak keretanya dicuri oleh satu sindiket dan tidak mustahil kereta itu akan dihantar ke luar negara.


KERETA curi yang bernilai rendah sering dilerai untuk dijadikan alat ganti.

--------------------------------------------------------------------------------


Tanpa berlengah, Za’im terus bergegas ke Pelabuhan Klang dan bertindak berani menekan alat penggera automatik keretanya. Bukan sahaja di kawasan parkir yang luas itu tetapi di setiap kontena yang ditemuinya.

Hampir sebulan kehilangan kereta, lelaki ini masih belum berputus asa dan lokasi carian masih di Pelabuhan Klang. Untuk kesekian kalinya, punat alat penggera yang ditekan Za’im akhirnya menyebabkan alat penggera sebuah kereta berbunyi dari dalam sebuah kontena yang sedang diangkut ke atas kapal.

“Saya sangat yakin itu adalah kereta saya. Malangnya, nasib tak menyebelahi saya kerana pengawal di kawasan berkenaan lambat membantu dan kapal sudah mahu berlepas. Pihak berkuasa yang datang selepas itu pun tidak mampu berbuat apa-apa,” ceritanya.

Kisah Za’im bukan kisah luar biasa kerana saban tahun ribuan kenderaan bermotor yang dicuri, sama ada diseludup ke luar negara mahupun dipotong dan dijual sebagai alat ganti.

Menurut Ketua Pengarah Eksekutif ISM Insurance Services Malaysia Bhd., Charl Rajendram, kes kecurian kereta menurun daripada 9,899 pada 2008 kepada 8,673 pada 2009.

“Kecurian tersebut melibatkan tuntutan ganti rugi sebanyak RM446 juta pada 2008 dan RM404 juta pada tahun 2009.


CHARL (kiri) dan rakan setugasnya, Danny Yap menjelaskan statistik terkini kecurian kereta di Kuala Lumpur baru baru ini.

--------------------------------------------------------------------------------


“Walaupun angka tersebut menunjukkan penurunan namun kes kecurian kereta masih di tahap membimbangkan,” katanya ketika ditemui Jurnal baru-baru ini.

Selangor merupakan negeri sasaran pencuri kereta di mana 20 peratus daripada kes kecurian kereta berlaku di negeri itu. Ini diikuti Johor iaitu 13 peratus dan Perak 10 peratus.

“Jenayah curi kereta adalah jenayah yang mampu mengaut keuntungan lebih setengah bilion ringgit setahun,” ujarnya.

Sementara itu, Penasihat Teknikal Persatuan Insurans Malaysia (PIAM), Tan Eng Leong berkata, jenama Proton merupakan kereta yang paling banyak dilaporkan hilang.

“Sebanyak 3,873 kereta Proton dicuri sepanjang tahun lepas. Walaupun jumlahnya banyak, namun kereta jenis ini bukan kereta kegemaran pencuri. Sebaliknya, kereta jenis Toyota adalah jenama pilihan yang paling kerap dicuri. Sepanjang tahun lepas, sebanyak 1,472 kes kecurian kereta Toyota dilaporkan kepada PIAM.

“Kereta jenis Perodua pula dilaporkan hilang sebanyak 921 buah pada tahun yang sama,” katanya.


SEBUAH kereta Proton Waja dileraikan oleh satu sindiket di Pulau Pinang untuk dijadikan alat ganti.

--------------------------------------------------------------------------------


Tambah Eng Leong, kereta mewah seperti Mercedes Benz, BMW dan Audi juga tidak terlepas daripada menjadi sasaran pencuri kereta.

“Kebanyakan kereta mewah yang dicuri didalangi sindiket yang akan menyeludupnya ke luar negara. Kereta tempatan dan murah pula akan dipotong alat gantinya dijual kepada bengkel-bengkel kereta,” ujarnya.

Jelas Eng Leong, dalam tempoh enam tahun kebelakangan ini, kehilangan kereta di Malaysia melibatkan kerugian secara purata RM550 juta setiap tahun.

“Ia adalah kerugian yang sangat besar bukan sahaja dari segi nilai harta tetapi juga kesempitan kewangan dan emosi individu yang berdepan dengan situasi ini.

“Oleh itu, tidak kira sama ada kereta itu murah atau mahal, pemilik tidak boleh sambil lewa terhadap keselamatan harta benda mereka sebaliknya perlu berwaspada dan memastikan kenderaan sentiasa berada dalam keadaan selamat sebelum ditinggalkan,” nasihatnya.
Oleh SITI NOR AFZAN KASIMAN

No comments: