Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






23 January 2010

Pakar bola sepak gaya bebas




















Mohd Shuhaimi digelar 'Dr Freestyler football' kerana kebolehannya menimang bola dengan pelbagai aksi

KETIKA berlangsung perlawanan akhir bola sepak Piala Malaysia 2005 di Stadium Putra, Bukit Jalil, hampir 80,000 penonton memenuhi ruang tempat duduk. Jumlah kehadiran itu dianggap yang terbesar pernah dicatatkan dalam sejarah bola sepak negara.

Ketika waktu rehat selepas tamat perlawanan separuh masa pertama, seorang remaja lelaki memasuki padang, berdiri di tengah lautan manusia, mencuri tumpuan mempamerkan skil menimbang bola dengan pelbagai gaya.



Pergerakannya tidak terhad di situ, bergerak sambil menimang bola di kepala tanpa henti menuju ke trek mengelilingi stadium. Anak muda ini berhenti di depan tempat duduk orang kenamaan termasuk Yang Di-Pertuan Agong, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail dan Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah.

Di situlah beliau mempamerkan segala aksi dan skil yang memukau penonton. Detik gemilang itu pastinya dikenang sepanjang hayat oleh Mohd Shuhaimi Mohd Khizari, 26, atau lebih popular dengan gelaran ‘Dr Freetsyler’ di kalangan peminat bola sepak.

Suhaimi yang juga lebih mesra dengan panggilan Amy mengakui detik bersejarah itu membuatkannya menggeletar kerana beraksi di depan hampir 80,000 penonton.





“Memang menggigil. Perasaan gemuruh memang ada dan ketika itu, ibu jari dalam kasut pun menggigil. Saya kuatkan semangat, yakinkan diri sendiri bahawa saya boleh beraksi walaupun untuk tempoh singkat.

“Mengikut perancangan asal, saya cuma beraksi di tengah padang, tetapi seorang rakan mencabar supaya saya memasuki trek dan berhenti di depan tempat duduk VIP. Saya sahut cabaran itu dan berjaya membuktikan saya memang boleh buat,” katanya.

Kenangan manis itu adalah sebahagian daripada aktiviti yang disertai ‘Dr Freetsyler’ kerana setiap hujung minggu, anak muda kelahiran Kampung Baru Subang ini akan menjelajah ke seluruh pelusuk gelanggang, pelancaran program sukan atau bersama teman-teman mempamerkan aksi mereka.

Bakat dan minatnya sering diberi perhatian, namun bergerak sendirian tanpa sokongan pihak kadang kala membuatkan anak muda ini hampir putus asa. Namun, minat dan cita-citanya berkongsi pengalaman, kemahiran serta hasrat mendidik lebih ramai pelapis membuatkannya terus bertahan.

Sejak berkecimpung secara serius dalam aktiviti gaya bebas mempamerkan skil menimang bola lapan tahun lalu, Amy menghabiskan masa tiga jam sehari untuk berlatih sendiri di mana-mana saja termasuk di laman rumahnya.

Kini, tanpa sebarang kerja tetap, beliau meningkatkan latihan kepada lima jam sehari dengan mencuba pelbagai skil baru yang direka sendiri tanpa tunjuk ajar daripada mana-mana jurulatih.

Berkongsi pengalaman mengenai sejarah pembabitan dalam aktiviti ini yang dianggap sesetengah pihak sebagai masih baru, Amy mempunyai cara tersendiri mencari kaedah untuk menarik perhatian ramai.

“Di awal pembabitan, saya akan menghabiskan masa hujung minggu beraksi percuma di Bukit Bintang. Mencari kawasan tumpuan dan saya mula menimang bola dengan pelbagai aksi. Memang pada mulanya tiada siapa yang peduli.

“Lama kelamaan, makin ramai pejalan kaki di situ berhenti dan seronok melihat aksi. Saya pula jenis yang memang seronok jika ramai penonton, jika dapat menghiburkan mereka, saya anggap sebagai hadiah untuk diri sendiri.

“Itu sebenarnya adalah latihan bagaimana membentuk keyakinan diri beraksi di depan penonton dan pada masa sama berlatih memantapkan skil,” katanya.

Mengakui masih ada ‘pemain gaya bebas’ sepertinya di negara ini, Amy menjelaskan mereka memang berbakat tetapi tidak berani mempersembahkan skil kerana kurang keyakinan sedangkan aktiviti ini perlu dikembangkan dengan kerjasama semua pihak.

Di kala usia akan mencecah 30 tahun dalam tempoh empat tahun akan datang, anak muda ini berhasrat untuk bernaung di bawah mana-mana agensi atau persatuan seperti FAM semata-mata mahu berbakti mencurah bakatnya.

“Saya memang risau aktiviti ini akan terhapus begitu saja jika tidak dikembangkan. Perlu ada sokongan dan jika perlu, saya sanggup mengajar di mana-mana akademi,” katanya yang kini mendapat tajaan pakaian daripada syarikat pencetak pakaian, mystickerstation.

Setakat ini, hanya Milo dan SportsUnite yang banyak membantu memberi ruang kepadanya untuk mengembangkan bakat dan berharap kerajaan terutama Kementerian Belia dan Sukan serta FAM lebih proaktif dalam menggalakkan lebih ramai pemain bola sepak kreatif sepertinya.

Biodata: MOHD SHUHAIMI MOHD KHIZARI



•Tarikh lahir: 8 Jun 1982
•Asal: Kampung Melayu, Subang, Selangor
•Anak keenam daripada 13 beradik.


Profil: Antara aktiviti yang pernah disertai


•Persembahan sempena Final Piala Eropah 2008 di Genting Highlands 2008


•Klinik Futsal Jelajah Malaysia Milo Hidup Bola Futsal 2008.


•Persembahan sempena ulang tahun ke-10 Berjaya Times Square di Kuantan, Pahang (2008).


•Demonstrasi pelancaran siri televisyen Program Bola Sepak My Team 2006.


•Kempen Piala Dunia oleh Breeze 2006.


•Pelancaran acara menggelecek bola paling lama Pepsi di Taman Tasik Titiwangsa, Kuala Lumpur (12 jam 5 minit) dan dicatatkan dalam Malaysia Books of Records.


•Persembahan di perlawanan akhir Piala Malaysia 2005 di Stadium Bukit Jalil.


•Malaysia Books of Records 2004.


•Rekod paling lama menimang bola menggunakan kepala


•Mega Kick Off Euro 2004


•Lima terbaik ‘Nike Freestyler 2003’.


•Rekod peribadi: menimang bola 250 kali menggunakan kepala dan menimang bola tanpa henti selama dua jam.

No comments: