Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






18 January 2010

Budak boleh kena diabetes

















TIDAK ramai yang mengetahui kanak-kanak dan remaja juga boleh mengalami masalah kandungan gula tinggi dalam darah ataupun lebih dikenali sebagai diabetes.Gambar hiasan.

Terdapat tiga jenis diabetes iaitu Jenis 1, hanya berlaku pada kanak-kanak atau remaja disebabkan kekurangan hormon insulin yang serius dan keadaan ini memerlukan pengambilan suntikan insulin seumur hidup mereka.


Jenis 2 disebabkan insulin yang dihasilkan tidak berfungsi dengan sempurna dan tidak berupaya menurunkan kadar glukosa darah dengan berkesan hingga menyebabkannya mengalami peningkatan.


Diabetes Jenis 3 pula lebih bersifat sementara waktu dan hanya berlaku kepada wanita mengandung dan akan hilang selepas bayi dilahirkan.


Presiden Persatuan Diabetes Malaysia, Profesor Datuk Dr Ikram Shah Ismail, berkata pesakit diabetes tidak mempunyai simptom nyata yang menunjukkan mereka mengalami penyakit berkenaan.


Bagaimanapun katanya, terdapat ciri kelainan yang ditonjolkan pesakit diabetes iaitu sentiasa dahaga, kerap membuang air kecil, letih dan tidak bermaya, pengurangan berat badan, sering berasa lapar, luka lambat sembuh, kabur penglihatan serta jangkitan kulit.


Tetapi menurutnya, kebiasaannya pesakit menyatakan semua gejala terbabit disebabkan cuaca dan tidak mengendahkannya hingga mengakibatkan ia merebak ke seluruh badan.


"Sebarang keganjilan yang berlaku pada diri perlu diambil penekanan dan individu terbabit perlu mendapatkan rawatan segera.


"Jangan tunggu hingga penyakit bertambah teruk baru hendak berjumpa doktor. Sebaliknya, lakukan pengesanan awal bagi mengelakkan berlaku kejadian tidak diingini," katanya ketika ditemui di pejabatnya di Fakulti Perubatan, Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur, baru-baru ini.


Masyarakat perlu memahami keadaan tubuh sendiri dengan sewajarnya bagi tujuan pengesanan penyakit dengan lebih awal.


Selain itu, beliau yang juga Dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya (UM) berkata, tiada perbezaan jantina dalam mengklasifikasikan penyakit ini kerana masing-masing memiliki sebab tersendiri sekiranya mengalami diabetes.


Katanya, diabetes paling banyak berlaku disebabkan faktor genetik. Sekiranya ada antara ahli keluarga terdahulu mengalami diabetes kebarangkalian mengalaminya adalah tinggi jika mereka tidak menjaga pemakanan.


Bagaimanapun, ia dapat dikawal jika individu mengamalkan gaya hidup sihat dengan melakukan senaman dan mengamalkan pemakanan seimbang.


"Tiada istilah sembuh sepenuhnya jika menghidap diabetes tetapi ia dapat dikawal dengan mengamalkan cara hidup sihat serta mengelakkan pengambilan gula berlebihan dan makanan berlemak.


"Walaupun memiliki genetik diabetes, individu terbabit dapat melambatkan kewujudan penyakit berkenaan dalam tubuh sekiranya mengawal pemakanan dan melakukan senaman secara tetap," katanya.


Menurutnya, tiada faktor khusus penyebab bagi penghidap diabetes Jenis 1. Bagaimanapun, disebabkan ia berlaku secara tiba-tiba, banyak teori menyatakan ia berpunca daripada virus tertentu.


Tetapi kesahihan mengenainya masih diragui kerana tiada bukti khusus menunjukkan ia sebenarnya disebabkan jangkitan virus.


Malah, tanggapan masyarakat mengenai mereka yang kurus tidak akan mengalami diabetes juga tidak benar sama sekali disebabkan faktor genetik dan jumlah lemak yang terkumpul dalam badan.


Sementara itu, pelbagai kempen kesedaran dijalankan Persatuan Diabetes Malaysia untuk memastikan permasalahan ini ditangani sebaik mungkin.


Kata Dr Ikram, pihak persatuan mengadakan pelbagai aktiviti termasuk seminar, ceramah dan demonstrasi penyediaan makanan untuk penghidap diabetes bagi memberi penerangan kepada masyarakat mengenai kepentingan menghadapi penyakit ini sebaik mungkin.


"Kami berusaha sebaik mungkin untuk membantu meningkatkan kesedaran mengenai bahaya diabetes terhadap kehidupan masyarakat.


"Justeru, kami tidak hanya tertumpu kepada pesakit tetapi pasangan, keluarga dan masyarakat perlu diberi pengetahuan sewajarnya mengenai penyakit berkenaan," katanya.


Selain itu, bagi memastikan statistik penghidap diabetes bagi generasi muda tidak mengalami peningkatan, Dr Ikram berkata, ibu bapa memainkan peranan penting dalam mendidik anak untuk mengamalkan gaya hidup sihat.


"Bentuk mereka sebaik mungkin dalam mengambil makanan seimbang dengan melebihkan pengambilan sayuran dan buah-buahan serta pastikan aktiviti fizikal dilakukan secara tetap.


"Kerjasama ini perlu untuk memupuk sikap mengutamakan kesihatan di kalangan kanak-kanak dan remaja," katanya.

1 comment:

Raf said...

Salam ziarah, moga SK PEGOH terus sukses.

ESULIN mampu merawat pesakit diabetes jenis 2.