Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






25 March 2010

Mengasah kreativiti anak

















"Ketika mengukir dan mewarna kanak-kanak akan menggunakan imaginasi mereka yang kadang kala hasilnya cukup mengagumkan," katanya.

KANAK-KANAK sememangnya kaya dengan imaginasi kerana ia salah satu medium untuk belajar tentang dunia di sekeliling mereka.
Imaginasi sebenarnya mampu diterjemahkan dengan cara yang positif jika ia dikolaborasi bersama kreativiti.

Sebagai contoh menterjemahkan imaginasi melalui seni kreatif mengukir tanah liat seperti yang yang dilakukan oleh sekumpulan kanak-kanak di Wangsa Walk Mall, Wangsa Maju, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Keterujaan jelas terbayang pada wajah kanak-kanak ini ketika berpeluang menguli dan mengukir doh tanah liat dengan tunjuk ajar pengukir tanah liat terlatih, Xze Anne.

Acara yang dipanggil sebagai Expressing Passion with Clay itu merupakan salah satu aktiviti mengisi waktu lapang sempena cuti sekolah baru-baru ini anjuran pusat beli belah tersebut.

Aktiviti lain ialah pertandingan fotografi (Make a Funny Face) dan pertandingan melukis (My Best Holiday Drawing).

Menurut Anne, tanah liat yang disediakan untuk kanak-kanak tersebut bukan seperti tanah liat biasa (plastisin)yang dimainkan di sekolah mahupun di rumah.

Ia merupakan tanah liat tulen yang perlu dikeringkan selepas dibentuk.

"Cara membentuk tanah liat tidak sukar kerana kanak-kanak ini hanya perlu menggunakan kemahiran jari-jemari dan imaginasi mereka untuk mengukir bentuk yang diingini dan diwarnakan selepas ia dikeringkan," katanya.

Anne mengakui, walaupun aktiviti 'bermain' dengan tanah liat nampak mudah tetapi sedikit sebanyak ia mengasah minda serta kreativiti kanak-kanak.

"Ketika mengukir dan mewarna kanak-kanak akan menggunakan imaginasi mereka yang kadang kala hasilnya cukup mengagumkan," katanya.

Sementara itu Pengurus Besar Bahagian Sewa Wangsa Walk Mall, Martin Tan, berkata pihaknya telah memperuntukkan 30 peratus daripada pusat membeli-belah tersebut bagi tujuan hiburan.

"Kami akan terus menyediakan aktiviti menarik sempena cuti sekolah di masa hadapan memandangkan populasi di sini kebanyakannya keluarga muda yang mempunyai anak bersekolah rendah," ujarnya.

Sambutan hangat daripada kanak-kanak yang menyertai aktiviti hujung minggu ini katanya, memberi petanda bahawa kanak-kanak ini memerlukan aktiviti santai bersama keluarga yang mana mampu membuka minda mereka.

"Kami akan terus menyajikan yang terbaik untuk kesemua komuniti di sini," katanya.


No comments: