Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






04 March 2010

Memupuk masyarakat berilmu





















PROSES pembelajaran tidak terhad di bilik darjah. – Gambar hiasan

MENURUT statistik yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Pelajaran, Sains dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO ) tahun lalu, Malaysia berada pada kedudukan ke-11 dalam senarai 137 buah negara yang memperuntuk perbelanjaan paling tinggi untuk sektor pendidikan.

Secara purata, peruntukan kepada sektor pendidikan di Malaysia bagi dekad ini ialah sekitar 25.2 peratus daripada keseluruhan bajet negara. Ia sekali gus menjadikan sektor pendidikan antara penerima peruntukan terbanyak daripada kerajaan.

Dengan peruntukan yang besar, sistem pendidikan di negara ini melalui proses transformasi dan penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Tujuannya tidak lain ialah untuk menjamin kualiti pendidikan di samping melahirkan masyarakat yang mengutamakan pendidikan dan pengetahuan.

Sebagai prasyarat penting untuk negara mencapai kejayaan, nilai pendidikan turut dijadikan sebagai satu daripada teras di dalam gagasan 1Malaysia.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan proses pendidikan tidak hanya berlaku di dalam kelas sahaja. Sebaliknya, proses itu adalah seumur hidup sama ada di dalam dan luar bilik darjah.

Ia akan membentuk rakyat Malaysia yang berupaya berfikir dan bertindak tanpa terlalu mementingkan diri sendiri, malah lebih mementingkan masyarakat setempat mereka.

Selain itu, nilai pendidikan ditekankan kerana kekuatan dan ketahanan sesebuah negara berasaskan kepada masyarakat yang berpendidikan dan berpengetahuan mengatasi kekuatan ketenteraan.

Dalam usaha melahirkan masyarakat yang berilmu, bukan pendidikan secara formal sahaja yang perlu ditekankan. Sebaliknya pemupukan budaya membaca juga antara teras dalam melahirkan masyarakat berilmu pengetahuan.



Perpustakaan Negara Malaysia (PNM), menerusi Kajian Profil Membaca Rakyat Malaysia 2005 menyatakan, jumlah buku yang dibaca oleh setiap individu di Malaysia untuk tempoh sedekad meningkat sebanyak dua buah buku setahun berbanding dua buku secara purata pada 1996.

Sungguhpun menunjukkan peningkatan, namun ia sangat minimum untuk sebuah negara yang mempunyai penduduk seramai 28 juta. Semua orang perlu sedar bahawa budaya membaca berupaya melahirkan rakyat Malaysia yang mempunyai minda yang terbuka.

Menyokong usaha ini, langkah pihak Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dengan kerjasama PNM meletakkan bahan-bahan bacaan umum di dalam setiap gerabaknya untuk perkhidmatan kereta api antara bandar ialah usaha yang wajar dipuji.

Selain itu, usaha pemupukan 1Malaysia di bidang pendidikan sangat wajar bermula dari zaman persekolahan kerana kanak-kanak belajar bersosial di sekolah.

Interaksi bersama

Justeru, kurikulum yang dibangunkan untuk ketiga-tiga aliran sekolah rendah juga hendaklah menekankan nilai-nilai bersama yang perlu dipupuk untuk membentuk 1Malaysia dan memberi ruang mereka berinteraksi bersama.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam ucapannya pada majlis Pengiktirafan Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) baru-baru ini berkata, pengwujudan sekolah SBT sebagai sekolah model di negara ini bukanlah untuk meminggirkan sekolah-sekolah yang lain.

Tetapi kerajaan akan melaksanakan program yang dirangka khusus untuk mengekal dan melonjakkan pencapaian sekolah SBT di samping menekankan tangungjawab sosial sekolah-sekolah tersebut.

Selain pendidikan, nilai meritokrasi juga ialah salah satu daripada nilai yang ditekankan dalam 1Malaysia. Mungkin ramai yang mengaitkannya dengan pendidikan sahaja terutama tentang kemasukan ke institusi pengajian tinggi.

Meritrokasi 1Malaysia

Pada 2002 sistem meritokrasi dilaksanakan buat pertama kalinya bagi menggantikan sistem kuota. Sistem itu menetapkan sebanyak 55 peratus pelajar bumiputera dan 45 peratus untuk pelajar bukan bumiputera bagi kemasukan di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA).

Sistem yang memberi peluang kepada semua pihak mendapat hak pendidikan itu sebenarnya mahu membentuk sebuah masyarakat yang bersatu padu, tanpa memikirkan kepentingan kaum masing-masing.

Jika semua pihak berfikiran untuk menambah ilmu, nilai ini amat berguna kerana setiap individu tidak dinafikan hak mereka untuk mendapat pendidikan yang sempurna.

Bagaimanapun, nilai meritokrasi bukan hanya ditekankan dalam bidang pendidikan. Tetapi maksud sebenar nilai meritokrasi dalam 1Malaysia yang dihasratkan oleh Perdana Menteri ialah satu hala tuju yang perlu diamalkan di dalam negara demokrasi bagi memastikan mereka yang layak dan memenuhi kriteria, berpeluang untuk memacu pembangunan negara.




















PENDIDIKAN bukan diukur apabila seseorang itu telah melangkah ke universiti semata-mata.– Gambar hiasan

Dalam keadaan tertentu terdapat pihak yang kurang bernasib baik atau ketinggalan seperti masyarakat yang tinggal di kawasan pedalaman, estet-estet dan perkampungan baru.

Meritokrasi menekankan persaingan secara terbuka berasaskan kriteria yang ditetapkan dan sesiapa yang berjaya memenuhi kriteria itu, berhak dipilih.

Dalam pelaksanaannya, pemilihan berasaskan prestasi dan budaya cemerlang akan memaksimumkan potensi Malaysia dalam semua bidang.

Sebagai contoh dalam aspek pemerolehan kerajaan, pemilikan syarikat untuk ditawarkan secara kontrak dibuat melalui tender terbuka dan syarikat yang berjaya hendaklah memenuhi kriteria yang ditetapkan.

Ini termasuklah dalam pemilihan syarikat, kontraktor, pemberi khidmat, perunding dan sebagainya.

Tujuannya ialah untuk membudayakan masyarakat Malaysia dalam menghadapi cabaran globalisasi dan liberalisasi.

Semua pihak tidak seharusnya merasakan diri mereka tercicir kerana setiap warganegara mempunyai hak dan tanggungjawab masing-masing seperti yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan. – Bernama

No comments: