Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






02 March 2010

'Mata' elektronik saksi situasi






















DUA imej rakaman perlakuan jenayah melalui CCTV ini telah membantu proses pengecaman wajah dan penyiasatan pihak berkuasa.

ISU keselamatan sudah lama menjadi perkara yang serius untuk dipertimbangkan. Tanpa sikap berwaspada atau sebarang usaha untuk menjamin faktor tersebut, nyawa dan aset fizikal menjadi pertaruhannya.

Dari bangunan pejabat, kompleks beli-belah, hinggalah ke kawasan taman awam, sistem kamera litar tertutup (CCTV) semakin banyak dipasang. Namun kini, fungsinya sebagai peranti kawalan telah menjangkau lebih daripada keperluan di premis komersial.

Dengan pelbagai kes rompakan, pecah rumah, penculikan dan pembunuhan dilaporkan di media, kawalan keselamatan di kawasan kediaman turut diperketatkan.

Sama ada banglo, teres, kondominium atau apartmen, langkah keselamatan tambahan sudah dipelbagaikan seperti menggajikan pengawal keselamatan, penggunaan kad pintar dan sistem akses eksklusif yang terus membawa penghuni ke aras atau muka pintu kediaman sendiri.


















KAWALAN keselamatan melalui rakaman kamera litar tertutup dan paparan monitor sudah banyak dipasang di kediaman persendirian.


Perkara tersebut diakui oleh seorang penduduk yang tinggal di kawasan kejiranan SS1, Petaling Jaya, Siti Norhaizan Tamin, 55. Dia yang mendiami kawasan terbabit bersama keluarganya sejak 13 tahun lalu tidak sekali-kali memandang sebelah mata terhadap tahap keselamatan rumahnya.

Oleh kerana setiap ahli keluarganya sibuk menjalani urusan harian masing-masing, banglo dua tingkat itu sering kali terbiar kosong terutama ketika waktu siang.

Walaupun mempunyai pembantu rumah, Siti Norhaizan tidak merasakan ia selamat. Bukannya dia tidak mempercayai pembantunya itu, tetapi kebimbangannya berpunca daripada bayangan kemungkinan si pelaku jenayah yang semakin licik dan banyak muslihat.

Suri rumah itu memberitahu, rumahnya pernah sekali dipecah masuk oleh perompak. Meskipun kediamannya dilengkapi sistem penggera keselamatan, kebolehan penjenayah dengan modus operandi yang berkesan membuatkan mereka mudah membolos rumahnya itu.

"Mereka tidak menggunakan kekerasan yang boleh menyebabkan alat penggera itu berbunyi. Sebaliknya, penjenayah itu berpura-pura ingin menghantar barang kepada tuan rumah. Ketika kejadian, memang saya tiada di rumah. Yang ada hanyalah orang gaji.

"Pembantu saya pula mudah percaya dengan kata-kata orang tersebut itu lalu membenarkan mereka masuk. Sejurus sudah berada di dalam rumah, pembantu rumah saya telah diikat," katanya ketika ditemui Kosmo!.

Ketatkan pemantauan
















PEMASANGAN kamera litar tertutup di premis niaga antara lain bertujuan untuk memantau aktiviti dan kejujuran para pekerja.

Bermula daripada episod hitam itu, Siti Norhaizan yang tidak lagi mahu kejadian itu berulang, membuat keputusan untuk memasang CCTV.

Jelasnya, memiliki sistem rumah pintar mungkin tidak seperti dahulu iaitu ia hanya digunakan oleh golongan berada memandangkan mereka mampu menanggung kos pemasangan yang tinggi. Kini, dengan bermodalkan kira-kira beberapa ribu ringgit, seluruh keluarga sudah dipantau sistem keselamatan tersebut.

Norhaizan menjelaskan, suaminya, Mohamed Mustapha, 63, hanya memperuntukkan kira-kira RM5,000 untuk memasang empat CCTV yang dilengkapi dengan dekoder. Pemasangan CCTV itu walau bagaimanapun terhad untuk rakaman di luar rumah.

"Kami sekeluarga tidak mahu pasang di dalam rumah kerana lebih mementingkan faktor keselamatan di kawasan luar. Sebab itulah, empat CCTV itu ditempatkan di bahagian hadapan, bahagian tepi dan belakang rumah," terang ibu kepada seorang cahaya mata itu.

Sementara itu, lokasi yang menempatkan monitor pula tidak diletakkan di bilik khas yang tersorok. Sebaliknya, dia lebih selesa meletakkan ketiga-tiga monitor itu di bahagian ruang tamu dan bilik tidur.






















BILIK kawalan keselamatan Bangsar Shopping Centre, Kuala Lumpur pernah merakam kes penculikan Canny Ong.

CCTV yang beroperasi 24 jam itu cukup memuaskan hati apabila imej yang dirakam ketika waktu malam atau hujan lebat masih kelihatan jelas. Paparan monitor tersebut menunjukkan empat lokasi rakaman mengikut kedudukan kesemua CCTV tersebut.

Tambah Siti Norhaizan, tujuan pemasangan itu dilaksanakan antara lain adalah sebagai langkah berjaga-jaga sebelum membenarkan orang yang tidak dikenali memasuki kawasan rumah.

"Pada waktu malam, monitor di bahagian ruang tamu akan dimatikan. Tetapi, monitor di dalam bilik saya dan anak akan sentiasa beroperasi. Jadi bila kita rasa tidak sedap hati terhadap sesuatu aktiviti di luar rumah pada lewat malam, tidak perlulah untuk terus membuka pintu.

"Tengok dahulu di CCTV," katanya yang juga masih percaya terhadap penggunaan sistem penggera keselamatan.

Memori rakaman CCTV itu bertahan selama seminggu sahaja sebelum ia secara automatik terpadam. Sekiranya berlaku suatu kejadian tidak diingini, pemilik rumah pastinya akan terus membuat laporan polis. Maka, simpanan rakaman pada hari berkenaan boleh terus digunakan sebagai rujukan.

Kepentingan pelanggan

Kehebatan penggunaan CCTV turut dikongsi bersama dengan salah sebuah restoran terletak di Bandar Sunway iaitu Kafe Restrees Kopitiam. Pengurusnya, Rasip Suratmin menjelaskan alat keselamatan itu kini tidak lagi terhad digunakan oleh pihak tertentu sahaja.

Disebabkan ingin meningkatkan tahap keselamatan premis, dia memilih untuk meletakkan sebanyak lapan CCTV di sekitar lokasi restoran itu.

Katanya, sudah menjadi kemestian CCTV akan dipasang menghala ke arah kaunter. Di samping itu, tidak lupa juga di bahagian dapur dan ruang tengah para pelanggan.


Banyak kegunaan jika pasang CCTV di restoran. Antaranya adalah kita boleh pantau kegiatan pekerja sekiranya ada yang yang tidak jujur dalam tugas," jawabnya ringkas.

Kawasan yang boleh dikatakan sering berlaku kegiatan jenayah itu merupakan punca CCTV dipasang sebagai kawalan utama.

"Dulu, restoran jarang dilengkapi CCTV. Kalau ada sekalipun, mungkin di rumah atau pejabat. Tetapi, memandangkan peningkatan kes jenayah rompakan atau kecurian, peniaga restoran mula membuka mata untuk mendapatkan bantuan sistem keselamatan elektronik ini," jelasnya.

Selain memastikan gerak-geri petugas restoran itu, ia juga dimanfaatkan untuk menjaga keselamatan pelanggan. Memandangkan di luar restoran turut menempatkan ruang untuk pelanggan, Rasip menyediakan sebanyak empat buah CCTV di bahagian itu.

"Namun, pernah juga terjadi kes telefon bimbit pelanggan di ruang hadapan kedai dirampas begitu sahaja oleh penjenayah.

"Kejadian itu berlaku sepantas kilat, hinggakan sistem kami tidak dapat merakam wajah suspek dengan jelas," terangnya kesal sambil berharap agar setiap orang lebih berhati-hati menjaga barangan peribadi masing-masing di tempat awam.



No comments: