Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






28 March 2010

Dunia bergelap sejam




























KOMBINASI gambar menunjukkan Stadium Kebangsaan China atau 'Sarang Burung' sebelum dan selepas memadamkan lampu selama sejam, semalam.
126 negara sertai kempen bertujuan ubah cuaca dunia

SYDNEY: Masyarakat antarabangsa, bermula di Asia Pasifik, mengambil bahagian dalam kempen diberi nama ‘Earth Hour 2010’ (Detik Dunia) bertujuan menggerakkan usaha mengubah cuaca dunia dengan mematikan suis tenaga elektrik selama sejam, semalam.
Antara bangunan terkenal antarabangsa yang turut serta ialah Sydney Opera House, Stadium Kebangsaan ‘Sarang Burung’ di China selain Bandar Larangan, menara pejabat Taipei 101, Taiwan dan Menara Berkembar Petronas, Kuala Lumpur. Langkah bergelap sejam mulanya dilaksanakan di Sydney pada 2007 dan menjadi acara tahunan. Penajanya, Tabung Alam Semula Jadi Sedunia (WWF) menjangka penyertaan tahun ini adalah yang terbanyak.
Kepulauan Chatham menjadi tempat pertama memadamkan elektrik pada 8.30 malam waktu tempatan disusuli lokasi lain di seluruh dunia dan berakhir di Samoa, 24 jam kemudian.

Tuvalu yang gusar ditenggelami air kerana kenaikan paras laut berikrar memutuskan bekalan kuasa di sembilan pulau kecilnya selain meminta pemandu kereta dan motosikal tidak menggunakan kenderaan untuk seketika.

Di Antartika, stesen penyelidikan Davis berikrar mengurangkan penggunaan lampu.
Penaja bersama acara itu, Andy Ridley memberitahu, 126 negara sudah bersetuju mengambil bahagian. Acara sampingan turut dirancang termasuk parti di pantai utara Sydney.

Menara kedua tertinggi dunia, Taipei 101, memadamkan semua lampu luarannya dan memujuk 99 peratus penghuninya turut serta, kata jurucakapnya.

Di Singapura, lebih 1,000 orang berhimpun di tengah kota bagi melihat lampu dipadamkan di pejabat, hotel dan bangunan utama lain.

Bagaimanapun, ada yang kecewa kerana mereka masih melihat lampu tidak dipadamkan di bangunan tertentu termasuk tempat pembinaan.

“Saya kecewa kerana banyak lampu bangunan tidak dipadamkan. Saya menjangka lebih banyak syarikat akan mengambil bahagian,” kata Mat Idris, 26.

Di India, bangunan Red Fort turut memadamkan lampu selain piramid dan patung Sphinx di Mesir serta kawasan sekitar patung ‘Christ the Redeemer’ di Rio de Janeiro.

Lampu juga dipadamkan di semua jambatan Sungai Seine di Paris; Istana Buckingham dan Tower Bridge di London manakala di 30 daripada 50 gabenor Amerika Syarikat menyatakan sokongan kepada kempen itu.

Kadar penyertaan dianggap melonjak berbanding 2009 apabila 88 negara mengambil bahagian membabitkan lebih 4,000 bandar dan kota besar.

Dari segi penyertaan penduduk di seluruh dunia, penaja menganggarkan 500 hingga 700 juta orang memadamkan lampu kediaman tahun lalu. – Reuters

No comments: