Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






30 March 2010

Menikmati keyakinan diri























APABILA keseorangan dan tiada siapa membimbing, teman terbaik ialah diri sendiri. -Gambar hiasan.


MENEMPUHI alam remaja, ia menuntut cabaran yang bukan sedikit. Inilah fasa paling penting dalam kehidupan setiap orang kerana ia bakal menentukan hala tuju hidup pada masa depan.












KEMAHIRAN berkomunikasi adalah antara elemen penting dalam mengukur tahap keyakinan diri. - Gambar hiasan.

Dalam berdepan dengan pelbagai rintangan dan cabaran, sudah menjadi kebiasaan jika ada ketika kita meraikan saat-saat gembira dan ada pula masanya diduga dengan kegagalan.

Namun, tatkala berdepan dengan kekecewaan remaja tidak seharusnya hilang keyakinan diri. Bersikap putus asa tidak harus dibenarkan kerana ia membataskan perkembangan anda sebagai remaja.

Ada di kalangan remaja yang dihantui rasa kurang keyakinan diri kerana masalah tubuh badan, gagal dalam peperiksaan, kemiskinan atau masalah keluarga. Namun apa juga masalah anda, percaya pada diri adalah langkah pertama untuk menikmati keyakinan dalam hidup.

GenK senaraikan beberapa tip untuk membantu meningkatkan keyakinan diri remaja:

Senyum

Orang ramai sukakan individu yang peramah dan suka tersenyum. Dengan memberi senyuman seseorang itu dapat melegakan individu dalam kesedihan dan kesakitan.

Misalnya, seorang jururawat yang memberi layanan dengan senyuman manis dapat melegakan rasa sakit pesakit.

Membuat hubungan mata

Kadang-kadang, melalui mata sahaja kita dapat melihat sama ada seseorang itu berasa selesa atau tidak. Jika mereka terlalu pemalu, mata akan memberitahu segala-galanya. Maka, jika anda berhadapan dengan pemuda kacak atau gadis jelita, tunjukkan keyakinan melalui mata anda. Berikan tarikan mata yang tajam tetapi mesra kepada mereka. Dengan itu, individu tersebut akan berasa selesa untuk didekati atau mendekati anda.

Menjadi berani



Remaja harus berani dan aktif menyertai aktiviti-aktiviti luar seperti menyertai kelas renang, taekwando, rakan muda dan sebagainya. Ia secara tidak langsung dapat memberi banyak pendedahan kepada remaja untuk mempunyai ramai teman dan tidak kekok apabila berada di tempat terbuka.

Selesa pada diri

Tidak ada individu yang sempurna, tetapi jika remaja sudah terlalu obses tentang keburukan pada diri sendiri, orang di sekeliling remaja terbabit perlu melakukan sesuatu. Misalnya, jika remaja yang terlalu obses ingin kurus sehingga merosakkan kesihatan diri, seseorang perlu menasihati remaja terbabit.

Lakukan sesuatu yang disukai

Tidak semua anak-anak sependapat dengan ibu bapa mereka. Tetapi, selagi anak-anak tidak melakukan sesuatu yang bahaya, ibu bapa seharusnya memberi sokongan walaupun aktiviti yang dilakukan tidak disukai mereka.

Sebagai contoh, ada ibu bapa yang inginkan anak mengikuti kelas seni bela diri tetapi anak lebih meminati kelas muzik. Biarkan anak buat pilihan dan anda seharusnya menyokong minat anak.

Bersiap sedia

Alam remaja sememangnya penuh dengan keseronokan. Maka, adakalanya mereka sedikit alpa dengan keseronokan dan tidak mempunyai masa yang cukup untuk menyiapkan tugasan yang diberikan oleh guru atau pensyarah. Lebih buruk kalau anak-anak itu sedang menghadapi peperiksaan besar. Cara yang paling baik adalah dengan merancang jadual belajar dan mengimbanginya dengan aktiviti lain.

No comments: