Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






03 August 2009

Memahami, kenali cara jangkitan H1N1 kekang penularan






















KERJASAMA orang ramai untuk patuh kepada arahan dikeluarkan dan cepat mendapatkan rawatan jika ada simptom dijangkiti H1N1 mampu menghalang penularan wabak.

Tindakan menguatkuasa perintah kuarantin di semua sektor perlu dipatuhi rakyat tanpa sebarang persoalan

TINDAKAN menguatkuasakan perintah kuarantin di semua sektor, termasuk institusi pendidikan iaitu sekolah, kolej dan universiti sudah dikeluarkan untuk mengelak risiko penularan wabak Influenza A (H1N1) yang lebih tinggi. Begitu juga arahan paling tegas Kementerian Kesihatan untuk menutup serta-merta kampus mengikut Prosedur Standard (SOP) bagi mengawal jangkitan lebih besar di seluruh negara.

Namun, sejauh mana pematuhan orang ramai terhadap perintah kuarantin itu, terutama kalangan pelajar? Adakah dengan penutupan itu memberi kesempatan mereka untuk bersantai sesuka hati atau dikuarantin dengan duduk saja di rumah.

Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Tan Sri Prof Dr Ibrahim Abu Shah, baru-baru ini dilaporkan tidak berpuas hati apabila Kementerian Kesihatan tidak membenarkan pegawainya memasuki empat kampus di Lendu, Melaka; Sri Iskandar (Perak); Permatang Pauh (Pulau Pinang) dan Dungun (Terengganu) atas keperluan menjalankan tugas pengurusan selepas kampus itu diarah tutup sementara berikutan ada pelajarnya dikesan dijangkiti Influenza A.

Dalam keadaan ini, siapa harus dipersalahkan? Kementerian Kesihatan sudah menjalankan tanggungjawab mengeluarkan perintah kuarantin kepada golongan berisiko itu, tetapi masyarakat pula seakan tidak prihatin terhadap bahaya jangkitan virus Influenza A dan bebas keluar.

Hakikatnya, statistik wabak H1N1 meningkat setiap hari. Sehingga semalam, lapan orang terkorban dengan sejumlah 17 kes baru dilaporkan. Semalam saja dua kematian dilaporkan. Semua kes adalah kes tempatan dan warga negara Malaysia. Jumlah keseluruhan ialah sebanyak 1,446 kes.

Pada peringkat global, bagi tempoh sama, sejumlah 183,854 kes dengan 1,307 kematian dilaporkan di 167 negara. Peningkatan sebanyak 28 kes dengan enam kematian berbanding dengan hari sebelumnya. Tiada pertambahan negara yang terbabit. Sebelum ini, dilaporkan empat penambahan kes baru di negara baru juga dilaporkan iaitu Georgia, Kazakhstan, Kosovo dan Swaziland.

Berdasarkan senario itu, wabak berkenaan tidak seharusnya dipandang remeh kerana ia sudah menjadi pandemik pada peringkat global kerana mudah berjangkit daripada manusia kepada manusia. Walaupun keadaan di Malaysia masih terkawal, ia boleh disekat dengan kerjasama orang ramai untuk patuh kepada arahan dikeluarkan dan cepat mendapatkan rawatan jika ada simptom dijangkiti.

Pengarah Bahagian Kawalan Penyakit Kementerian Kesihatan, Datuk Hassan Abdul Rahman, berkata wabak H1N1 masih berada pada peringkat awal pandemik atau sekadar penularan berbentuk tempatan.

Katanya, disebabkan wabak itu adalah pandemik pada peringkat global dan mudah berjangkit daripada manusia kepada manusia, kerajaan sentiasa mengambil langkah memperlahankan jangkitan virus daripada merebak. Setakat ini, tiada strategi khusus lebih komprehensif untuk membendung penularan virus itu, sebaliknya sudah cukup dengan langkah sedia ada Kementerian Kesihatan, iaitu menerusi pemeriksaan dan kuarantin.

"Apa yang penting, kita akan mengambil langkah secepat mungkin untuk memperlahankan penularan. Pesakit yang berisiko tinggi dijangkiti virus H1N1, kita akan kuarantin supaya tidak bercampur atau bergaul dengan orang ramai.

"Kita juga akan arahkan sesiapa yang ada simptom mendapat rawatan segera dan lakukan kuarantin sendiri di rumah. Bagi institut pendidikan seperti sekolah, kolej dan universiti yang ada pelajarnya dijangkiti wabak itu, Kementerian Kesihatan sudah arahkan ditutup sementara.

"Ini adalah tindakan terbaik kerana sekolah, kolej dan universiti adalah sebuah premis yang luas, sesak serta diduduki ramai pelajar. Dalam kawasan sesak, wabak itu mudah merebak. Justeru, kita halang pelajar bercampur sesama mereka kerana dalam premis yang begitu luas, risiko penularan terhadap virus berkenaan adalah tinggi.

"Ini berbanding di rumah yang saiznya adalah jauh lebih kecil dan hanya diduduki sejumlah ahli keluarga yang sedikit," katanya.

Kenyataan itu, sekali gus menolak andaian sesetengah ibu bapa yang mempersoalkan langkah kementerian menutup sekolah atau kolej, seolah-olah mahu 'menyebarkan' virus itu di kampung atau taman perumahan apabila pelajarnya pulang.

Hassan bagaimanapun, berkata, tanggungjawab memperlahankan wabak itu bukan saja terletak kepada pihak berkuasa, sebaliknya semua individu dengan memahami apa itu H1N1 dan patuh arahan dikeluarkan.

Apa yang dilihat tahap kesedaran masyarakat terhadap wabak H1N1 ini masih terlalu rendah dan mereka dilihat seakan tidak bimbang mengenai penularan itu.

"Mungkin ramai kalangan masyarakat yang masih tidak faham mengenai wabak berkenaan kerana baru muncul sejak April lalu. Wabak H1N1 sangat berbahaya kerana belum ada vaksin yang mampu melawan penyakit itu. Cuma penemuan virus itu dijangka akan ditemui, hujung tahun ini," katanya.

Hassan berkata, masyarakat harus tahu bahawa Influenza A adalah lebih berbahaya daripada denggi. Nisbah kematian bagi Influenza A ialah 1:200, manakala demam denggi pula 1:500 kematian. Apa yang penting kematian tetap boleh dielakkan jika semua pihak tahu peranan masing-masing.

"Seharusnya apabila diserang batuk, selesema atau demam, mereka terus mendapatkan rawatan dan mengasing atau menjarakkan diri dengan orang lain. Jika bekerja, majikan patut mengarahkan pekerjanya bercuti sebagai langkah pencegahan awal mengelak virus merebak ke pihak lain.

"Ada baiknya mereka ini duduk di rumah dan mengurangkan aktiviti lain. Jika mereka benar-benar mengikut nasihat doktor, demam atau selesema boleh sembuh dalam tempoh singkat iaitu antara dua hingga tiga hari.

"Kita lihat seorang pesakit yang meninggal dunia akibat H1N1 itu adalah disebabkan lewat mendapatkan rawatan. Oleh itu, pesakit yang ada simptom serta bertubuh gemuk dan menghidap kencing manis perlu segera membuat pemeriksaan doktor kerana mereka lebih berisiko," katanya.

Hassan berkata, walaupun kebanyakan kes yang ada di Malaysia tidak dianggap berisiko tinggi, tindakan berwaspada perlu sentiasa diambil. Dua peratus kes yang dikesan menghidapi virus itu juga perlulah membiasakan diri memakai penutup muka supaya tidak merebak ke pihak lain.

"Kita sepatutnya mengikut cara rakyat di Jepun, Korea dan China yang menjadikan amalan memakai penutup muka sebagai perkara biasa. Semuanya bermula daripada diri sendiri," katanya.

Oleh Jami'ah Shukri
jamia@bharian.com.my

No comments: