Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






13 August 2009

Khasiat buah 'superstar'























DR NORZITA menunjukkan cara makan kiwi.

KUALITI udara kurang baik dan serangan Influenza A (H1N1) hari ini memerlukan setiap individu meningkatkan tahap imun atau kekebalan tubuh bagi menentang penyakit tidak diingini. Tahap imun rendah mendedahkan kepada risiko penyakit dengan tanda ringan seperti demam, selsema dan batuk berpanjangan.

Pengamal Perubatan Holistik dan Antipenuaan, Dr Norzita Mohd Yusof, berkata orang ramai perlu diberikan kesedaran mengenai kepentingan meningkatkan tahap imuniti pada waktu kritikal ini sebagai perisai untuk melawan penyakit.

“Sementara menanti vaksin H1N1 yang dijangka siap September ini, sebaiknya tahap imuniti ditingkatkan secara semula jadi. Antara caranya melalui diet seimbang dan gaya hidup sihat seperti bersenam dan tidak merokok. Cara paling mudah meningkatkan tahap kekebalan diri ialah dengan memakan banyak buah-buahan mengandungi antioksida bagi menentang radikal bebas,” katanya.

Beliau berkata, buah kiwi adalah antara yang terbaik untuk menentang radikal bebas berbanding betik, oren mahupun epal kerana mengandungi antioksida yang tinggi. Kandungan vitamin C dalam sebiji kiwi adalah bersamaan dengan dua biji oren serta tiga biji epal. Selain itu, kiwi juga tinggi kandungan asid folik yang bersamaan dengan empat biji aprikot.

“Kiwi digambarkan sebagai buah ‘superstar’ dekad ini kerana kehebatannya dari segi khasiat pemakanan. Kadar kemampatan nutrien dalam setiap 100 gm kiwi adalah tinggi berbanding epal dan pisang. Ia juga kurang garam dan tinggi potasium selepas betik. Kajian menunjukkan kiwi mampu meningkatkan tahap imuniti kerana kandungan vitamin C larut air dan vitamin E larut lemak yang meningkatkan tahap antioksida dalam badan,” katanya.

Kandungan asid folik membina sel darah merah, sangat berguna untuk wanita hamil bagi mengurangkan risiko spina bifida. Magnesium dan potasium pula adalah mineral penting untuk jantung serta mampu menstabilkan tekanan darah. Kiwi juga mengandungi enzim yang boleh membantu mencernakan makanan dalam usus. Kandungan fiber atau serat yang tinggi mengelakkan masalah sembelit.

“Sembelit antara punca pelbagai masalah penyakit. Apabila najis berkumpul dalam usus, ia menyebabkan toksin berkumpul dan menurunkan sistem imuniti yang menyebabkan seseorang mudah diserang penyakit seperti batuk, selsema atau alahan. Kandungan beta kerotin di dalam kiwi juga membantu untuk melawan radikal bebas dan bertindak sebagai anti oksida serta anti barah. Kajian di Itali menunjukkan kiwi mampu mengurangkan risiko lelah sebanyak 24 peratus dan mengandungi probiotik yang baik untuk membiakkan bakteria baik di dalam usus yang mengurangkan masalah sembelit,” katanya.

Kiwi tergolong dalam keluarga berri yang berasal dari kebun di China. Ia kemudian dibawa oleh Isabel Fraser yang memperkenalkan pelbagai buah kiwi, kini dikenali sebagai kiwi hijau ke New Zealand sebaik pulang dari China dengan benih ‘yang tao’ pada 1904. New Zealand mula menanam buah kiwi pada 1910 dan selepas 24 tahun, ia ditanam di Bay of Plenty, kawasan yang menerima hujan mencukupi dengan tanah gunung berapi yang subur. Ia dikenali sebagai Zespri yang masih ditanam sehingga ke hari ini.

“Terdapat dua jenis kiwi iaitu kiwi kuning emas dan kiwi hijau yang berwarna zamrud. Kedua-duanya baik dan mengandungi khasiat yang sama banyak. Kiwi kuning emas kurang berbulu pada kulit yang membolehkan anda makan dengan kulitnya sekali. Rasanya seakan mangga tropika, manakala kiwi hijau berbulu kulitnya dan rasa masam manis.

“Bagi menikmati khasiatnya, sebaiknya makan dua biji kiwi segar sehari iaitu sebiji buah kiwi emas pada waktu pagi dan sebiji kiwi hijau pada sebelah petang. Tidak perlu mengupas kulitnya sebaiknya hanya dibelah dua dan dimakan bersama sudu kecil yang disertakan. Hanya skop dengan sudu dan makan,” katanya.

Memilih kiwi berkualiti penting bagi memastikan kandungan khasiatnya kekal. Pastikan kiwi tidak lebam dan pegang dengan hujung jari pada bahagian atas dan bawah kiwi untuk memastikan kiwi lembut dan cukup masak. Pastikan ia hanya dipotong apabila ingin dimakan. Jangan biarkan isi kiwi terdedah kerana kandungan khasiatnya boleh berkurangan. Kiwi boleh disimpan di dalam peti sejuk antara dua hingga tiga hari. Sekiranya membeli kiwi belum cukup masak, anda boleh menyimpannya di dalam plastik bersama pisang kerana pisang akan mengeluarkan gas untuk membuat kiwi cukup masak.

Info:

Kebaikan dan khasiat kiwi:



Tinggi kandungan vitamin C

Penting sebagai perisai untuk melawan demam dan selsema. Ia meningkatkan imuniti dan mengurangkan risiko jatuh sakit.


Kaya mineral

Potassium boleh mengurangkan tekanan darah tinggi dan membantu memulihkan saraf dan otot. Kiwi juga mengandungi kalsium, fosforus, magnesium, selenium, tembaga, zat besi dan zink. Asid folik penting semasa hamil dan perkembangan bayi serta diperlukan untuk kulit mahupun sel darah sihat.


Penuh vitamin E

Memiliki antioksida, polifenols dan karotenoids ia melindungi anda daripada radikal bebas, merendahkan kolesterol dan memperbaiki tisu kulit rosak.


Serat sama banyak dengan tiga batang seleri.

Membantu meningkatkan sistem penghadaman serta jantung sihat.


Oleh Halina Mohd Noor
halina@bharian.com.my

No comments: