Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






05 August 2009

Kelainan untuk pencinta haiwan




















PELBAGAI spesies burung seperti helang, enggang dan kakak tua boleh dirapati.

APABILA menyebut Pulau Langkawi, perkara yang bermain di fikiran anda adalah keindahan pantainya dan keseronokan membeli-belah tanpa cukai.

Di bandar itu juga terdapat sebuah tempat yang menghimpunkan pelbagai binatang liar, spesies burung dan landskap yang begitu indah.

Taman Hidupan Liar Langkawi (THLL) yang terletak tujuh kilometer dari jeti Kuah dan kira-kira 30 kilometer dari Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi di Padang Matsirat membawakan sesuatu yang berbeza kepada mereka yang cintakan haiwan.

Taman yang mula beroperasi sejak Disember 2003 itu menelan belanja RM9 juta untuk menghimpunkan hampir 70 peratus burung daripada 50 spesies dari dalam dan luar negara. Antaranya termasuklah Afrika, Amerika Selatan, Papua New Guinea, Belanda, Belgium dan Australia.

Burung tempatan

Antara spesies burung tempatan yang terdapat di THLL ialah burung hantu, helang, serindit, merpati, ruak, tempua dan tiong manakala 20 ekor burung kakak tua dari Amerika Selatan, Golden Pheasant, Flamingo, Barn-Owl dan King Bird Paradise adalah antara spesies burung yang terawal ditempatkan di situ.

Menurut Pengurus Besarnya, Teoh Cheng Kung, bagi menjadikan THLL sebagai destinasi wajib dilawati, pihaknya mengambil inisiatif dengan membawa masuk beberapa spesies haiwan liar. Antaranya termasuklah memerang, musang, buaya, ular dan terbaru lapan ekor keldai. Ini sekali gus menjadikan taman ini seperti hutan mini dengan latar belakang air terjun dan kemerduan kicauan burung.

"Kita yakin ia boleh menjadi destinasi menarik di Langkawi kerana THLL mampu menarik purata pengunjung kira-kira 5,000 sebulan dari dalam dan luar negara














TAMAN Hidupan Liar Langkawi berkonsepkan mesra alam dan pengunjung
"Di taman ini, pengunjung berpeluang menyaksikan kira-kira 100 burung eksotik yang jarang ditemui dan terbang bebas dalam sebuah sangkar gergasi yang dibina khas bagi mengekalkan habitat asal burung.

"Berkonsepkan mesra alam, pengunjung boleh mendekati burung dan sebahagian haiwan liar ketika berada dalam sangkar kerana kebanyakannya telah dijinakkan oleh kakitangan kami yang terlatih," katanya.

Sangkar gergasi

Selain sangkar burung gergasi bersaiz 50 meter lebar dan 60 meter panjang serta tinggi 12 meter, pengunjung juga dapat menyaksikan gelagat pelbagai binatang jinak. Terutamanya burung kakak tua yang diberi nama Wendy yang mudah mesra dengan setiap pengunjung.

Orang kurang upaya

Cheng Kung berkata, pihaknya juga memberikan keutamaan kepada pengunjung orang kurang upaya (OKU) ke THLL. Sehubungan itu, pihaknya menyediakan kemudahan lorong pejalan kaki berbumbung bagi memudahkan lagi pengunjung mengenali binatang itu dengan lebih dekat melalui maklumat yang dipamerkan.

Pengunjung THLL juga dibenarkan memberi makan kepada binatang di taman tersebut dengan makanan yang disediakan.

Lebih menarik, pengunjung juga dapat menyentuh dan merakam foto dengan haiwan ataupun burung di THLL secara percuma.

Antara kemudahan yang terdapat di THLL adalah tempat letak kereta dan kafeteria. Cenderamata juga ada dijual di situ.

Taman hidupan liar ini beroperasi setiap hari bermula dari pukul 8.30 pagi hingga pukul 6 petang. Bayaran masuk orang dewasa adalah RM22, manakala kanak-kanak RM15.

Taman Hidupan Liar Langkawi

Lot 1485 Jalan Ayer Hangat,

Kampung Belanga, 07000 Langkawi.

Telefon: 04-966 5844

E-mel: wildlifeplatnet@ gmail.com

-Turut dikenali sebagai Bird of Paradise.

-Hanya 15 minit dari jeti Kuah.

-30 minit dari Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi.

-Dibuka setiap hari dari pukul 8 pagi hingga 6.30 petang.

-Harga tiket RM22 untuk dewasa, kanak-kanak RM15.
Oleh SHAHNI FARHANA MAT SAHIR


No comments: