Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






01 August 2009

Harry Potter 6 kuasai pawagam seluruh dunia





















FILEM Harry Potter and the Half-Blood Prince menguasai pawagam seluruh dunia

KETIKA ini, tentunya tumpuan penggemar filem lebih terarah kepada siri keenam filem Harry Potter, Harry Potter and the Half-Blood Prince, yang bukan saja menguasai carta di Malaysia, bahkan mencipta beberapa rekod kutipan di Amerika Syarikat (AS).

Ketika perbualan hangat masih berkisar pada kemunculan kedua robot Transformers, serta kebanyakan panggung IMAX di AS masih menayangkan filem arahan Michael Bay itu, namun ia tidak menghalang Harry Potter 6 untuk merampas kejuaraan carta.

Filem Harry Potter and the Half-Blood Prince dilaporkan memungut kira-kira RM278 juta pada tayangan hujung minggunya, manakala tayangan lima harinya pula berjaya menghasilkan sejumlah RM559 juta. Sementara pungutan seluruh dunianya dianggarkan RM1.4 bilion! Filem ini muncul filem terbesar pembukaannya di seluruh dunia.


Ia tentunya satu penantian yang berbaloi buat peminat (apabila filem itu ditunda tayangannya selama lapan bulan daripada tarikh asal), walaupun banyak juga ulasan yang kurang berpihak kepada filem arahan David Yates itu.

Apa saja kata mereka, filem lakonan Daniel Radcliffe, Rupert Grint, Emma Watson dan ramai lagi bintang British itu pastinya bakal mengumpul laba yang banyak, seterusnya muncul antara edisi filem Harry Potter paling berjaya.

Sementara peminat budak sihir itu berhibur dengan pengembaraan terbarunya, beberapa filem lain dari AS bakal menemui penonton sedikit masa lagi. Sebahagiannya kini ligat diputarkan termasuk filem Land of the Lost, lakonan Will Ferrell, Anna Friel, Danny McBride, Jorma Taccone dan John Boylan.

Filem lain yang bakal ditayangkan sepanjang Ogos ini, seperti G.I Joe: Rise of Cobra, Dance Flick dan Imagine That.

Dengan kos pembikinan sebanyak RM595 juta, filem G.I Joe menjanjikan persembahan yang pastinya menggegarkan di bawah arahan Stephen Sommers. Apatah lagi, ia menampilkan barisan bintang ternama Barat dan Timur seperti Channing Tatum, Sienna Miller, Dennis Quiad, Marlon Wayans, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Christopher Eccleston, Rachel Nichols, Jonathan Pryce, Ray Park, Byung Hun Lee dan Saïd Taghmaoui.

Bakal memasuki panggung pada 6 Ogos, filem aksi masa depan ini kononnya berkisar kepada sekumpulan pasukan pencegah jenayah sepuluh tahun akan datang. Ia bakal menunjukkan kisah bagaimana bermulanya pasukan G.I Joe serta kemunculan Pertubuhan Cobra dengan misi jahat mereka.

Filem yang dibuat berdasarkan karakter wira mainan keluaran Hasbro itu dirakam di pelbagai lokasi di seluruh dunia termasuk kota Perancis, Russia, AS, Australia dan Afrika.

Pada 20 Ogos pula, syarikat pengedaran filem antarabangsa itu mempersembahkan sebuah judul komedi yang dikatakan bakal menggeletek hati peminat filem genre tarian, Dance Flick. Sebagai filem parodi, peminat akan dapat menyaksikan semula babak yang pernah menghiasi layar lebar sedikit masa lalu, kini dalam bentuk lebih kelakar. Antara filem berkenaan termasuklah Save the Last Dance, Stomp the Yard, Step Up, Flashdance, Hairspray, Dirty Dancing, High School Musical, Fame, Honey dan Bring It On.

Diarahkan oleh Damien Dante Wayans, filem ini dibintangi Shoshana Bush, Damon Wayans, Jr, Chelsea Makela, Brennan Hillard, Amy Sedaris, Chris Elliott, David Alan Grier dan Essence Atkins.

Sebuah lagi filem komedi, Imagine That, lakonan bintang lawak terkemuka Hollywood, Eddie Murphy akan menemui peminat pada 27 Ogos. Selain Eddie, turut beraksi dalam filem arahan Karey Kirkpatrick ini ialah Thomas Haden Church, Ronny Cox, Martin Sheen dan Yara Shahidi. Ia diterbitkan oleh Paramount Pictures dengan kerjasama Nickelodeon Movies.

Imagine That berkisar pada seorang eksekutif kewangan, Evan Danielson (Eddie Murphy) yang mengalami kemerosotan karier diundang memasuki alam khayalan anak perempuannya, di mana penyelesaian kepada setiap masalah menunggunya di situ. Rakan sekerjanya, Johnny Whitefeather (Thomas Haden Church) bingung dengan keupayaan Evans bangkit kembali, lalu cuba mencungkil rahsia kejayaannya.

Carta pecah panggung:

1 - Harry Potter And The Half-Blood Prince

2 - Transformers: Revenge Of The Fallen

3 - Skrip 7707

4 - Ice Age 3: Dawn Of The Dinasours

5 - Public Enemies

6 - Obsessed

7 - Vedikondu Murugesu

8 - Mati Suri

9 - Drag Me To Hell

10 - Kambakkht Ishq


No comments: