Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






29 August 2009

Kempen membaca di bulan Ramadan















AINON MOHD. dan Abdul Latip Talib bersama sebahagian buku-buku terbitan PTS Publications
PENJUALAN aneka kurma, telekung, kopiah, tasbih dan telekung adalah senario yang cukup sinonim acap kali tibanya bulan Ramadan. Bahkan, bahang kemuliaan bulan penuh barakah ini semakin dirasai di masjid serta surau serata negara, waima di negara yang mempunyai minoriti Muslim.

Apa yang pastinya, kelas-kelas pengajian ilmu, tadarus dan banyak lagi majlis ilmu adalah antara aktiviti yang mendahului senarai teratas carta aktiviti di masjid mahupun surau.

Sayangnya, seperkara yang sering terlepas pandang setiap kali tibanya penghulu segala bulan ini ialah hilangnya budaya membaca masyarakat Muslim di negara ini. Apa yang lebih 'dibudayakan' adalah tidur sepanjang hari.

Sementara, di toko-toko buku pula, tumpuan mereka adalah kepada penjualan kurma serta kelengkapan beribadat. Yang mana, koleksi buku-buku bermanfaat sering diletakkan ke bahagian belakang.

Sedangkan hakikatnya, pada bulan Ramadan inilah, salah satu peristiwa besar lagi bersejarah berlaku iaitu bulan di mana turunnya al-Quran atau lebih dikenali sebagai Nuzul Quran.

Sudah pastilah, pencarian ilmu itu serta penghayatan roh Ramadan tidak sekadar dititikberatkan kepada pembacaan al-Quran menerusi aktiviti tadarus dan tilawah sahaja.

Malah, pemahaman al-Quran juga perlu digarap dengan majlis-majlis ilmu dan bacaan-bacaan tambahan bagi menguatkan pemahaman berkenaan Islam, sekali gus membina jati diri Muslim sejati.

Kelebihan Ramadan

Menyedari kelebihan amalan-amalan baik sepanjang bulan Ramadan, PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd. (PTS) mengajak umat Islam menjadikan bulan ini sebagai bulan membaca dengan mengutarakan tema 'Ramadan tetamu yang dirindui, bulan perjuangan, bulan Nuzul Quran, mencerdaskan minda, mencari Lailatul Qadr dan menunaikan haji'.

Pengerusi PTS, Ainon Mohd. berkata, PTS melihat bulan Ramadan perlu diisi dengan aktiviti membaca kerana secara umumnya, umat Islam mempunyai lebih banyak masa rehat yang daripada 'diisi' dengan tidur sepanjang hari.

Oleh itu, katanya, adalah lebih baik menjadikan membaca sebagai satu amalan sepanjang Ramadan.

Beliau berkata, suasana di Malaysia berbeza dengan jiran Indonesia, di mana sebelum tibanya bulan Ramadan, buku-buku memang menjadi rebutan dan penjualan buka pada bulan Ramadan jauh lebih tinggi berbanding bulan-bulan lain.

"Justeru, budaya sebegini perlu dibudayakan di kalangan masyarakat kita terutamanya yang beragama Islam. Tidak kisahlah jika bacaan itu sekadar sehari selembar halaman sahaja.

"Apa lagi, ia adalah bulan muhasabah diri. Jadi cara terbaik ialah dengan mengukuhkan ilmu dan antara cara yang termudah ialah dengan membaca," katanya.

Ainon berkata demikian pada sidang akhbar memperkenalkan 27 buku terbitan PTS sempena mempromosikan kempen membaca sepanjang bulan Ramadan di Istana Budaya, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Menurut Ainon lagi, buku-buku di atas merangkumi novel sejarah Islam iaitu sebanyak 12 hasil pengarangnya, Abdul Latip Talib. Di samping itu penulis hebat, Dr. Danial Zainal Abidin turut membariskan lima buah buku antaranya; Quran Saintifik: Meneroka Kecemerlangan Quran daripada Teropong Sains, Minda Muslim Super dan Tip-tip Cemerlang daripada Quran. Turut diketengahkan ialah buku-buku berbentuk motivasi dan haji seperti; Haji Muda, 99Q: Kecerdasan berasaskan Asmaulhusna dan 3T: Taubat Tasbih Tahajud.

"Yang pastinya, PTS sedang giat mempromosikan kempen membaca sepanjang Ramadan ini dengan menyediakan lebih 27 judul buku dengan potongan harga istimewa.

"Kami turut berharap pihak masjid dan surau dapat menyarankan menerusi kelas-kelas agama, ceramah dan di dalam khutbah perihal kelebihan membaca, seterusnya memupuk minat membaca para jemaah menerusi penganjuran pelbagai aktiviti," kata Ainon.


1 comment:

muhammad raihan said...

jika kita membaca kita akan mendapat maklumat yang lebih banyak.