Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






11 November 2010

Banjir bukan pesta air












JANGAN biarkan anak-anak bermain air banjir dan pantau pergerakan mereka.

BARU-BARU ini bahagian utara Semenanjung terutama di Kedah dan Perlis dilanda bencana banjir teruk.

Setiap kali tiba musim tengkujuh, akan terdengar keluhan-keluhan daripada mangsa banjir walaupun mereka telah menerima bantuan yang sepatutnya.

Penyelesaian kepada masalah itu bermula dengan anda sendiri. Sekiranya persiapan awal dilakukan, pasti tidak akan timbul masalah kekurangan bekalan makanan dan keselesaan tempat tinggal.

Minggu ini GenK ingin berkongsi tip-tip persediaan bagi menghadapi bencana tersebut iaitu ketika, sebelum dan selepas menghadapi banjir.

* Sebelum banjir

Stok makanan: Sekiranya anda merasakan kawasan tempat tinggal berisiko untuk menghadapi situasi itu, bersedialah dengan makanan kering lebih awal kerana anda mungkin akan terputus bekalan makanan sekiranya banjir buruk berlaku.

Air bersih: Sediakan air bersih secukupnya untuk tujuan memasak, minuman dan mandi. Simpan dalam kuantiti yang banyak agar dapat bersedia sebelum bekalan air diputuskan ketika banjir.

Maklumat terkini: Sentiasa peka terhadap hebahan-hebahan melalui media mengenai situasi banjir di tempat anda. Ia boleh membantu memberikan gambaran awal terhadap keadaan banjir di tempat anda.


Kenal pasti lokasi pemindahan: Dapatkan maklumat terperinci mengenai lokasi pusat pemindahan terdekat dan nombor telefon orang yang boleh dihubungi jika ingin mendapatkan bantuan untuk berpindah.

Bekalan ubatan: Bersedialah dengan bekalan ubat-ubatan sekiranya berlaku kecemasan. Sekiranya mempunyai masalah kesihatan dan sedang mengandung, segeralah berpindah ke pusat kesihatan.

Alatan kecemasan: Sediakan alatan kecemasan yang boleh membantu seperti lilin, bateri, lampu suluh dan alatan memasak pakai buang.

* Ketika banjir

Kawasan selamat: Berpindahlah ke kawasan yang lebih tinggi atau pusat pemindahan apabila diarahkan oleh pihak keselamatan.

Dokumen penting: Selamatkan dokumen-dokumen penting seperti surat beranak, transkrip peperiksaan, pasport dan sijil-sijil lain ke kawasan lebih tinggi.

Kebersihan: Jaga kebersihan diri dan sentiasa membasuh tangan dengan sabun.

Makanan: Elakkan makanan yang tidak di masak.

Keselamatan kanak-kanak: Jangan biarkan anak-anak bermain air banjir dan pantau pergerakan mereka.

Suis elektrik: Pastikan peralatan elektrik tidak digunakan sekiranya rumah anda ditenggelami banjir. Matikan serta-merta punca elektrik tersebut bagi mengelakkan pengaliran arus yang berbahaya.


* Selepas banjir

Keselamatan rumah: Sebelum memasuki rumah, pastikan tiada binatang berbisa, keretakan dan benda-benda yang membahayakan anda dan penghuni.

Penyakit taun: Penyakit taun dan denggi sering menyerang mangsa-mangsa banjir. Pastikan keselamatan dan kebersihan keluarga untuk mengelakkan penyakit selepas banjir.

Bersihkan peralatan: Bersihkan segala peralatan di rumah anda dengan menggunakan air bersih


No comments: