Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






22 April 2009

Manusia punca kerosakan Bumi



















Seluruh dunia menyambut Hari Bumi pada hari ini. Sekadar merenung diri sendiri, apakah sumbangan yang telah anda berikan dalam usaha menyelamatkan Bumi daripada terus ‘dikasari’ oleh penghuninya?
Sumber: AQMAR ALLADAD
aqmar.alladad@kosmo.com.my

SESIAPA sahaja pasti tidak akan selesa berada di persekitaran yang dicemari dengan pelbagai bahan toksik sehingga menjejaskan kegiatan harian anda.

Persekitaran yang dahulunya menghijau dengan aliran sungai yang jernih, udara yang segar, permukaan tanah yang cantik kini hampir hancur dek kerana perbuatan dan sikap kita sendiri.

Justeru, jangan marahkan alam jika berlaku kejadian seperti tanah runtuh, sungai tercemar, banjir lumpur, banjir kilat dan lain-lain yang kesemuanya berpunca daripada perbuatan kita yang tidak menghiraukan alam sekitar.

Marahlah diri sendiri, masyarakat dan pihak berkuasa yang leka dibuai kepentingan peribadi sehinggakan segala tindakan yang dilakukan merosakkan alam.

JIKA manusia terus bersikap rakus terhadap Bumi, pelbagai ancaman bencana alam akan berlaku seperti kemarau, banjir dan ribut.


Mungkinkah masih belum terlewat untuk kita menyelamatkan Bumi yang merupakan satu-satunya planet di alam semesta ini yang boleh didiami manusia. Justeru, mulakan langkah dan usaha dari sekarang dan tidak perlulah menunggu tibanya sesuatu kempen untuk kembali bersemangat memulihara alam sekitar.

Sikap keprihatinan terhadap keselamatan Bumi haruslah sentiasa bermain di fikiran seseorang bagi memastikan seruan yang dilontarkan iaitu Selamatkan Bumi Kita membekas kental di dalam jiwa.

Sekadar untuk makluman bersama, kekaguman menyaksikan kepesatan pembangunan di negara-negara maju memang tidak dapat dinafikan tetapi tahukah kita bahawa perkara itu turut memberi impak negatif kepada negara-negara lain.

Ini kerana negara-negara pesat tersebut didakwa menjadi sumber utama berlakunya pemanasan global sehingga negara mundur terpaksa menanggung kesengsaraan tersebut.

Tidak salah untuk mengejar arus pembangunan yang semakin canggih tetapi pembinaan drastik tidak seiring dengan penjagaan alam sekitar.

"Perubahan iklim tidak berlaku secara semula jadi, sebaliknya ia berpunca daripada perbuatan manusia. Hutan semula jadi contohnya perlu dipelihara dan ditanam semula, selain tidak mengetepikan khazanah laut bagi mengurangkan kemusnahan Bumi.

"Justeru, pelepasan sumber gas tercemar yang menyebabkan berlakunya pemanasan global yang memberi kesan negatif kepada kehidupan di seluruh dunia perlu dihentikan dengan segera," kata Ketua Pusat Penyelidikan Alam Sekitar Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Dr. Ku Halim Ku Hamid ketika dihubungi Kosmo! baru-baru ini.

AIS di kawasan kutub semakin mencair akibat pemanasan global
Melihat kemarahan alam yang mencetuskan krisis cuaca dan bencana seperti tanah runtuh, ribut taufan dan gempa bumi, ia secara tidak langsung memberi amaran kepada kita supaya lebih serius dalam menangani masalah persekitaran yang semakin berleluasa pada hari ini.

Jika kita terus angkuh meneruskan 'agenda merosakkan bumi', tidak mustahil krisis kekurangan bahan makanan akan melanda setiap negara di dunia dan bukannya di beberapa negara tertentu sahaja.

Mengulas lanjut, Ku Halim berkata, kajian mendapati penduduk dunia semakin terancam ekoran perubahan iklim dan Bumi lama kelamaan akan menjadi tempat yang tidak selamat lagi untuk didiami.


Apatah lagi mengetahui bahawa gas-gas yang dibebaskan sebelum ini terkumpul di atmosfera sejak berpuluh-puluh tahun lamanya. Itu bermakna meskipun punca-punca pelepasan gas tercemar tidak lagi wujud, ia tidak akan menghentikan pemanasan global dengan segera.

"Secara amnya, perubahan ini berlaku di seluruh dunia kerana perubahan pembangunan. Pelepasan gas ke ozon telah banyak mengganggu cuaca serta pencairan ais di Kutub Utara dan Kutub Selatan yang meningkatkan paras air laut," ulasnya.

Eksekutif Pendidikan Persatuan Alam Semula Jadi Malaysia, Evelyn Lim Ai Lin berkata, kesedaran masyarakat di negara ini berhubung isu pemanasan global masih di tahap yang rendah.

"Saya sedar ramai di antara kita tidak mampu meluangkan masa sepenuhnya untuk bersama-sama menyertai kempen memelihara Bumi.

PELBAGAI kempen dijalankan untuk kesedaran orang ramai
"Namun, itu bukannya alasan untuk anda tidak mengetahui apa yang perlu dilakukan bagi membantu Bumi berada di dalam keadaan selamat," katanya.

Jelasnya, sudah banyak diperkatakan tentang apa yang boleh disumbangkan oleh setiap individu bagi memastikan persekitaran Bumi sentiasa sihat.

"Bagi saya, pendekatan terbaik untuk berhadapan dengan isu alam sekitar adalah memperkukuhkan sikap sivik yang perlu diasuh dan diamalkan oleh setiap individu. Ia boleh bermula di peringkat rumah dengan amalan yang cukup ringkas.

"Amalan terbaik dan mudah yang boleh membantu membaik pulih keadaan Bumi, antaranya penjimatan penggunaan elektrik dan air, menjaga kebersihan sungai dengan tidak membuang sampah dan bahan bertoksin ke dalamnya serta tidak menarah bukit sesuka hati," katanya.

BUMI yang didiami tidak mampu bertahan lama jika arus pembangunan terus merosakkan alam semula jadi.

Apabila perkara asas sedemikian tidak dapat dilaksanakan oleh orang ramai dan pihak tertentu maka suatu hari nanti, penduduk akan bertambah gusar melihat persekitaran mereka yang semakin rosak.

Meskipun negara semakin giat mencipta pelbagai teknologi canggih tetapi tahukah anda ia tidak mampu menyelesaikan masalah yang kian menghantui dunia hari ini.

"Bukan mudah untuk mengubah sikap manusia supaya memikirkan kepentingan dunia untuk diduduki pada masa kini dan pada masa akan datang untuk generasi seterusnya," ujarnya.



No comments: