Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






08 April 2009

Formula Catur Asas Bisnes



















Sumber:KOSMO

















Bagaimanakah permainan catur yang berusia 5,000 tahun mempengaruhi Edmund Santhara sebagai model perniagaannya?
SATU ketika dahulu, pekerjaan sebagai jururawat, pakar terapi dan krew paramedik dilihat antara kerjaya yang kurang glamor dan kurang memberi pulangan.
Dengan syif kerja yang panjang, ramai pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) enggan berkecimpung dalam bidang tersebut. Faktor kos pengajian yang tinggi turut membantutkan keinginan mereka. Jika ada pun, mereka terpaksa mengeluarkan duit poket sendiri untuk membiayai kos pengajian.
Namun, Datuk Edmund Santhara, 38, mempunyai visi dan wawasan tersendiri dalam mencorak dunia pendidikan sains kesihatan.
"Keputusan peperiksaan yang tidak memberangsangkan menyebabkan ramai anak muda memilih untuk bekerja di kilang walaupun mereka berhasrat melanjutkan pelajaran dalam bidang sains di kolej atau universiti tempatan.
"Jangan salahkan mereka kerana syarat kemasukan ke universiti bagi mengikuti kursus sains adalah terlalu ketat.
"Kewujudan institusi-institusi pengajian swasta yang menawarkan bidang tersebut juga tidak begitu menonjol bagi memartabatkan kerjaya seperti jururawat," ujar Santhara.
Tambah Santhara, ajakan seorang rakan untuk memajukan Masterskill daripada pihak pengurusan terdahulu, merupakan satu cabaran besar bagi beliau. "Saya perlu mengikis persepsi lama terhadap kerjaya tersebut.
"Sains kesihatan sewajarnya dilihat sebagai satu kerjaya yang menjanjikan masa depan yang cerah," ujarnya selaku Pengarah Pembangunan Perniagaan di Masterskill School of Nursing and Healthcare pada Oktober 2004 untuk jawatan pertama beliau.

Biarpun hanya sebulan memegang portfolio itu sebelum dinaikkan pangkat sebagai Ketua Pegawai Operasi (COO), Edmund tidak gentar mengatur strategi. Beliau juga merangka pakej pembangunan perniagaan pendidikan yang memanfaatkan semua pihak termasuk industri perubatan, para pelajar dan pelabur.
Pengalaman bekerja di syarikat Kumpulan Teknologi MBf, MBf Kewangan Berhad dan Kumpulan Pendidikan MBf selama empat tahun, sedikit sebanyak membantu beliau.
Pengetahuan dan pengalaman yang ditimba semasa memegang gelaran Ketua Penyelidikan dan Pembangunan di Jabatan Pemasaran dan Komunikasi, Kolej Taylor Sdn. Bhd. (Kumpulan MBf) membantunya menghalusi kefahamannya terhadap pendidikan lanjutan di pasaran semasa.
Seperti sebuah permainan catur yang memerlukan kecekalan dan kebijaksanaan untuk menjadi juara, Santhara mengadaptasi permainan berusia 5,000 tahun dari India itu dalam pembentukan model perniagaannya.
Seperti permainan catur yang mengasah bakat penumpuan, menganalisis dan mengira tahap risiko yang dihadapi, membina corak pemikiran yang kritikal, terbuka dan sentiasa meramalkan yang tidak dijangkakan, Santhara tidak silap dalam tekaannya terhadap Masterskill.
"Pada peringkat awal pembukaan Masterskill, institusi itu tidak mempunyai lesen untuk beroperasi sebagai sebuah kolej pengajian.
"Ketika itu, ia hanya menawarkan latihan untuk kira-kira 70 pelajar yang bekerja di sesebuah hospital yang menawarkan tajaan kewangan," ujarnya menyelusuri kisah awal penubuhan kolej tersebut.
Pemegang Ijazah Sarjana Muda dalam Pengurusan Perniagaan dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM); Ijazah Lanjutan dalam bidang yang sama dari Universiti Strathclyde, Scotland dan kini dalam proses mendapatkan Ijazah Kedoktoran dalam bidang yang sama dari Universiti Newcastle, Australia itu masih belum berpuas hati terhadap pencapaian Masterskill.
Santhara meletakkan sasaran untuk menaiktaraf Masterskill ke tahap yang lebih tinggi secara menyeluruh dalam tempoh 1,500 hari. Justeru, beliau mula memerah keringat siang dan malam bagi melaksanakan sebuah struktur model perniagaan.
Ringkas dan praktikal. Model itu cukup dinamik dengan pembahagian tiga cabang utama. Ia merangkumi sokongan tenaga kerja, proses dan teknologi.
"Model itu tidak menekankan keuntungan dari segi kewangan sahaja tetapi daripada pengeluaran produktiviti yang berkualiti dan kompetitif berbanding pesaing-pesaing lain. Misi pertama dicapai dengan merekrut sumber tenaga kerja yang berkemampuan, berpendidikan dan inovatif," jelas Santhara ketika ditemui di pejabatnya di kampus utama di Taman Kemacahaya 11, Cheras, Selangor.
Selain itu, menurut Santhara, beliau sentiasa menggalakkan anak-anak buahnya termasuk pensyarah menambahbaik tahap pendidikan yang dimiliki melalui program 1-Up.
Program itu diwujudkan untuk menggalakkan pekerja supaya memanfaatkan khidmat penajaan pendidikan Masterskill untuk menyambung pelajaran di peringkat diploma hingga ijazah dan seterusnya.
Misi kedua yang bergerak secara serentak adalah proses atau cara untuk menarik minat pelajar.
Santhara kerap 'turun padang' bagi menjelaskan kekurangan tenaga kerja yang berlaku dalam sektor sokongan kesihatan negara.
"Pada masa sekarang, nisbah jururawat untuk seorang pesakit ialah 1:645 tetapi negara menyasarkan 1:200 menjelang tahun 2020. Ini bermakna, kekosongan jawatan mencecah beribu-ribu angka," luah Santhara.
Menurutnya, masalah ketiadaan perkhidmatan pemberian pinjaman, boleh diatasi dengan penyediaan pinjaman sebanyak 100 peratus daripada pelbagai pihak.
Penekanan ketiga dan terakhir adalah teknologi yang meliputi pengenalan kursus yang bakal menerima permintaan tinggi pada masa depan, mencari lokasi latihan klinikal baru dan pelabur.
"Selepas lima dekad negara mencapai kemerdekaan, kita masih tidak mempunyai krew pakar paramedik yang bertauliah semasa berlaku kemalangan jalan raya," katanya.
Sejak beberapa tahun lalu, latihan klinikal telah dibawa ke India bagi pelajar-pelajar kejururawatan. Pada masa yang terdekat, Edmund juga ingin melebarkan idea francais Masterskill ke Asia Barat dan menjadikannya institusi pengajian kejururawatan yang terunggul di dunia.
Pembukaan kampus-kampus baru di Cheras, Ipoh, Kota Bharu diikuti yang terbaru di Kota Kinabalu yang akan disusuli Kuching menyaksikan pelaburan sebanyak RM50 juta.
Anak sulung daripada tiga orang adik-beradik yang lahir di estet Renggam, Johor itu menanam hasrat membuka sebuah kampus di bahagian selatan negara iaitu seiring dengan pembangunan Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI). Sekarang ini pun, Santhara telah pun mengatur langkah-langkah menembusi pasaran Singapura.
Institusi ini berjaya diiktiraf sebagai Masterskill University College of Health Sciences pada tahun lalu. Sebagai sekolah pengajian kejururawatan dan kesihatan yang terbesar di Asia Pasifik, Santhara gembira apabila impiannya itu termakbul.
Sewaktu memulakan kerjaya di Masterskill, bilangan kakitangannya hanya enam orang bagi 200 orang pelajar. Hari ini, tenaga kerja Masterskill berlipat ganda kepada lebih 800 orang termasuk tenaga pengajar. Jumlah pelajar juga telah bertambah kepada lebih daripada 15,000 orang dengan jangkaan 17,000 orang pada hujung tahun ini.
Di dinding pejabat bilik Santhara tertulis ungkapan penulis terkemuka Inggeris, Charels Roberts Buxton, In life as in chess, forethought wins.
Ungkapan itu adalah gambaran diri Santhara yang sentiasa berwawasan.

1 comment:

Unknown said...

Xavi Gerad Jude Am. Seorang wakil aiicco PERLINDUNGAN plc. Kami menawarkan pinjaman pada Bab Kadar Ukuran pembayaran balik 3%. Jika anda berminat hubungi kami di alamat ini (CEO) E-mel: xavigeradloanfirm@yahoo.com
Due 20 tahun ke atas hanya membenarkan di Aiicco PERLINDUNGAN plc.
Pelaburan Pinjaman Peribadi.
Pelaburan Pinjaman Perniagaan.
Pinjaman penyatuan.
Pembinaan Pinjaman.
Pilih dari satu atau tahun untuk membayar.
Pilih antara Sheng Bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
Terma pinjaman yang fleksibel.
Apa-apa pada pinjaman sehingga tahun 5000 untuk 8000.000.00 Euro.
Syarikat kami adalah Dipercayai, Transaksi Cekap PANTAS dan Dinamik. Hubungi kami hari ini .. Jawapan hendaklah dihantar kepada Hubungi Nama: SR GERAD Jude Pelaburan plc. Email: xavigeradloanfirm@yahoo.com