Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






13 April 2009

Hebatnya beca Pok Loh



















Apakah yang membuatkan beca seberat lebih 100 kilogram dan sarat dengan pelbagai hiasan itu cukup istimewa?
Sumber dari HARADIAN SHAH HAMDAN
haradianshah.hamdan@kosmo.com.my

DENGAN tambahan aksesori dan pelbagai peralatan seberat lebih 100 kilogram pada beca miliknya, Abdullah Muhamad, 53, pernah dianggap tidak waras.
Beca yang dibeli sekitar tahun 70-an itu sudah tidak kelihatan seperti beca-beca lain yang beroperasi di bandar Kuala Terengganu.
Kombinasi warna kuning dan merah menjadikan beca itu kelihatan garang. Malah, ia satu-satunya beca yang seolah-olah seperti sedang menyertai perarakan kenderaan berhias kerana sarat dengan bunga plastik.
Beca itu umpama sebuah rumah kecil bergerak. Kenderaan penumpang tiga roda itu juga dilengkapi pemain video cakera padat, set karaoke, sistem pembesar suara, televisyen kecil dan kipas angin.
Kesemua peralatan tersebut dipasang untuk kemudahan penumpang dan berfungsi dengan kuasa daripada dua biji bateri.
Tempat duduk penumpang juga mengalami pengubahsuaian apabila dilapik dengan kain songket, manakala payung pengantin dan puluhan lampu kecil berwarna-warni turut dipasang pada beca.
Becanya juga unik kerana mampu mengeluarkan lima jenis bunyi haiwan melalui hon seperti ayam, kambing, lembu, anjing dan kuda.
Keistimewaannya tidak hanya pada aksesori berharga lebih RM2,000, tetapi juga mereka yang pernah menggunakan khidmat becanya.
Abdullah atau lebih mesra dengan panggilan Pok Loh memberitahu, becanya pernah dinaiki oleh beberapa pembesar dan selebriti tanah air.
Antaranya termasuklah bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, bekas Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib, bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh, Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said dan Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohd. Khir Toyo.
Di kalangan selebriti popular pula termasuklah Noraniza Idris, Mustafa Kamal, A.R Badul, Azean Irdawaty dan Azwan Ali.
Sebagai tanda pengesahan bahawa tokoh kenamaan terbabit pernah menaiki beca tersebut, nama mereka dicetak di bahagian depan beca.
Walaupun ada kesilapan ejaan pada beberapa orang nama pemimpin, namun Pok Loh tidak kisah asalkan orang tahu penumpang yang dimaksudkannya.
"Semua hiasan ini saya buat sendiri sejak lebih setahun lalu. Saya buat sikit-sikit bila dapat idea. Adakalanya saya menghias beca sampai pukul 3 pagi," kata bapa kepada empat anak itu hasil perkahwinannya dengan Sharifah Pakwe, 37.
Mencari rezeki dengan mengayuh beca di sekitar pusat bandar Kuala Terengganu, Pok Loh mengakui ada di kalangan rakan-rakannya menganggap dirinya 'gila'.
Menurut Pok Loh, hiasan luar biasa tersebut membawa 'rezeki tambahan' kerana ramai penumpang terutama pelancong asing lebih berminat menaiki becanya.
"Kadang-kadang pelancong hanya bergambar di depan beca dan kemudiannya hulur duit tanda penghargaan kepada saya," kata anak kelahiran Kampung Tanjung Kapor, Kuala Terengganu itu.


No comments: