Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






29 October 2010

Akademi membentuk personaliti












Potret personaliti-personaliti ternama yang menjadi inspirasi

KITA mungkin tidak berpeluang menjadi sehebat tokoh atau personaliti yang kita kagumi, namun pastinya kita masih boleh menjadi yang terbaik untuk diri sendiri.

Ini kerana setiap orang dilahirkan dengan keistimewaan dan kelebihan tersendiri yang sebenarnya mampu ditonjolkan jika digilap dengan cara yang betul.

Dengan personaliti terbaik secara luaran dan dalaman, kita mampu menjadi individu cemerlang yang mungkin di luar jangkaan kita sendiri.

Malangnya masyarakat di negara ini terutama golongan wanita dilihat kurang mengambil berat soal personaliti mengikut tahap sebenar keperluan dan kemampuan mereka.

Kebanyakan individu menjadikan usia, kesibukan dan perasaan kurang yakin sebagai alasan yang menyebabkan mereka tidak berusaha membuat perubahan positif.

Perkara ini dipersetujui Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Stylo Academy, Datuk Nancy Yeoh yang pernah melalui detik sukar dalam kehidupan sehingga menjejaskan personalitinya di mata masyarakat.

Beliau mengakui, suatu waktu dahulu pernah mengalami masalah kegemukan dan kesihatan teruk sehingga berisiko menjejaskan nyawanya.

Nancy berkata, pada ketika itu hidup keluarganya agak sukar selepas kematian ayah sebagai tunggak keluarga.

Sebagai anak sulung, beliau perlu menguruskan pelbagai hal termasuk harta dan keperluan ibu serta empat orang adiknya.

"Kesibukan menguruskan rumah tangga dan kerjaya membuatkan saya kurang mengambil berat soal personaliti dan kesihatan diri sehingga disahkan mengalami penyakit serius.

"Kemudian, saya mula berfikir jika saya hanya berpeluang hidup tiga bulan, adakah saya mahu kekal sama atau berubah secara positif untuk melihat sebaik mana saya boleh jadi sebelum mati.

"Sejak itu dengan berpegang kepada ungkapan, 'tiada orang yang dilahirkan tidak cantik' saya mula melakukan perubahan demi perubahan termasuk mendapatkan nasihat daripada kawan rapat untuk memupuk personaliti luaran dan dalaman paling sempurna.

"Hari ini, apabila melihat diri di cermin, saya sendiri sukar percaya saya mampu menjadi individu positif sebegini," katanya dengan cukup yakin.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di Stylo Academy yang terletak di alamat 32, Jalan Telawi 2, Bangsar Baru, Kuala Lumpur.

Nancy percaya biar setua mana usia seseorang masih belum terlambat untuk terus belajar dan memperbaiki diri kerana dalam hidup tiada istilah terlewat jika ia mampu memberi kebaikan.

"Kebanyakan orang terutama wanita akan menjadi kurang yakin atau berasa diri semakin tidak penting kepada orang lain apabila usia semakin tua.

"Sebenarnya personaliti dalaman dan luaran memainkan peranan cukup besar dalam hidup seseorang apabila ia mampu menunjukkan baik atau buruknya kita pada pandangan orang lain," katanya.

Tegasnya, pengalaman yang dilalui dalam hidup adalah tiket paling mahal untuk mendapatkan yang terbaik.

Di sekolah atau universiti, katanya, seseorang tidak mungkin akan diajar bagaimana memupuk personaliti luaran dan dalaman secara menyeluruh.

Justeru, Nancy berkongsi segala pengalamannya dengan semua peringkat usia dan latarbelakang seseorang melalui penubuhan Stylo Academy.

"Setiap orang perlu memberi peluang i peluang kepada diri sendiri untuk menjadi yang terbaik

"Dan jika kita mahu menjadi seseorang yang dihormati dalam kehidupan atau kerjaya, personaliti memainkan peranan yang cukup besar bagi menarik perhatian orang sekeliling," ujarnya.

Oleh FAIZATUL FARHANA FARUSH KHAN

No comments: