Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






07 December 2010

Pendinding penyakit











Kebaikan probiotik ialah berfungsi sebagai pencegah penyakit

APABILA sakit, biasanya kita akan dibekalkan dengan pil atau cecair antibiotik bersama ubat-ubatan tetapi jarang kita mendengar mengenai probiotik. Antibiotik adalah sebatian kimia yang diguna untuk melawan jangkitan bakteria berbahaya.

Ia boleh diperoleh daripada sumber biologi seperti kulat dan mikro organisma. Dengan kemajuan sains, antibiotik kini boleh dihasilkan melalui sintesis kimia. Antibiotik ini bertindak membunuh bakteria yang menyebabkan jangkitan.


Semua antibiotik mesti dimakan sehingga habis. Ini bagi memastikan semua bakteria penyebab penyakit dibunuh untuk mengelak wujudnya jenis bakteria yang akan imun kepada antibiotik itu. Jika ini berlaku, seseorang individu itu akan memerlukan antibiotik yang lebih kuat untuk membunuh bakteria berkenaan.


Manakala probiotik ialah bakteria baik yang wujud secara semula jadi pada dinding usus untuk menjadikan kita kuat dan sihat. Ia menggalakkan kesihatan yang baik, menghasilkan keseimbangan kehidupan mikro organisma dalam usus dan membantu sistem penghadaman berfungsi dengan baik.


Jadi, probiotik adalah pencegah penyakit berbanding antibiotik yang bertugas selepas diserang penyakit. Dalam kata lain, probiotik lebih bertindak sebagai pendinding kepada sebarang penyakit.


Kebanyakan penyakit berpunca daripada pemakanan tidak sihat, gaya hidup dan keturunan serta bermula di bahagian penghadaman atau usus.



Adalah penting melakukan sesuatu untuk menambah bakteria baik dalam mengekalkan mekanisma imun usus berfungsi dengan baik. Selain kulit dan sel darah putih, usus juga menjadi sebahagian daripada sistem pertahanan badan manusia.


Cara paling mudah menambah probiotik adalah mengambil makanan mengandungi kultur hidup seperti minuman probiotik atau suplemen, yogurt, keju dan bijiran probiotik setiap hari.


Apabila memperkatakan mengenai probiotik, pasti akan dikaitkan dengan pelopornya, Dr Minoru Shirota, penyelidik dari Universiti Kyoto, Jepun, yang menemui bakteria baik itu pada 1930. Beliau menamakan penemuan bakteria itu sebagai Lactobacillus casei Shirota strain (LcS) bersempena namanya.


Penyelidikan Dr Shirota itu didorong penyelidikan saintis Rus- sia, Dr Elie Metcnikoff yang membongkar rahsia golongan nomad Bulgaria yang mampu hidup lebih 100 tahun disebabkan pengambilan susu masam setiap hari.


Bertitik tolak daripada penemuan itu, lahirlah minuman Yakult yang diperkenalkan di pasaran Jepun pada 1935 dengan falsafah Shirotaisme bahawa manusia mampu hidup lebih lama dengan menjaga kesihatan usus, iaitu tempat makanan diserap tubuh.


Sejak itu beberapa kajian saintifik mengenai kegunaan bakteria baik dijalankan secara berterusan, terutama kebaikannya dalam mencegah pelbagai penyakit seperti cirit-birit dan kanser, termasuk kanser kolon, payudara dan pundi kencing.


Selain itu, pengambilan bakteria baik itu turut diamalkan dalam pemakanan bagi mereka yang menghidap kanser di beberapa hospital yang memberi rawatan kanser di Jepun.


Dalam kajian yang dijalankan Yakult Dengan Institut Taun Dan Penyakit Enterik India pada 20 Ogos lalu, mengenai kejadian cirit-birit teruk dengan Institut Taun Dan Penyakit Enterik Di Kolkata, India, mendapati pengambilan bakteria baik itu berkesan dalam mengurangkan kejadian cirit birit di kalangan kanak-kanak yang dikaji.


Kajian itu membabitkan 3,585 kanak-kanak yang tinggal di dalam masyarakat setinggan bandar di Kolkata.


Hasilnya, pengambilan bakteria berkenaan dalam minuman kultur Yakult dilihat berkesan dalam mengurangkan kejadian cirit-birit teruk di kalangan kanak-kanak dan perbezaan secara statistik adalah sangat ketara.


Kesimpulannya, pengambilan berterusan minuman Yakult boleh menambah bakteria baik dan mengurangkan bakteria berbahaya dalam usus; mengurangkan penghasilan bahan toksid berbahaya dalam tubuh; membantu pelawasan; mengelak sembelit dan cirit-birit; membantu sistem imun (pertahanan badan) melawan jangkitan serta mencegah pembentukan sel kanser.



Oleh YUSRI ABDUL MALEK (yang mengikuti lawatan kerja media ke Ibu Pejabat Yakult di Tokyo, Jepun, baru-baru ini)

No comments: