Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






02 December 2010

Acara membaca terbesar











Sebahagian daripada pelajar yang mengikuti acara membaca serentak secara beramai-ramai.

KEMENTERIAN Pelajaran dengan kerjasama pengedar buku kanak-kanak terbesar, Scholastic mencatat sejarah tersendiri baru-baru ini dengan kejayaan mereka menganjurkan acara membaca beramai--ramai terbesar pernah diadakan di negara ini.

Acara yang dikenali sebagai Kempen READ2010: Satu Negara Membaca Bersama menyaksikan 413,595 pelajar di 982 sekolah di seluruh negara membaca serentak selama 2,010 saat atau 33.5 minit.

Ia merupakan sebahagian daripada inisiatif Kem Membaca 1Malaysia anjuran kementerian.

Semua sekolah yang menyertai acara memperuntukkan 33.5 minit daripada waktu persekolahan mereka hari itu untuk membolehkan setiap pelajar membaca buku pilihan masing-masing.

Kempen READ2010: Satu Negara Membaca Bersama mendukung matlamat untuk menggalakkan ibu bapa dan guru menjadikan amalan membaca lebih mudah, menyeronokkan dan menyenangkan capaian kanak-kanak.

Pada masa sama ia turut menekankan pentingnya dan nilai membaca untuk cemerlang dalam pelajaran dan berjaya dalam hidup.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin, turut memuji acara ini atas kejayaannya yang meliputi akar umbi dan yakin kempen yang bermakna ini dapat menggalakkan perpaduan dan tabiat membaca.

"Membaca merupakan kemahiran penting yang mesti dikuasai oleh kanak-kanak pada abad ke-21. Internet telah merombak cara kita menuntut ilmu pengetahuan.

"Begitu banyak maklumat dimuatkan dan boleh didapati dalam talian sekarang, dan kebanyakan dalam bentuk teks. Kanak-kanak yang tidak boleh membaca dengan baik akan ketinggalan," kata Muhyiddin.

Teks ucapannya dibaca oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong.

Dalam pada itu acara bersejarah itu turut disertai beberapa personaliti tanah air termasuk Low Ngai Yuen, Deborah Henry, Jojo Struys dan Wardina.

Mereka meluangkan masa untuk membaca dengan pelajar di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJK(C)) Tsun Jin untuk masa yang diperuntukkan.

Menurut pengasas dan pengarah Urusan Malaysian Book of Records, Datuk Danny Ooi, pihaknya menyokong dan mengiktiraf acara membaca untuk kanak-kanak.

"Saya berharap usaha mencatatkan rekod kebangsaan ini akan meniupkan semangat dan menanam tabiat membaca buku di kalangan kanak-kanak," katanya.

Scholastic juga mendermakan 50,000 buku untuk menjayakan kempen ini, yang akan diedarkan kepada semua sekolah yang turut serta.

Naib Presiden Eksekutif Scholastic, Shane Armstrong berkata, pihaknya gembira dengan tahap penyertaan tahun ini yang berganda berbanding tahun lepas.

Beliau juga berterima kasih kepada Kementerian Pelajaran kerana telah memainkan peranan yang penting dalam usaha meningkatkan minat membaca di kalangan pelajar.

No comments: