Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






11 July 2010

Seni menikmati kopi











ADI FISFAISAL menyarankan penggemar kopi menikmati minuman itu mengikut seninya yang unik

MINUM kopi merupakan sebahagian daripada gaya hidup sama ada dihidangkan secara panas atau sejuk. Meneguk kopi memberikan kepuasan kepada peminatnya pada sebarang peralihan waktu. Malahan kandungan kafiennya mampu menjadi perangsang dalam membangkitkan semangat dan kenangan tersendiri kepada peminumnya.

Masyarakat lama di kampung khasnya menjadikan amalan meminum kopi sebagai satu bentuk ganjaran dan penghargaan setelah penat membanting tulang melakukan sesuatu pekerjaan. Amalan tersebut juga menjadi satu saluran dalam merapatkan hubungan silaturahim di samping menggalakkan pertukaran maklumat dan pendapat mengenai sesuatu isu.

Natijahnya, peredaran zaman membuatkan rangkaian kafe yang menawarkan perkhidmatan berunsurkan minuman kopi kini boleh ditemui sepanjang deretan jalan dan pasar raya besar. Pengunjung yang mengunjungi tidak pernah putus. Namun realitinya masih ramai yang kurang peka terhadap cara menikmati kelazatan kopi tersebut.

Menurut Duta Starbucks, Adi Fisfaisal Norbasha, seni meminumnya dimulakan dengan menghidu aroma yang terdapat pada kopi tersebut. Kemudian dirasai dengan lidah dan bukannya diteguk seterusnya ditelan. Ini membolehkan kita mengetahui keharuman sesuatu kopi yang disediakan sebelum mentafsirkan kopi tersebut berdasarkan pengalaman masing-masing.

Pemegang Diploma Pentadbiran Perniagaan dari Kolej Bandar Utama itu menjelaskan di rangkaian Starbucks, kopi dibekalkan dari beberapa benua seperti Amerika Selatan, Afrika dan Asia. Setiap daripadanya memberikan cita rasa yang berbeza. Kopi dari Arab khasnya akan berasa sedikit pahit dan agak kelat disebabkan kandungan kafiennya lebih rendah. Dengan itu, ia lebih sesuai dihidangkan dalam bentuk Mocha.
















TUGAS sebagai Duta Starbucks mencabar Adi Fisfaisal untuk berkongsi maklumat kopi dengan kreatif kepada pelanggan syarikatnya.

--------------------------------------------------------------------------------



"Apabila anda meletakkan air panas dalam serbuk kopi seharusnya perlu menunggu sekurang-kurangya dalam masa empat minit," terangnya ketika ditemui oleh GenK.

GenK: Boleh anda jelaskan serba sedikit skop kerja anda ?

Adi Fisfaisal Norbasha: Seperti duta-duta produk yang lain, peranan yang dimainkan oleh saya adalah sebagai jurucakap dan sumber bergerak kepada masyarakat yang ingin mengetahui tentang kopi di Starbucks. Tanggungjawab saya juga dalam menyokong program berkaitan Coffee Master bagi meningkatkan kemahiran dan pengetahuan mereka mengenai kopi. Di samping itu, saya juga mengkaji hasil program-program yang dijalankan kepada pekerja-pekerja.

Ini bermakna rangkaian Starbucks ini amat mementingkan pendidikan dalam budaya kerjanya. Komen anda?

Sememangnya kerana lingkungan budaya kerja rangkaian perniagaan ini sentiasa mahu melahirkan pekerja yang berkualiti dan berpengetahuan seterusnya menyerlah ketrampilan mereka. Ini akan memberi kesan dalam meningkatkan perkhidmatan di Starbucks. Kerana itu, setiap daripada mereka harus menjalani peringkat ujian setelah enam bulan bekerja bermula dengan ujian Cofee Master.

Justeru itu, apakah pegangan yang sentiasa diterapkan oleh para pekerja di Starbucks?

Setiap daripada kami percaya bahawa setiap hari pasti ada satu perkara yang boleh dipelajari. Ia disebabkan budaya Starbucks sentiasa menekankan pengetahuan dan kemahiran tentang kopi. Dengan itu, lima prinsip pengalaman Starbucks sentiasa menjadi pegangan setiap pekerja termasuklah melakukan dengan cara anda, semuanya penting, kejutan dan kebahagiaan, terbuka kepada kritik serta keterlibatan terhadap sosial. Ini bersesuaian dengan misi Starbucks dalam menyediakan satu pengalaman yang berbeza kepada setiap pelanggan melalui kopi yang disediakan oleh rangkaian ini.


















STARBUCKS antara jenama kopi mewah yang menjadi kegemaran ramai hari ini.

--------------------------------------------------------------------------------



Dengan pengalaman anda dalam dunia kopi ini, apakah pendekatan terbaik dalam menikmati minuman kopi ini?

Apabila anda meletakkan air panas dalam serbuk kopi seharusnya perlu menunggu sekurang-kurangya dalam masa empat minit. Dalam tempoh tersebut campuran air dan serbuk kopi akan sebati. Seeloknya kopi yang telah dihasilkan haruslah dinikmati tidak melebihi 20 minit bagi memastikan rasanya sentiasa di tahap optimum.

Jika dilihat ada sesetengah pengunjung meminati esperesso. Boleh anda jelaskan bagaimana ia dihasilkan?

Dalam penghasilan esperesso ia adalah gabungan daripada kopi Amerika Selatan dan Afrika kerana rasanya agak pahit dan masam. Ia memiliki dua lapisan yang disebut cairan dan elemen buih yang berwarna kecoklatan dan tebal crema.

Ia dihasil menggunakan mesin espresso yang akan mendorong air tersebut dipadatkan dalam tempat khusus (portafilter) dan memiliki suhu dan tekanan air tertentu.

No comments: