Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






14 July 2010

Aedes bijak jerat mangsa















NYAMUK Aedes aegypti boleh dikenali menerusi jaluran hitam putih pada kakinya.
DEMAM denggi yang berpunca daripada gigitan seekor nyamuk kecil, Aedes aegypti lazimnya berlaku di kawasan tropika dan separa tropika. Gigitan yang tidak seberapa itu mampu berkembang menjadi lebih serius.

Hampir dua juta kanak-kanak daripada 230 juta orang yang terkena denggi menderita demam denggi berdarah. Di Asia Tenggara, demam denggi berdarah menjadi antara punca utama kemasukan wad.

Malah, penularan penyakit denggi telah meningkat di serata Asia Pasifik sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Perangkaan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut menunjukkan peningkatan sebanyak tiga kali ganda.

Di Malaysia, data Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mencatatkan sejumlah 23,189 kes denggi dengan 78 kematian.

Sindrom kejutan denggi dan demam denggi berdarah sahaja telah meragut lebih jutaan nyawa di serata dunia. Namun, di sebalik keseriusan penyakit itu apakah teknik pengasapan (fogging) telah melahirkan generasi vektor nyamuk yang lebih bijak dan kebal asap?

Unit Penyelidikan dan Kawalan Vektor (VCRU), Universiti Sains Malaysia (USM) yang dihubungi Kosmo! berkata, vektor daripada populasi Aedes itu tidak menunjukkan sebarang kekebalan. Hasil itu diperoleh ketika ujian menggunakan kit ujian WHO dijalankan ke atas ubat penyembur antara lain seperti ermethrin, deltamehrin, lambdacyhalothrin dan etofenprox.

Tetapi, nisbah kekebalan menunjukkan sedikit peningkatan memandangkan penggunaan ubat semburan boleh memberi tekanan kepada populasi nyamuk itu. Biarpun aktiviti pengasapan dijalankan antara seminggu hingga tiga minggu setiap kali ada kes melaporkan usaha itu dihentikan selama beberapa bulan apabila kes telah reda.

Penyemburan asap

"Maknanya sesuatu populasi nyamuk tidak akan kebal melainkan penyemburan asap dilakukan untuk tiga generasi bagi populasi nyamuk tertentu selama berbulan-bulan," jelas VCRU dalam jawapan menerusi e-mel.

Pembentukan telur nyamuk dewasa yang hanya mengambil masa enam hingga lapan hari bermakna kaedah terbaik untuk mengurangkan populasinya ialah menerusi pembasmian sumber pembiakan nyamuk.



NYAMUK Aedes kini dikelaskan sebagai serangga yang lebih gemarkan kehidupan kota.

--------------------------------------------------------------------------------


VCRU mendapati, evolusi perkembangan secara tidak langsung telah membentuk kelompok nyamuk spesies Aedes aegypti yang cenderung hidup berdekatan dengan manusia atau di dalam rumah. Hakikatnya, kelompok serangga itu merupakan nyamuk urban yang lebih menggemari kehidupan di kota berbanding pinggir bandar.

Mudah dikenali dengan jaluran hitam putih pada kaki-kakinya, kedua-dua nyamuk jantan dan betina itu turut terkenal dengan jolokan Harimau Asia. Pada asasnya, nyamuk-nyamuk itu memiliki ukuran sepanjang dua hingga sepuluh milimeter (mm) dengan purata panjang abdomen sekitar 2.63 mm. Saiz nyamuk jantan adalah jauh lebih kecil berbanding nyamuk betina. Satu petanda fizikal untuk membezakan nyamuk jantan dan betina dapat dilihat pada bulu antena nyamuk jantan yang lazimnya lebih lebat.

Malah, jangan terkejut jika nyamuk aedes aegypti ini dikelaskan sebagai antara spesies bijak berbanding sepupu-sepupu nyamuk yang lain. Sebabnya, para saintis melihat spesies nyamuk itu bijak menjerat mangsa dengan bunyi desingan sayapnya yang kurang kuat selain pantas menyesuaikan diri dengan perubahan persekitaran.

Nyamuk Aedes aegypti juga didapati amat menggemari bahagian buku lali manusia. Lokasi itulah yang dirasakan sesuai untuk melabuhkan satu gigitan maut.

Bagi meningkatkan peningkatan masyarakat dalam aktiviti pencegahan demam denggi, KKM telah menjalankan sejumlah 1,598 aktiviti ceramah dan sebanyak 2,115,459 keping risalah diedarkan di seluruh negara. Malangnya, tahap kesedaran dan usaha orang ramai masih kurang memuaskan memandangkan hanya 13 peratus aktiviti gotong-royong dicatatkan daripada sejumlah 6,682 aktiviti yang disasarkan di seluruh negara.

Justeru, pengacara terkemuka, Aznil Nawawi turut dilantik menjadi ikon antidenggi oleh KKM bagi mempromosikan kempen Jom Ganyang Aedes. - YEO LI SHIAN

No comments: