Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






10 July 2010

Motivasi ibarat kunci






Motivasi ibarat kunci dalam menghidupkan enjin.

SETIAP manusia pasti pernah mengalami perasaan putus asa atau hilang motivasi diri. Semangat yang sebelum ini menyala bak api musnah dek perkara yang dikejar masih tidak kesampaian dan dibelenggu pelbagai masalah. Ia sekali gus mewujudkan satu tekanan yang melumpuhkan seluruh sistem saraf kita.

Kesemuanya kelihatan lesu dan tidak bermaya. Motivasi ibarat kunci dalam menghidupkan enjin.

Motivasi adalah satu keperluan. Meskipun konsepnya kurang difahami namun ia adalah proses dalam merealisasikan matlamat yang diingini. Kita harus tahu cara-cara untuk memotivasikan diri. Kita juga perlu mempunyai semangat yang tinggi walau keadaan seteruk mana pun. Sesiapa yang luntur semangat ketika melalui situasi yang sukar akan berdepan dengan kekalahan walaupun perjalanannya belum pun berakhir.

Motivasi yang datang dalam diri adalah lebih berkuasa daripada motivasi dari luar. Ia mampu memberikan anda satu penghormatan, penghargaan dan kepuasan di samping meraih prestasi dalam bidang yang dilakukan. Berikut tip untuk membangkitkan semula semangat anda yang hilang:

Berjuang

Kadang-kadang kita perlu memberikan sedikit desakan pada minda. Duduk termenung dan bermain dengan emosi hanya menyebabkan diri terus berada di awang-awangan. Cuba katakan pada diri sendiri bahawa anda harus segera sampai ke sasaran yang diingini. Langkah sebegini secara tidak langsung mampu memprogramkan semula diri supaya anda bertindak segera dalam sebarang perkara yang anda lakukan.

Merehatkan minda sementara

Ada ketikanya motivasi akan hilang disebabkan bebanan kerja yang terlalu banyak dan mendesak. Situasi sebegini mengakibatkan diri rasa tertekan seterusnya menghilangkan tumpuan dan mewujudkan perasaan malas. Cuba berehat sebentar. Mendengar muzik sambil menyanyi mampu mengeluarkan tekanan dari dalam diri kita.

Selain itu, cuci mata dengan memandang persekitaran anda. Mungkin ada objek yang mampu menaikkan semangat anda semula. Contohnya buruh binaan yang sanggup berhempas pulas di bawah panas terik matahari untuk mencari rezeki.

Fahami tujuan hidup

Sekiranya anda hilang motivasi, jangan hanya menyerahkan hidup kepada nasib. Ini mempengaruhi kekuatan diri kita seterusnya membenarkan kegagalan hadir dalam hidup kita.

Menyandarkan kehidupan kepada nasib adalah perkara yang tidak berguna dan dianggap bodoh. Tanam dan timbulkan semula sifat tanggungjawab dan mengasihi diri sendiri. Sekali anda merasa mampu mengawal hidup kekalkan pendirian tersebut. Hidup yang tidak memiliki arah hidup lebih menakutkan daripada hidup yang tidak mencapai tujuan.

Berfikiran positif

Terdapat sesetengah individu melihat musibah dan masalah yang dihadapi sebagai satu perkara yang membebankan. Namun sebenarnya ia adalah satu proses kehidupan yang perlu ditempuhi oleh setiap manusia. Berfikiran positif dapat membuatkan seseorang berdaya maju dan menjalani segala rintangan tanpa dibebani seribu perasaan buruk dan takut.

Lupakan masa silam

Jangan biarkan diri anda terus dihimpit kenangan yang menyedihkan atau kegagalan lalu. Ia mungkin menjadi beban seterusnya memusnahkan motivasi diri. Mungkin sebelum ini kita pernah melakukan kesalahan dan mengecewakan orang lain namun biarkan ia berlalu. Betapa kuat anda memikirkannya hakikatnya ia tidak akan berubah. Mulakan hari baru anda dengan sentiasa merebut peluang.

Bayangkan kejayaan yang pernah diperoleh. Gunakan momen tersebut untuk memotivasikan diri menjadi personaliti yang baru.

Sentiasa berfikir bahawa peluang akan sentiasa ada sekiranya kita rajin berusaha untuk mencorakkan masa depan kita menjadi yang lebih baik.


No comments: