Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






07 February 2010

Tangan bersih hindar penyakit















Murid-murid mesti diajar mencuci tangan yang betul sebagai langkah mencegah penularan wabak H1N1.

KEBERSIHAN tangan sangat penting untuk mengurangkan risiko jangkitan ke atas diri sendiri, keluarga atau komuniti secara umumnya.

Menyedari kepentingan membasuh tangan, rangkaian sabun antibakteria Antabax melancarkan program kesedaran dan Pendidikan Antabax - Tangan Bersih, Mencegah Penyakit di Sekolah Kebangsaan Desa Pandan, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Program yang mendapat kerjasama Kementerian Kesihatan itu bertujuan mendidik lebih kurang 150,000 murid dari 150 sekolah rendah di seluruh negara tentang kepentingan membasuh tangan sebagai langkah mencegah penularan wabak selesema babi atau Influenza A (H1N1).

Selain itu, ia juga bertujuan menyokong matlamat kementerian supaya setiap rakyat sama ada pelajar mahupun ibu bapa mereka sentiasa berhati-hati dalam menghadapi ancaman wabak tersebut.

Majlis pelancaran kempen itu disempurnakan oleh Timbalan Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan (Kesihatan Am), Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman.

Pada program berkenaan, semua pelajar didedahkan dengan sesi taklimat dan demonstrasi mengenai cara membasuh tangan yang betul.

Mereka juga ditunjukkan tujuh kaedah yang betul untuk membersihkan tangan.

Pelbagai ekspresi ditunjukkan oleh murid-murid saat mengikuti demonstrasi yang dijalankan. Ada yang terpinga-pinga dan tidak kurang juga yang melakukan dengan bersungguh-sungguh.

Sementara itu, menurut Hasan, pelbagai langkah mudah boleh dilakukan orang ramai untuk kekal sihat seperti mengamalkan kebersihan diri yang sempurna.

Ini termasuklah kerap mencuci tangan dengan sabun dan air, menutup mulut dan hidung dengan tisu semasa batuk atau bersin, membuang tisu yang sudah digunakan, tidak keluar rumah apabila sakit, mengelak menyentuh mata, hidung dan mulut serta mengehadkan hubungan dengan individu yang sakit.

"Langkah-langkah itu mampu mengurangkan risiko penularan penyakit berjangkit seperti selesema. Penularan penyakit berjangkit seperti demam selesema juga boleh berlaku melalui sentuhan.

"Kementerian Kesihatan turut menasihati orang ramai supaya mengamalkan cara hidup sihat, mengambil diet seimbang dan senaman yang cukup untuk meningkatkan daya ketahanan diri bagi melawan penyakit," katanya.

Hasan berharap dengan terlaksananya kempen itu ia dapat menerapkan sikap menjaga kebersihan diri di kalangan kanak-kanak sebagai satu amalan berterusan.


No comments: