Selamat Datang Ke SK Pegoh Blogspot.Com

HEBAHAN

> Selamat Menyambut Maulidur Rasul
"Persefahaman Asas Perpaduan Ummah"
> 6 Februari 2012 -Cuti Sempena Maulidul Rasul.
> 13 Februari 2012 ,2.30 petang, Bilik Sains -Taklimat Profesional Guru-Guru SK Pegoh Kali ke-2.
>Agenda:
1. Celik Minda.
2. Taklimat Oleh Pn Norfaizah Ahmad,Guru Cemerlang SK Bukit Beringin Masjid Tanah, Melaka.
Tajuk- Pentaksiran Berasaskan Sekolah.






15 February 2010

Dekati bidang forensik






















MELIHAT siri televisyen berbentuk penyiasatan, Crime Scene Investigation (CSI) nyata sangat mengujakan, terutama bagi yang meminati bidang sains kerana memperlihatkan keupayaan sekumpulan pakar dalam merungkai pelbagai jenis kes jenayah

Sejak siri itu disiarkan, bidang penyiasatan saintifik atau lebih dikenali sebagai forensik semakin dikenali dan diminati, sekali gus ramai mahukan kerjaya ahli forensik sebagai cita-cita masa depan mereka.


Malah, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) juga menawarkan pengajian dalam bidang sains forensik itu, sekali gus membuka peluang lebih besar untuk pelajar melanjutkan pelajaran sehingga bergelar ahli forensik.


Selain boleh mendapat mendapat pendedahan itu di peringkat universiti, sebenarnya pelajar di peringkat sekolah kini boleh mendekati bidang siasatan forensik itu, terutama kepada yang bercita-cita mahu menjadi seperti pelakon dalam siri CSI.


Kini ada CSI Forensic Kit, satu set kelengkapan seperti ahli forensik yang diusahakan oleh seorang anak muda berjiwa besar dan kerana minatnya yang mendalam terhadap bidang sains.


Mohamad Fazdlee Mohamad Isa, 28, anak muda berasal dari Bentong, Pahang yakin set yang menjurus kepada permainan berinovasi kanak-kanak dan remaja itu mampu memberi pendedahan awal kepada golongan muda untuk mengenali lebih dekat dunia sains, sekali gus memberi gambaran jelas mengenai bidang forensik.


Tentu ramai tidak terfikir anak muda berjiwa besar dari Malaysia sepertinya mampu menghasilkan produk permainan berasaskan sains seperti itu, tetapi sebenarnya dia mendapat ilham mengenai hasil pengalamannya yang pernah bertugas sebagai jurutera di syarikat di luar negara serta pernah menjelajah serata dunia, termasuk Hong Kong, Indonesia, India dan Singapura.


Pada waktu itu Mohamad Fadzlee yang memiliki pengetahuan dalam bidang sains dengan kelulusan dalam Kejuruteraan Kimia di Universiti Of Minnesota, Amerika Syarikat di bawah tajaan Majlis Amanah Rakyat (Mara) banyak mengendalikan bengkel bertemakan sains untuk pelajar di luar negara dan mendapati ramai golongan itu meminati bidang terbabit.


Atas dasar minatnya terhadap pendidikan dengan cita-cita untuk menjadi pendidik, CSI Forensic Kit dihasilkannya bukan hanya set permainan semata-mata tetapi juga mampu dijadikan alat bantuan mengajar.


"Saya banyak merantau sebelum ini, dari situlah idea untuk menghasilkan set permainan ini timbul dan juga antara langkah untuk menyahut cabaran kerajaan yang menggalakkan generasi muda terbabit dalam bidang inovasi.


"Produk CSI Forensic Kit sebenarnya lebih kepada permainan mengesan cap jari di sesuatu tempat dan membandingkannya dengan corak cap jari. Pelajar juga berpeluang mempraktikkan teknik merekod dan mendapatkan cap jari dengan betul," katanya.


Menurutnya, setiap set produk itu mengandungi beg, gunting, serbuk arang atau karbon, bekas cap jari, sarung tangan getah, carta cap jari, kad contoh cap jari, kad plastik latihan, pelekat terang dan buku panduan aktiviti.



Katanya, sebagai contoh, kanta pembesar boleh digunakan untuk mengesan cap jari pada permukaan dan menggunakan berus yang dicelup serbuk karbon untuk disapu secara perlahan ke atas kesan cap jari.


"Kesan jari akan kelihatan dan mereka perlu membuat salinan menggunakan sekeping pelekat yang ditampal pada kesan berkenaan. Pelekat itu mesti ditampal perlahan sebelum dilekatkan semula ke atas sekeping kad yang disediakan.


"Selain itu, boleh juga dipelajari bagaimana contoh cap jari itu boleh dibandingkan dengan jenis cap jari yang ada berdasarkan carta yang disediakan untuk menentukan coraknya yang dibahagikan kepada tiga kumpulan besar iaitu Arch, Loop dan Whorl.


Selain tiga corak utama itu, jenis cap jari boleh dibahagikan lagi kepada kumpulan kecil iaitu plain arch, tent arch, radial ulnar loop, plain whorl, central pocket whorl, double loop whorl dan accidental whorl.


"Semua peralatan disediakan itu selamat dan mudah digunakan serta sesuai untuk kanak-kanak serta kompak. Manakala, ada bahan yang disediakan, umpamanya serbuk karbon, sememangnya seperti yang digunakan di luar termasuk pihak berkuasa, sekali gus memberi gambaran lebih dekat dan situasi lebih realiti," katanya.


Menurut, aktiviti itu pasti menarik perhatian dan minat pelajar, bahkan mereka boleh berkongsi dengan rakan atau ahli keluarga kerana ia sebenarnya memudahkan pemahaman bagaimana proses mengesan cap jari dijalankan.


Menceritakan usaha awal untuk mencipta set itu, Mohamad Fazdlee berkata, dia mengambil masa kira-kira setahun untuk mendapatkan model yang lengkap spesifikasinya dan sesuai untuk dipasarkan.


Katanya, produk seumpamanya banyak di Barat tetapi yang pertama di Asia, sekali gus mampu membawa nama Malaysia yang berupaya menghasilkan set permainan berinovatif itu.


Dengan bantuan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) dan Perbadanan Pembangunan Industri Kecil dan Sederhana (SMIDEC), produk itu kini dibangunkan Mohamad Fazdlee dengan sebuah syarikat milik penuh Bumiputera yang bercirikan khidmat konsultan pendidikan yang memfokus kepada pendidikan sains, matematik dan teknologi maklumat, Ardent Educational Consultants Sdn Bhd (ArdentEdu).


Selain set permainan CSI Forensic Kit, melalui ArdentEdu turut ditawarkan satu lagi produk Ardent Gooey Slime Edukit iaitu polimer slime berbentuk gel untuk mendedahkan konsep pembelajaran kimia kepada remaja dan kanak-kanak.


"Ia sesuai digunakan sebagai aktiviti di dalam bilik darjah atau rumah kerana ia 100 peratus selamat dan tidak mengandungi toksik. Ia mampu memberi keseronokan kepada pelajar walaupun untuk mendalami bidang sains," katanya.


Mohd Iznan yang juga Pengarah Ardent Educational Consultantsv Sdn Bhd berkata, dia mengusahakan syarikat itu bersama Mohd Suhaimi Ramly yang juga rakyat Malaysia pertama memenangi pingat gangsa dalam pertandingan International Mathematical Olimpiad (IMO) pada 2001, dengan memanfaatkan kepakaran individu daripada pelbagai latar belakang pendidikan.


Menurutnya, ArdentEdu adalah peneraju inovasi pendidikan melalui pembangunan modul (R&D) dan projek pendidikan di seluruh negara dengan penganjuran program latihan akademik.


"ArdentEdu juga mempunyai modul inovatif dalam bidang teknologi maklumat iaitu dalam e-Learning dengan membangunkan pelbagai laman web dan portal e-Leraning," katanya.


Menurutnya, dengan kerjasama dan kepakaran Mohamad Fazlee banyak memberi manfaat, termasuk bakal menghasilkan beberapa produk lain selepas CSI Forensic Kit.




Perkakasan di dalam Ardent Gooey Slime Kit:


•Cecair Polyvinyl Alcohol

•Cecair Cross Linker

•Cawan kecil

•Kayu pengacau

•Pipet

•Beg plastik (untuk menyimpan slime)
Perkakasan dalam CSI Forensic Kit:


•Berus penyiasatan

•Serbuk karbon hitam

•Kanta pembesar

•Dakwat cap jari

•Gunting

•Pita pelekat

•Alas plastik

•Carta jenis2 cap jari

•Kad pengesanan cap jari

•Beg perkakasan penyiasatan

•Sarung tangan getah

•Lampu sinaran UV

•Buku penerangan
>Info
> CSI Forensic Kit dan Ardent Gooey Slime Edukit sesuai untuk kanak-kanak berusia tujuh tahun ke atas
> Mula dipasarkan pada awal 2010
> Buat masa ini boleh ditempah di ArdentEdu di talian 03-41473985 03-41473985 atau layari www.funsciencekit.com dan www.ardent-edukit.blogspot.com


>Profil
NAMA: Mohd Iznan Shamsuddin
UMUR: 29 tahun
LAHIR: 6 Januari 1981 di Kuala Lumpur
ADIK-BERADIK: Sulung daripada lima beradik
PENDIDIKAN: Sekolah Menengah Sains Teluk Intan, Perak dan Ijazah Kejuruteraan di Universiti Albstadt-Sigmaringen, Jerman
KERJAYA: Pengarah Ardent Educational Consultants Sdn Bhd

NAMA: Mohamad Fazdlee Mohamad Isa
UMUR: 28 tahun
LAHIR: 13 Ogos 1982 di Bentong, Pahang
ADIK-BERADIK: Ketiga daripada lima beradik
PENDIDIKAN: Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Jasin, Melaka dan Kejuruteraan Kimia di Universiti Of Minnesota, Amerika Syarikat
KERJAYA: Pengurus Jenama, Pemaju Program dan Koordinator di Ardent Educational Consultants Sdn Bhd
Oleh ISMA ISMAIL
isma@hmetro.com.my

No comments: